Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych 2102-BW-L-D3ZSKR
Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę na temat norm i reguł dotyczących zarządzania w sytuacjach kryzysowych, w szczególności wiedzę o organizacji zarządzania kryzysowego na poziomie centralnym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym, uczestnikach realizujących zadania zarządzania kryzysowego i ich wzajemnych relacjach. Studenci powinni również posiadać wiedzę o sytuacjach kryzysowych, ich przyczynach, prawdopodobieństwie wystąpienia i skutkach dla życia, zdrowia, mienia (w tym infrastruktury krytycznej) oraz środowiska. Ponadto powinni znać strukturę zarządzania kryzysowego (etapy, fazy), polegającą na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań (planowanie – plany zarządzania kryzysowego), reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych oraz usuwaniu ich skutków, jak również powinni odznaczać się wiedzą na temat ochrony infrastruktury krytycznej.
Po ukończeniu zajęć studenci powinni posiadać umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu sytuacji kryzysowych, w tym zasad reagowania na nie, a także prognozowania i przewidywania ich rozwoju pod względem zasięgu terytorialnego oraz liczby zagrożonych osób, mienia i środowiska. Powinni także wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu przebiegu zarządzania kryzysowego w sytuacjach kryzysowych, w szczególności związanych z nim zagrożeń oraz stosowanych rozwiązań organizacyjnych.
W cyklu 2023Z:
TEMATYKA ZAJĘĆ |
W cyklu 2024Z:
TEMATYKA ZAJĘĆ |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK nr 1: posiada podstawową wiedzę na temat roli tych więzi społecznych, które mają istotne znaczenie dla bezpieczeństwa systemów społecznych i efektywnego zarządzania sytuacjami kryzysowymi (rola kapitału społecznego, kultury obywatelskiej itd.) [K_W02]
EK nr 2: posiada wiedzę o normach i regułach dotyczących zarządzania w sytuacjach kryzysowych, w szczególności o organizacji zarządzania kryzysowego na poziomie centralnym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym, uczestnikach realizujących zadania zarządzania kryzysowego i ich wzajemnych relacjach [K_W04]
EK nr 3: ma wiedzę o sytuacjach kryzysowych, ich przyczynach, prawdopodobieństwie wystąpienia i skutkach dla życia, zdrowia, mienia (w tym infrastruktury krytycznej) oraz środowiska [K_W05]
EK nr 4: posiada podstawową wiedzę na temat atrybutów i mechanizmów współczesnego państwa, które decydują o jakości zarządzania kryzysowego na poziomie państwa, a także wiedzę na temat narzędzi zarządzania organizacjami gospodarczymi, które wpływają na efektywność zarządzania w sytuacjach kryzysowych [K_W06]
EK nr 5: ma wiedzę o strukturze zarządzania kryzysowego (etapach, fazach), polegającą na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań (planowanie – plany zarządzania kryzysowego), reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych oraz usuwaniu ich skutków, jak również ma wiedzę na temat ochrony infrastruktury krytycznej [K_W07]
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 6: posiada umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu sytuacji kryzysowych, w tym zasad reagowania na nie, a także prognozowania i przewidywania ich rozwoju pod względem zasięgu terytorialnego oraz liczby zagrożonych osób, mienia i środowiska; potrafi wykorzystać tę umiejętność w ramach formalnych zespołów, powołanych w różnego rodzaju instytucjach w celu rozwiązywania problemów wynikających z sytuacji kryzysowych [K_U02]
EK nr 7: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu przebiegu zarządzania kryzysowego w sytuacjach kryzysowych, w szczególności związanych z nim zagrożeń oraz stosowanych rozwiązań organizacyjnych, oraz wykorzystać tę wiedzę współpracując w zespołach zarządzania kryzysowego [K_U03]
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK nr 8: posiada kompetencje określania najważniejszych priorytetów – na poziomie państwa i społeczności lokalnej – służących przeciwdziałaniu zagrożeniom różnego typu, które stanowią przesłankę sytuacji kryzysowych i podstawowy element ryzyka funkcjonowania i rozwoju kluczowych struktur życia społecznego [K_K01]
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład, ukierunkowana dyskusja grupowa, analiza przypadków, grupowe zadania problemowe, prezentacje uczestników zajęć.
Egzamin pisemny:
Ocena Algorytm oceny końcowej
2 do 50%
3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%
3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%
4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%
4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%
5 powyżej 90%
*** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Inne: przygotowanie referatu/ wywiadu - możliwość podwyższenia oceny o pół stopnia z końcowego egzaminu pisemnego
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Grocki, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Warszawa 2012;
2. J. Gryz, W. Kitler (red.), System reagowania kryzysowego, Toruń 2007;
3. W. Kitler (red.), Planowanie cywilne w zarządzaniu kryzysowym, Warszawa 2011;
4. A. Kurkiewicz (red.), Zarządzanie kryzysowe w samorządzie. Podstawy organizacyjno-prawne, Warszawa 2008;
5. E. Nowak i zespół, Zarządzanie kryzysowe w sytuacjach zagrożeń niemilitarnych, Warszawa 2007;
6. W. Skomra, Zarządzanie kryzysowe - praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy, Wrocław 2010;
7. K. Sienkiewicz-Małyjurek, F.R. Krynojewski, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Warszawa 2010;
8. G. Sobolewski (red.), Organizacja i funkcjonowanie centrum zarządzanie kryzysowego, Warszawa 2011;
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: • R. Grocki, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012 Literatura uzupełniająca: • J. Walas-Trębacz, J. Ziarko, Podstawy zarządzania kryzysowego, Cz. 1: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010 Literatura w formie elektronicznej: J. Ziarko, J. Walas-Trębacz, Podstawy zarządzania kryzysowego, Część 1, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010 M. Brzeziński, Sytuacja kryzysowa w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym – analiza pojęcia, s. 80-99. J. Ziarko, J. Walas-Trębacz, Podstawy zarządzania kryzysowego, Część 2, Zarządzanie kryzysowe w przedsiębiorstwie, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2011 A. Stabryła (red.), Zarządzanie w kryzysie, Kraków 2010. Mfiles.pl K. Sienkiewicz–Małyjurek, Problemy organizacyjne zarządzania kryzysowego w samorządach A.Grzegorczyk. A. Kościańczuk: Komunikowanie w sytuacjach kryzysowych, (w:) Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, (Red.) K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012 H. Skłodowski (red.): Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu, Łódź 2010 A. Walecka, A. Zakrzewska - Bielawska: Przywództwo w obliczu kryzysu przedsiębiorstwa [http://www.zakrzewska-bielawska.pl/new/publikacja_12_2009.pdf] J. Furmańczyk, Autentyczne przywództwo w dobie kryzysu, „Master of Business Administration” 3/2011 (158): s. 95–101 [https://mbace.eu/api/files/view/61352.pdf] A. Rakowska, KRYZYSOWE PRZYWÓDZTWO, CZYLI KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE NIEZBĘDNE W TRUDNYCH CZASACH [http://oamquarterly.polsl.pl/wp-content/uploads/2018/01/01-Rakowska-KN14.pdf |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: • R. Grocki, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012 Literatura uzupełniająca: • J. Walas-Trębacz, J. Ziarko, Podstawy zarządzania kryzysowego, Cz. 1: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010 Literatura w formie elektronicznej: J. Ziarko, J. Walas-Trębacz, Podstawy zarządzania kryzysowego, Część 1, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010 M. Brzeziński, Sytuacja kryzysowa w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym – analiza pojęcia, s. 80-99. J. Ziarko, J. Walas-Trębacz, Podstawy zarządzania kryzysowego, Część 2, Zarządzanie kryzysowe w przedsiębiorstwie, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2011 A. Stabryła (red.), Zarządzanie w kryzysie, Kraków 2010. Mfiles.pl K. Sienkiewicz–Małyjurek, Problemy organizacyjne zarządzania kryzysowego w samorządach A.Grzegorczyk. A. Kościańczuk: Komunikowanie w sytuacjach kryzysowych, (w:) Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, (Red.) K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012 H. Skłodowski (red.): Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu, Łódź 2010 A. Walecka, A. Zakrzewska - Bielawska: Przywództwo w obliczu kryzysu przedsiębiorstwa [http://www.zakrzewska-bielawska.pl/new/publikacja_12_2009.pdf] J. Furmańczyk, Autentyczne przywództwo w dobie kryzysu, „Master of Business Administration” 3/2011 (158): s. 95–101 [https://mbace.eu/api/files/view/61352.pdf] A. Rakowska, KRYZYSOWE PRZYWÓDZTWO, CZYLI KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE NIEZBĘDNE W TRUDNYCH CZASACH [http://oamquarterly.polsl.pl/wp-content/uploads/2018/01/01-Rakowska-KN14.pdf |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kurs można znaleźć na platformie kampus.come.uw.edu.pl, kurs wydziałowy (Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych): Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych (2102-BW-L-Z3ZSKR) (semestr zimowy 2020/21). Hasło dostępu udostępnia prowadzący za pośrednictwem Usosmaila. |
W cyklu 2024Z:
Kurs można znaleźć na platformie kampus.come.uw.edu.pl, kurs wydziałowy (Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych): Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych (2102-BW-L-Z3ZSKR) (semestr zimowy 2020/21). Hasło dostępu udostępnia prowadzący za pośrednictwem Usosmaila. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: