Rozwiązywanie konfliktów 2102-BW-M-Z4ROKO
Zakres tematów:
Blok I. Rola cech osobniczych i środowiskowych w procesie eskalacji i rozwiązywania konfliktu
Model podwójnej troski Blake’a i Mouton’a
TRIP
Rola komunikacji w powstawaniu i rozwiązywaniu konfliktów
Narzędzie diagnostyczne:
o Koło konfliktu Christopher’a W. Moore’a
o Zintegrowany model rozwiązywania problemu i podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu
Blok II. Dynamika konfliktu
Model incydentu konfliktowego Jamesa S. Colemana
Destruktywny konflikt – mechanizmy jego powstawania i przebiegu
o Spirale eskalacji
o Spirale unikania
Blok III. Konflikty międzygrupowe
Konflikt społeczny w ujęciu psychologicznym (podmiot konfliktu, przedmiot konfliktu, aktywność stron, dynamika konfliktu, detektory konfliktu, fazy konfliktu).
Konflikt społeczny w ujęciu socjologicznym – zmiana społeczna i jej determinanty (środowisko fizyczne, organizacje polityczne, czynniki ekonomiczne, czynniki polityczne, czynniki kulturowe)
Blok IV. Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi
Proces racjonalnego podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu
Strajk, jako przykład konfliktu z zakresu stosunków wewnętrznych
GRIT: Graduated and Reciprocated Initiatives in Tension Reduction (Działania ugodowe w warunkach ostrego konfliktu): Uzasadnienie stosowania procedury GRIT, Etapy GRIT-u, skuteczność procedury GRIT
W cyklu 2023L:
Zakres tematów: Blok I. Rola cech osobniczych i środowiskowych w procesie eskalacji i rozwiązywania konfliktu Blok II. Dynamika konfliktu Blok III. Konflikty międzygrupowe Blok IV. Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi |
W cyklu 2024L:
Zakres tematów: Blok I. Rola cech osobniczych i środowiskowych w procesie eskalacji i rozwiązywania konfliktu Blok II. Dynamika konfliktu Blok III. Konflikty międzygrupowe Blok IV. Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W02 K_W03
Ma wiedzę o czynnikach konfliktotwórczych występujących w różnych obszarach rzeczywistości politycznej i społecznej ich znaczenia dla różnego rodzaju więzi społecznch, ze szczególnym uwzględnieniem tych kategorii więzi,
które mają znaczenie dla bezpieczeństwa człowieka i grup, w których żyje (K_W02).
Zna normy i reguły panujące w strukturach i instytucjach, jak i mechanizmy np. psychologiczne,społeczne, prawne służące przeciwdziałaniu i rozwiązywaniu konfliktów i kryzysów oraz utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa w Polsce i na świecie. (K_W03).
Umiejętności: K_U02
Potrafi analizować (z wykorzystaniem pogłębionej teoretycznie oceny) różne zjawiska społeczne, zaś przede wszystkim dotyczące bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji konfliktowych.(K_U02)
Rozumie zagrożenia jakie dla jednostki, społeczeństwa i państwa płyną z sytuacji konfliktowych na płaszczyznach społecznej, gospodarczej i politycznej (K_U02)
Kompetencje społeczne: K_K01; K_K03
Student potrafi zdefiniować priorytety służące realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom dla struktur państwowych i społecznych oraz utrzymania w nich określonegoładu i porządku w obliczu konfliktu.(K_K01)
Student ma świadomość konieczności zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny oraz jest przygotowany do propagowania tych wartości przy pełnieniu ról zawodowych w sytuacji konfliktowej. (K_K03)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Przygotowanie w formie pisemnej (esej) analizy konfliktu interpersonalnego/międzygrupowego/społecznego (do wyboru)w perspektywie teorii konfliktów oraz przedstawienie na forum grupy analizy uzupełnionej prezentacją multimedialną.
Aktywność podczas zajęć podwyższa ocenę indywidualną z przedmiotu o 0.5 stopnia.
Wymagania formalne: Objętość 3-10 stron tekstu, interlinia 1.5, wielkość czcionki 12, praca opatrzona bibliografią.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998.
Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013.
Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009.
Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995.
Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993.
Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Długosz D. , A. Garbacik, Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Poznań 2000.
Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010.
Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000.
Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001.
Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011.
Mlicki M. K., Konflikty społeczne: pułapki i dylematy działań zbiorowych, Warszawa 1992.
Moore Ch. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003 (2012).
Nye jr J. S., Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009.
Pietrzak H., Agresja konflikt społeczeństwo, Tyczyn 2000.
Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: