Political Institutions 2102-ANG-L-D1POIN
The course will be consisted of the following themes:
1. Majoritarian and Consensus Democracies
Lijphart’s Approach to Institutional Design: Westminster (Majoritarian) vs. Consensus
(Consensual) Models. Institutional Features of Majoritarian Democracies. Consensus
Model of Democracy. Power-sharing, Parties and Interest Representation in
Consensus Democracies. Advantages and Shortcomings of the Consensus Model.
2. Patterns of Power-Sharing
Varieties of Institutional Designs in Europe. Governments and Parliaments.
Parliamentarism and Semi-Presidentialism in the EU member-states.
3. Patterns of Horizontal Power Division
Horizontal division of Power: Federal, Unitary and Decentralized States. Local
Governments. The EU and Multilevel Governance. Divided Societies and Conflict
Resolution.
4. Political Regime Dynamics: Democratization
Democratization: Theories and Approaches. P. Schmitter and G. O’Donnel. Factors
and Patterns of Democratization. The Concept of Democratic Backsliding.
Backsliding in Central European EU member countries. The EU and Democratic
Backsliding.
5. Political Regime Dynamics: Democratic Backsliding
The Notion of the Democratic Backsliding. Backsliding and Institutional Change.
6. Parties, Elections and Political Institutions
Party and electoral systems. Elections and turnout. Ideologies and Party Manifestos.
7. Citizens and Interest Groups
Political Participation and Institutional Trust beyond Elections. Interest Group
Representation Models: Pluralism, Corporatism and Neopluralism.
8. Models of the Welfare State vs. Political Institutions
Welfare State. Models of the Welfare State (Esping-Andersen): Social-Democratic
(Nordic), Corporatist (Conservative), Liberal (Anglo-Saxon). The “Southern Model” of
the Welfare State. Social Policies. European Social Policy.
9. Europeanization of Politics and Policy
Europeanization: Definition and Mechanisms. The Impact of the EU on the National
Political Systems and institutions. Europeanization of Public Policy.
Each subsequent session is devoted to one of the above mentioned themes which
will be tackled from a comparative perspective of selected European Union countries.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
warunki i formy uczestnictwa w życiu społecznym na różnych jego poziomach
oraz wykorzystywania do tego wiedzy politologicznej, w tym warunki formy
tworzenia i rozwijania form indywidualnej przedsiębiorczości (K_W03)
istotę demokracji, społeczeństwa obywatelskiego i kultury politycznej z
perspektywy historycznej i współczesnej (K_W07)
mechanizmy działania politycznego, rządzenia i podejmowania decyzji
politycznych oraz procesy komunikowania w przestrzeni politycznej (K_W09)
wskazać i wyjaśnić zasady oraz wartości demokratycznego państwa, a także
społeczeństwa obywatelskiego; umie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze
szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej (K_U02)
posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz wykorzystywać
metody i techniki badawcze w celu diagnozowania i prognozowania
różnorodnych zjawisk w obszarze polityki (K_U03)
wskazać założenia różnych koncepcji polityki oraz ocenić ich efektywność, a
także dostrzegać relacje między polityką a zjawiskami i procesami
historycznymi, ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi (K_U04)
Kompetencje. Absolwent jest gotów do:
aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, także w zespołach realizujących
cele społeczne, polityczne i obywatelskie; potrafi myśleć i działać w sposób
przedsiębiorczy (K_K01)
obserwacji i krytycznej oceny zjawisk politycznych rozmaitej natury i
dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności (K_K03)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: