Logistyka, komunikacja i transport 2102-BW-L-D5LKTR
I. ISTOTA, CEL I ZAKRES LOGISTYKI
1. Pojęcie, geneza i definicje logistyki
2. System logistyczny jako podstawa procesów logistycznych
3. Metody i funkcje zarządzania logistycznego
4. Transport i magazynowanie w procesach logistycznych
5. Metody i zasady konfigurowania sieci logistycznej
II. INFRASTRUKTURA LOGISTYCZNA W TRANSPORCIE –
ŚRODKI TRANSPORTU
1. Podział środków transportu
2. Bierne środki transportowe
3. Logistyczny łańcuch opakowań w systemie transportowym
4. Czynne środki transportu dalekiego
4.1. Transport kolejowy
4.2. Transport samochodowy (kołowo-drogowy)
4.3. Transport wodny (śródlądowy i morski)
4.4. Transport lotniczy
5. Czynne środki transportu bliskiego (przemysłowego)
5.1. Wózki jezdne, podłogowe i kontenerowe
5.2. Dźwignice, suwnice, wywrotnice wagonowe i żurawie
5.3. Koleje linowe
5.4. Maszyny do urabiania i zwałowania
5.5. Przenośniki
III. PODSTAWOWE KONCEPCJE LOGISTYCZNE
1. Rynek a procesy logistyczne
2. Koncepcje logistyczne w przedsiębiorstwie
3. Logistyka w systemach projektowania
4. Logistyka przepływu informacji
5. Logistyka zarządzania produkcją
6. Logistyka wytwarzania
7. Logistyka normalizacji
8. Logistyka zarządzania systemami jakości
9. Logistyka zarzadzania systemem bezpieczeństw żywności HACCP
10. Logistyka w organizacji miejsca pracy
IV. INFRASTRUKTURA PROCESÓW MAGAZYNOWYCH –
INFRASTRUKTURA PUNKTOWA
1. Procesy logistyczne w systemach magazynowania
2. Planowanie zapasów magazynowych
2.1. Metoda ABC i XYZ
2.2. Planowanie potrzeb materiałowych
2.3. Zasady przyjęcia, składowania, komplementacji oraz
wydawania wyrobów w magazynach
3. Techniczna infrastruktura logistyczna w magazynach
3.1. Budowle magazynowe
3.2. Wyposażenie magazynów
4. Technologie prac magazynowych
5. Metody analizy gospodarki magazynowej
6. Logistyka systemów zaopatrzenia materiałowego
6.1. Centra dystrybucji
6.2. Centra logistyczne
7. Terminale kontenerowe
8. Transport intermodalny
V. INFRASTRUKTURA PROCESÓW MAGAZYNOWYCH -
INFRASTRUKTURA LINIOWA
1. Infrastruktura wodna
1.1. Drogi śródlądowe
1.2. Drogi morskie
1.3. Porty morskie
2. Infrastruktura transportu lotniczego (nawigacja powietrzna)
2.1. Podstawowe pojęcia
2.2. Prawo lotnicze. Konwencja ICAO
3. Zarządzanie ruchem lotniczym – ATM
3.1. Zarządzanie przestrzenią powietrzną
3.2. Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego – ATFM
3.3. Służby ruchu lotniczego – ATS
4. Perspektywiczne kierunki rozwoju ATM
5. Porty lotnicze i ich infrastruktura
6. System GNSS w nawigacji powietrznej
VI. INFRASTRUKTURA TELEMATYK TRANSPORTU
1. Podstawowe pojęcia
2. Rodzaje systemów telematycznych
3. Rozwój telematyki transportu
4. Telematyka w zarządzaniu transportem drogowym
5. Telematyka w zarządzaniu transportem szynowym
6. Telematyczne systemy sterowania ruchem drogowym
6.1. Sterowanie ruchem na obszarach miejskich
6.2. Systemy zarządzania flotą
7. Elektroniczny pobór opłat drogowych
7.1. System mikrofalowy
7.2. System satelitarny
8. Telematyka w zastosowaniach miejskich
8.1. Automatyczny pomiar potoków pasażerskich
8.2. Lokalizacja i monitoring pojazdów
8.3. System powiadamiania o wypadkach
8.4. Wykorzystanie systemu monitoringu GPS do oceny
parametrów lokomotyw
8.5. Kierunki rozwoju telematyki
VII. TRANSPORT W GOSPODARCE GLOBALNEJ. SPEDYCJA
MIĘDZYNARODOWA W POLITYCE TRANSPORTOWEJ
UNII EUROPEJSKIEJ
1. Pojęcie i przedmiot transportu towarowego
2. Specyficzne cechy transportu
3. Jakość i infrastruktura transportu
4. System transportowy
5. Gospodarcze funkcje transportu
6. Istota spedycji międzynarodowej
7. Główne zadania spedytora międzynarodowego
8. Rynek usług spedycyjnych i organizacje zrzeszające spedytorów
9. Rodzaje firm spedycyjnych
10. Koszty i ceny usług spedycyjnych
11. Baza prawna określająca działalność spedytorów
12. Polityka transportowa Unii Europejskiej
12.1. Cele i zasady polityki transportowej UE
12.2. Rodzaje transportu
VIII. INŻYNIERIA BEZPIECZEŃSTWA W TRANSPORCIE
1. Podstawowe pojęcia inżynierii transportowej
2. Zarządzanie ryzykiem w transporcie
3. Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie drogowym
4. Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym
5. Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie lotniczym
6. Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie wodnym
śródlądowym
7. Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie morskim
8. Naruszanie bezpieczeństwa w transporcie
IX. BEZPIECZEŃSTWO RUCHU W TRANSPORCIE – CZĘŚĆ 1
1. Podstawowe właściwości transportu
1.1. Etapy rozwoju transportu w aspekcie prędkości
1.2. Dostępność systemu transportowego
1.3. Zagrożenia w ruchu pojazdów
1.4. Bezpieczeństwo i jego miary
2. Podstawy teoretyczne bezpiecznego ruchu
2.1. Bezpieczny odstęp drogi między pojazdami
2.2. Prędkości bezpieczne drogi i pojazdu
2.3. Punkt potencjalnej kolizji
2.4. Zasady bezpiecznej jazdy
2.5. Kierowanie i sterowanie ruchem pojazdów
3. Aspekty bezpieczeństwa drogi transportowej
3.1. Sieć dróg transportowych
3.2. Bezpieczeństwo przy swobodnym wyborze pasa ruchu
3.3. Bezpieczeństwo przy wymuszonym torze ruchu
3.4. Bezpieczeństwo na drodze lotniczej
3.5. Bezpieczeństwo na etapie projektowania, budowy
i utrzymania drogi
4. Oznakowanie i wyposażenie w sygnały drogi transportowej
4.1. Oznakowanie i osygnalizowanie w ruchu drogowym
(znaki poziome i pionowe, sygnalizacja)
4.2. Osygnalizowanie układów torowych kolei
(sygnały i wskaźniki kolejowe, semafory, oznakowanie
ograniczeń prędkości)
5. Oznakowanie drogi naziemnej statku powietrznego
X. BEZPIECZEŃSTWO RUCHU W TRANSPORCIE – CZĘŚĆ 2
1. Sterowanie ruchem w transporcie - SRT
1.1. Sterowanie ruchem drogowym – SRD
1.2. Sterowanie ruchem kolejowym – SRK
1.3. Kierowanie ruchem lotniczym – KRL
1.4. Systemy i urządzenia bezpieczne w sterowaniu ruchem
w transporcie
2. Wymiana informacji między punktem sterowania a pojazdem
2.1. Zabezpieczenie transmisji przed błędami
2.2. Przekazywanie informacji w warunkach kolejowych
2.3. Zestawienie właściwości kanałów transmisyjnych
3. Automatyzacja prowadzenia pojazdu
3.1. Systemy Automatycznego Ograniczania Prędkości Pociągu ATP
3.2. Aspekty bezpieczeństwa pracy podstawowego układu
systemu ATP
3.3. Automatyczna jazda pociągu ATO
3.4. Automatyzacja prowadzenia statku powietrznego
4. Prawne i organizacyjne sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu
w transporcie
4.1. Stan bezpieczeństwa w transporcie w Polsce
4.2. Użytkownicy dróg a bezpieczeństwo ruchu
4.3. Zintegrowany system bezpieczeństwa w transporcie
XI. PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
1. Krajowe i międzynarodowe przepisy prawne regulujące przewozy
ładunków niebezpiecznych (specjalnych)
2. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych ADR
3. Klasyfikacja towarów niebezpiecznych
3.1. Zasady klasyfikacji
3.2. Podział na klasy
3.3. Kody klasyfikacyjne towarów niebezpiecznych
3.4. Numery rozpoznawcze towarów niebezpiecznych
oraz zagrożeń
4. Przepisy szczególne dotyczące różnych klas towarów
niebezpiecznych
4.1. Klasa 1 – Materiały i przedmioty wybuchowe
4.2. Klasa 2 – Gazy
4.3. Klasa 3 – Materiały ciekłe zapalne
4.4. Klasa 4.1. – Materiały stałe zapalne, materiały
samoreaktywne oraz materiały wybuchowe stałe odczulone
4.5. Klasa 4.2 – Materiały samozapalne
4.6. Klasa 4.3. – Materiały wytwarzające w zetknięciu się z wodą
gazy palne
4.7. Klasa 5.1. – Materiały utleniające się
4.8. Klasa 5.2. – Nadtlenki organiczne
4.9. Klasa 6.1. – Materiały trujące
4.10. Klasa 6.2 – Materiały zakaźne
4.11. Klasa 7 – Materiały promieniotwórcze
4.12. Klasa 8 – Materiały żrące
4.13. Klasa 9 – Różne materiały i przedmioty niebezpieczne
5. Pakowanie towarów niebezpiecznych
5.1. Zasady pakowania
5.2. Kod określający typ opakowania
5.3. Wzory nalepek ostrzegawczych
5.4. Oznakowanie sztuki przesyłki (oznakowanie opakowania,
umieszczenie nalepek ostrzegawczych, dodatkowe
oznakowanie sztuk przesyłki)
XII. PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH W SZTUKACH
PRZESYŁKI ORAZ W CYSTERNACH
1. Przewóz towarów niebezpiecznych w sztukach przesyłki –
wyłączenia dotyczące:
1.1. Charakteru operacji transportowych
1.2. Przewozu gazów
1.3. Przewozu paliw płynnych
1.4. Towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach
ograniczonych
1.5. Towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach
wyłączonych
1.6. Ilości przewożonych w jednostce transportowej
1.7. Inne wyłączenia
2. Dokumentacja przewozowa
2.1. Dokument przewozowy
2.2. Instrukcje pisemne dla załogi pojazdu
2.3. Certyfikat pakowania kontenera
2.4. Zaświadczenie o przeszkoleniu kierowcy
2.5. Świadectwo dopuszczenia pojazdów do przewozu
niektórych towarów niebezpiecznych
2.6. Kopia świadectwa dopuszczenia przez właściwą władzę
2.7. Zgłoszenie do Komendanta Wojewódzkiego Policji oraz do
Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej
3. Obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa
4. Ochrona towarów niebezpiecznych
5. Kontrola przewozu towarów niebezpiecznych
6. Jednostki transportowe
6.1. Rodzaje pojazdów
6.2. Oznakowanie pojazdów
6.3. Wyposażenie pojazdów
6.4. Warunki przewozu towarów niebezpiecznych w sztukach
przesyłki
7. Przewóz towarów niebezpiecznych w cysternach
7.1. Rodzaje i wymagania dotyczące cystern
7.2. Oznakowanie cystern (odblaskowe tablice ostrzegawcze
i nalepki ostrzegawcze)
7.3. Warunki przewozu (dokumenty przewozowe, załadunek,
rozładunek oraz przewóz towarów niebezpiecznych)
XIII. PODSTAWY TRANSPORTU LOTNICZEGO
1. System transportu lotniczego
2. Typy samolotów, producenci, serwis, naprawa, przeglądy, paliwo
lotnicze
3. Linie lotnicze
3.1. Modele biznesowe
3.2. Strategiczne determinanty modeli biznesowych linii
lotniczych
3.3. Otoczenie biznesowe firmy
3.3.1. Analiza PESTEL
3.3.2. Analiza pięciu sił PORTERA
3.3.3. Analiza SWOT
3.4. Wskaźniki wydajności
3.5. Zarządzanie cenami w liniach lotniczych
3.6. Alianse linii lotniczych
3.7. Zarządzanie siatką połączeń
4. Lotniska – identyfikacja lotniska, kategoryzacja i infrastruktura
portu lotniczego
5. Kontrola lotu
5.1. Przestrzeń powietrzna i struktura ATC
5.2. Technologie zarządzania ruchem lotniczym
5.2.1. System lądowania oparty na instrumentach
monitorujących
5.2.2. System lądowania oparty na mikrofalach
5.2.3. System nawigacji satelitarnej
5.2.4. System radarowy
6. Uwarunkowania prawne transportu lotniczego
6.1. Konwencja chicagowska
6.2. Wolności lotnicze
6.3. Organizacje i instytucje sprawujące nadzór nad
bezpieczeństwem lotnictwa
6.4. Bezpieczeństwo i ochrona w komunikacji lotniczej
XIV. BEZPIECZEŃSTWO W TRANSPORCIE MIĘDZYNARODOWYM
I ZARZĄDZANIE PROCESEM TRANSPORTOWYM W HANDLU
ZAGRANICZNYM
1. Bezpieczeństwo w transporcie lotniczym
1.1. Główne zagrożenia dla bezpiecznych procesów
transportowych
1.2. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa
w transporcie morskim, lotniczy i drogowym
1.3. Programy zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie
2. Zarządzanie procesem transportowym w handlu zagranicznym
2.1. Istota gestii transportowej
2.2. Formuły dostaw INCOTERMS 2010
2.3. Proces transportowy w handlu zagranicznym
2.4. Transport ładunku w kontenerze drogą morską
2.5. Eksport i import
2.6. Przewóz ładunku transportem drogowym
2.7. Przesyłka całopojazdowa
2.8. Przesyłka zbiorowa
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: lektura monograficzna w sali | W cyklu 2024Z: w sali | W cyklu 2023Z: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student powinien być w stanie:
1. Opisać system logistyczny jako podstawę zachodzących procesów logistycznych. (K_W01)
2. Scharakteryzować podział środków transportu oraz logistyczny łańcuch opakowań w systemie transportowym. (K_W03)
3. Przedstawić i zdefiniować podstawowe koncepcje logistyczne w przedsiębiorstwie.(K_W04)
UMIEJĘTNOŚCI
Powinien umieć:
1. Analizować procesy logistyczne funkcjonujące w systemach magazynowania oraz planować zapasy magazynowe.(K_U02)
2. Interpretować, oceniać i rozwiązywać problemy dotyczące efektywnego funkcjonowania punktowej i liniowej infrastruktury procesów magazynowych. (K_U03)
3. Oceniać wpływ jakości infrastruktury telematyk transportu na bezpieczeństwo sterowania ruchem drogowym, elektronicznego poboru opłat drogowych, automatycznego pomiaru potoków pasażerskich oraz lokalizacji i monitoringu pojazdów. (K_U05)
KOMPETENCJE
Studenta cechuje:
1. Postępowanie zgodne z zasadami bezpieczeństwa ruchu w transporcie lądowym, morskim, lotniczym i wodnym śródlądowym. (K_K01)
2. Zdolność do wyrażania priorytetów, ocen i właściwej interpretacji przepisów prawnych regulujących przewozy ładunków niebezpiecznych i specjalnych. (K_K01)
3. Kreatywność i otwartość na różne modele biznesowe i otoczenie transportu lotniczego oraz świadomość wpływu wskaźników wydajności i efektywnego zarządzania firmy na jej kondycję finansową. (K_K07)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem w formie pisemnego testu wiedzy. Ocena końcowa wystawiana jest zgodnie z systemem punktowym według systemu ECTS. Próg uzyskania zaliczenia to 51% - poniżej progu student nie uzyskuje zaliczenia egzaminu.
Suma punktów możliwych do zdobycia podczas konwersatorium wynosi 100, w tym:
80 punktów – test pisemny;
15 punktów - aktywność podczas konserwatorium;
5 punktów – obecności, w tym:
0 lub 1 nieobecność – 4 pkt
2 nieobecności – 1 pkt
3 i więcej nieobecności – 0 pkt.
Ocena końcowa ustalona zostanie na podstawie sumarycznej ilości punktów:
0-50 pkt.: - ocena 2,0
51-60 pkt.: ocena 3,0
61-80 pkt.: ocena 3,5
71-80 pkt.: ocena 4,0
81-90 pkt.: ocena 4,5
91-100 pkt.: ocena 5,0
Metody dydaktyczne:
wykład problemowy, konwersacja z prezentacją multimedialną, dyskusja i samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza przykładowych dokumentów dot. logistyki, komunikacji i transportu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Elżbieta Gołembska (red. nauk.), Logistyka, Wydawnictwo
C.H. Beck, Warszawa 2012
2. Sylwester Markusik, Infrastruktura logistyczna w transporcie, tom 1,
Środki transportu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011
3. Sylwester Markusik Infrastruktura logistyczna w transporcie, tom 2,
Infrastruktura punktowa – magazyny, centra logistyczne
i dystrybucji, terminale kontenerowe, Wydawnictwo Politechniki
Śląskiej, Gliwice 2013
4. Sylwester Markusik, (red. nauk.), Infrastruktura logistyczna
w transporcie, tom 3, część 1, Infrastruktura liniowa – wodna,
transportu lotniczego oraz telematyka transportu, Wydawnictwo
Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013
5. Janusz Neider, Transport międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne, Warszawa 2015
6. Katarzyna Chruzik, Inżynieria bezpieczeństwa w transporcie,
Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2016
7. Henryk Karbowiak, Sławomir Barański, Bezpieczeństwo ruchu
w transporcie, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011
8. Wojciech Kotowski, Prawo o ruchu drogowym. Komentarz,
Warszawa 2011, ABC
9. Renata, Strachowska Ustawa o transporcie drogowym. Komentarz,
Warszawa 2011, ABC
10. Renata Strachowska, Ustawa o drogach publicznych. Komentarz,
Warszawa 2012, ABC
11. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów
niebezpiecznych (Dz. U. z 2011 r., Nr 227, poz. 1367)
Literatura uzupełniająca:
1. Jan Bębnowski, Przewóz towarów niebezpiecznych – materiały
szkoleniowe, Wydawnictwo Tarbonus Sp. z o.o.,
Kraków – Tarnobrzeg 2010
2. Sumeer Chakuu, Piotr Kozłowski, Michał Nędza, Podstawy transportu
lotniczego, Wydawca: Konsorcjum Akademickie, Kraków – Rzeszów
– Zamość 2012
3. Radosław Kacperczyk, Transport i spedycja, część 1, Transport,
Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
4. Radosław Kacperczyk, Transport i spedycja, część 2, Spedycja,
Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
5. Stefan Filary, Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej
i transporcie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa
w Poznaniu, Poznań 2010
6. Henryk Karbowiak, Sławomir Barański, Bezpieczeństwo ruchu
w transporcie, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011
7. Kazimierz Rajchel, Bezpieczeństwo ruchu drogowego w działaniach
administracji publicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki
Rzeszowskiej, Rzeszów 2006
8. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i w transporcie lotniczym,
(praca zbiorowa pod red.) Pamuła Wiesław, Wydawnictwo
Politechniki Śląskiej, Gliwice 2006
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanych przez studentów i zaprezentowanych prezentacji multimedialnych oraz odpowiedzi ustnej, najpóźniej na ostatnich ćwiczeniach. |
W cyklu 2024Z:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanych przez studentów i zaprezentowanych prezentacji multimedialnych oraz odpowiedzi ustnej, najpóźniej na ostatnich ćwiczeniach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: