Zachowania jednostki w sytuacjach ekstremalnych 2102-BW-L-Z5ZJSE
Zajęcia poświęcone są opisowi mechanizmów zachowania człowieka w ekstremalnych sytuacjach stresowych, a także następstw doświadczenia takich sytuacji. Uczestnicy na podstawie przykładów zapoznają się z pojęciem stresu i radzenia sobie, prawami rządzącymi wpływem grupy i cech indywidualnych na jednostkę, wpływem stresu na poznanie i działanie oraz zaburzeniami powodowanymi przez stres i metodami wsparcia psychologicznego w sytuacjach kryzysowych.
W cyklu 2023Z:
Na zajęciach poruszona będzie problematyka funkcjonowania jednostki ludzkiej w sytuacjach ekstremalnych, wykraczających poza jej umiejętności adaptacyjne, np. klęski żywiołowe, wypadki, napaści, obrażenia, zamachy, etc. Studenci zapoznają się z podstawowymi koncepcjami psychologicznymi, opisującymi funkcjonowanie człowieka w powyższych kontekstach oraz z możliwymi następstwami takich zdarzeń. Przedstawione będą również podstawowe sposoby radzenia sobie z sytuacją trudną ze strony osoby poszkodowanej, jak również osób niosących pomoc. Zajęcia będą opierały się na doświadczeniu i pracy własnej studentów. Wszystkie omawiane zagadnienia zostaną poparte ćwiczeniami lub zadaniami do wykonania, które mają utrwalić zdobytą wiedzę akademicką oraz umożliwić studentom zapoznanie się z realiami prawnymi i społecznymi dotyczącymi osób, które doświadczyły sytuacji ekstremalnie trudnych. |
W cyklu 2024Z:
Na zajęciach poruszona będzie problematyka funkcjonowania jednostki ludzkiej w sytuacjach ekstremalnych, wykraczających poza jej umiejętności adaptacyjne, np. klęski żywiołowe, wypadki, napaści, obrażenia, zamachy, etc. Studenci zapoznają się z podstawowymi koncepcjami psychologicznymi, opisującymi funkcjonowanie człowieka w powyższych kontekstach oraz z możliwymi następstwami takich zdarzeń. Przedstawione będą również podstawowe sposoby radzenia sobie z sytuacją trudną ze strony osoby poszkodowanej, jak również osób niosących pomoc. Zajęcia będą opierały się na doświadczeniu i pracy własnej studentów. Wszystkie omawiane zagadnienia zostaną poparte ćwiczeniami lub zadaniami do wykonania, które mają utrwalić zdobytą wiedzę akademicką oraz umożliwić studentom zapoznanie się z realiami prawnymi i społecznymi dotyczącymi osób, które doświadczyły sytuacji ekstremalnie trudnych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna podstawowe psychologiczne terminy związane z diagnostyką i opisem stanu osoby poszkodowanej (K_W01)
Zna rodzaje reakcji psychicznych, rozwijanych przez osoby doświadczające sytuacji ekstremalnych (K_W03)
Ma wiedzę na temat ewolucji sytuacji ekstremalnych w kierunku sytuacji normalnych i optymalnych lub kryzysowych (K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi rozpoznać sytuację, która ma charakter zdarzenia traumatycznego (K_U01)
Potrafi ocenić, na ile stan osoby poszkodowanej wymaga natychmiastowej pomocy lub interwencji psychologicznej (K_U05)
KOMPETENCJE
Ma umiejętność obserwowania i interpretowania sytuacji ekstremalnych w skali mikro oraz umiejętność dostrzegania ewolucji tych sytuacji (K_K01)
Umie komunikować się z osobami, które doświadczyły trudnych lub ekstremalnych sytuacji (K_K04)
Ma dyspozycję do etycznego funkcjonowania w sferze publicznej (K_K05)
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (online w trybie synchronicznym) oraz praca pisemna:
Opracowanie eseju na temat związany ze społecznymi aspektami sytuacji ekstremalnych. (np. Zaprojektuj kampanię społeczną propagującą konstruktywne postawy wobec ofiar wypadków drogowych)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Stres Bojowy, Teorie, badania, profilaktyka i terapia. Charles R. Figley, William P. Nash, Wydawnictwo PWN i Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa 2007
2. Irena Heszen (2013) Psychologia stresu. Warszawa: PWN
3. WHO (1998) Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania w ICD-10, Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Warszawa.
W cyklu 2023Z:
1. Stres Bojowy, Teorie, badania, profilaktyka i terapia. Charles R. Figley, William P. Nash, Wydawnictwo PWN i Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa 2007 2. Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Babette Rothschild, Wydawnictwo UJ 2014 3. Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania w ICD-10, Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Warszawa 1998. |
W cyklu 2024Z:
1. Stres Bojowy, Teorie, badania, profilaktyka i terapia. Charles R. Figley, William P. Nash, Wydawnictwo PWN i Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa 2007 2. Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Babette Rothschild, Wydawnictwo UJ 2014 3. Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania w ICD-10, Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Warszawa 1998. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: