Technologie informacyjne 2102-BW-L-Z2TEIN
Kurs Technologii informacyjnych prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń w wymiarze 10 godzin dla każdej z form zajęć. Zajęcia odbywają się w semestrze letnim. Kurs ma na celu wprowadzenie studentów w teoretyczne i praktyczne podstawy informatyki społecznej. W toku wykładów studenci zostaną zapoznani z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi najistotniejszych elementów związanych z technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi: struktury Internetu i jego trendów rozwojowych, bezpieczeństwem teleinformatycznym oraz zagadnieniem wolnego oprogramowania. Ćwiczenia mają charakter praktyczny. W ich toku studenci przyswoją wiedzę i umiejętności w zakresie wybranych zagadnień z zakresu wyznaczanego przez program Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL poziom podstawowy). Program kursu może zostać zintensyfikowany na życzenie wszystkich studentów (w zależności od reprezentowanego przez nich poziomu kompetencji informatycznych) w danej grupie lub może zostać zmodyfikowany (a nacisk położony na wybraną tematykę).
W cyklu 2023L:
Kurs Technologii informacyjnych prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń w wymiarze 10 godzin dla każdej z form zajęć. Zajęcia odbywają się w semestrze letnim. Kurs ma na celu wprowadzenie studentów w teoretyczne i praktyczne podstawy informatyki społecznej. W toku wykładów studenci zostaną zapoznani z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi najistotniejszych elementów związanych z technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi: struktury Internetu i jego trendów rozwojowych, bezpieczeństwem teleinformatycznym oraz zagadnieniem wolnego oprogramowania. Ćwiczenia mają charakter praktyczny. W ich toku studenci przyswoją wiedzę i umiejętności w zakresie wybranych zagadnień z zakresu wyznaczanego przez program Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL poziom podstawowy). Program kursu może zostać zintensyfikowany na życzenie wszystkich studentów (w zależności od reprezentowanego przez nich poziomu kompetencji informatycznych) w danej grupie lub może zostać zmodyfikowany (a nacisk położony na wybraną tematykę). |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień ICT (technologii komunikacyjnych i informacyjnych) związanych z barierami i zagrożeniami oraz szansami zastosowań Internetu w polityce.
Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- Zagrożenia dla funkcjonowania współczesnego państwa i społeczeństwa oraz ich przeobrażenia, w tym związane z technologiami informacyjnymi, i sposoby oraz mechanizmy przeciwdziałania im (KW_07);
Umiejętności: absolwent potrafi
- Gromadzić, hierarchizować, przetwarzać i prezentować informacje w zakresie bezpieczeństwa (K_U03);
- Wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznym i zawodowym działaniu odnośnie wykorzystania technologii informacyjnych (K_U04);
- Komunikować się z otoczeniem, przekazując mu –z wykorzystaniem nowoczesnych technik –w sposób kompetentny i fachowy informacje o istniejących zagrożeniach i sposobach zabezpieczeń przed nimi (K_U06).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu Technologii informacyjnych jest aktywność merytoryczna w trakcie prowadzonych zajęć, przygotowanie ćwiczenia z zakresu technologii informacyjnych. Student może opuścić maksymalnie jedną sesją (prowadzący zajęcia ma prawo zdecydować o konieczności jej zaliczenia na dyżurze). Nieprzygotowanie ćwiczenia lub przygotowanie go po terminie skutkuje egzaminem pisemnym z całości materiału wykładów i ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309.
D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176.
D. Mider, Partycypacja polityczna w Internecie, Dom Wydawniczy "Elipsa", Warszawa 2008, 7.2.2. Internet jako źródło totalitarnej kontroli nad społeczeństwem, s. 348-371.
D. Mider, Partycypacja polityczna w Internecie, Dom Wydawniczy "Elipsa", Warszawa 2008, Rozdział 6. Projektująca klasyfikacja form partycypacji politycznej w Internecie z użyciem przemocy, s. 293-319.
D. Verton, Black Ice. Niewidzialna groźba cyberterroryzmu, Wydawnictwo „Helion”, Warszawa 2004.
D. Doroziński, Hakerzy. Technoanarchiści cyberprzestrzeni, Wydawnictwo „Helion”, Warszawa 2001.
1/ D. Mider, Aneks I. Badanie kultury politycznej elit w Internecie – nota metodologiczna, [w:] J. Garlicki, D. Mider, Elity polityczne i internauci, „Studia Politologiczne”, t. 26, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 242-255.
2/ D. Mider, Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 10.
3/ D. Mider, Dylematy metodologiczne badań kultury politycznej w Internecie, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 15.
W cyklu 2023L:
- D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Brak uwag. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: