Negocjacje i mediacje w sytuacjach kryzysowych 2102-BW-L-Z6NMSK
Uczestnicy tego przedmiotu poznają strategie i techniki prowadzenia negocjacji ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki konfliktów, które mają miejsce w sytuacjach kryzysowych. Omówione zostaną zatem strategie „twardych” i „miękkich” negocjacji oraz strategia „pozycyjna” i „problemowa”. Omówione zostaną także procedury mediacyjne (mediacja klasyczna, facylitacja, rozwiązywanie konfliktu z wykorzystaniem elementów procedury mediacyjnej). Analizie zostaną poddane różne rodzaje konfliktów – ich przyczyny, dynamika i metody rozwiązywania. Studenci zapoznają się także z rodzajami sytuacji kryzysowych oraz tym, jak wpływają one na standardowe procedury rozwiązywania konfliktów. Tematyka zajęć będzie obejmować również różne środowiska, w których wystąpić może konflikt i związane z tym konsekwencje dla prowadzenia negocjacji.
Szacuje się, iż poza 30/18h zajęć, student będzie musiał dodatkowo – na pracę własną (lektura, przygotowanie do zaliczenia oraz przygotowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu) przeznaczyć około 20h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W02 posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych podstaw i źródeł konfliktów pomiędzy jednostkami, grupami, organizacjami.
K_W03 Dysponuje wiedzą na temat wpływu konfliktów na zachowanie i działanie człowieka
K_W04 Ma wiedzę dotyczącą istniejących w systemie prawnym i społecznym form rozwiązywania sytuacji konfliktowych
K_W05 Ma wiedzę o konfliktach i kryzysach występujących w społeczeństwach i państwach (oraz mechanizmach ich rozwiązywania) w ujęciu historycznym i współczesnym
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 Ma umiejętność pogłębionej analizy sytuacji konfliktowych i wyjaśniania wzajemnych relacji stron konfliktu.
K_U02 Ma umiejętność rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych oraz znalezienia i zastosowania odpowiedniej strategii doprowadzenia do porozumienia.
K _U05 Posiada zaawansowaną umiejętność komunikowania się w procesie prowadzenia negocjacji. W tym prezentowania oferty negocjacyjnej i argumentów.
KOMPETENCJE
K_K04 Potrafi komunikować się z osobami, z którymi sam pozostaje w konflikcie, bądź, pomiędzy którymi zachodzi relacja konfliktowa w sposób rzeczowy i jasny, pozwalający na uniknięcie negatywnego wpływu silnych emocji towarzyszących konfliktowi
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), kolokwium, przygotowanie prezentacji wybranego przypadku negocjacji lub mediacji w sytuacji kryzysowej.
Literatura
Stanisław Chełpa, Tomasz Witkowski, Psychologia konfliktów, Warszawa 2004
Roger Fisher, William Ury, Bruce Patton, Dochodząc do Tak, Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1998
Christopher W. Moore, Mediacje Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2012
Janusz Sztumski, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Częstochowa 2000
Robert Rządca, Paweł Wujec, Negocjacje, Warszawa 2001
William Ury, Odchodząc od Nie, Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1998
Michael J. McMains, Crisis Negotiations, Fourth Edition: Managing Critical Incidents and Hostage Situations in Law Enforcement and Corrections, New Providence 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: