Nowe trendy w administracji publicznej 2100-PP-M-D1NTAP
Zajęcia obejmują kwestie związane z istotą administracji w ujęciu historycznym i współczesnym, podstawowe kategorie pojęciowe odnoszące się do ewolucji państwa i jego administracji, rozwoju teorii i koncepcji dotyczących roli i zadań administracji publicznej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu wewnętrznym (społeczeństwo, gospodarka, polityka), jak i międzynarodowym, związanym z integracją i globalizacją. Przegląd teorii administracji wskazuje na konieczność jej doskonalenia i przystosowywania do dynamiki otoczenia, dlatego reformy administracji nie mogą być działaniem jednorazowym a jej służebna funkcja wobec społeczeństwa wymaga ciągłych i konsekwentnych badań dotyczących jego potrzeb i jak najlepszych organizacyjnych, finansowych i zasobowych środków i metod ich zaspokajania. Może się to dokonywać jedynie w warunkach współpracy i współdziałania organów administracji publicznej z obywatelami na każdym etapie tworzenia polityki publicznej.
Zajęcia 1: Historyczna istota administracji, biurokracji i administracji publicznej. Przesłanki sprawnej i efektywnej administracji – ewolucja oczekiwań
Zajęcia 2 i 3: Zmiany formy państwa i rozwój administracji. Modele administracji w państwie wczesnonowożytnym i nowożytnym. Obiektywne uwarunkowania wzrostu znaczenia administracji w XIX i XX wieku
Zajęcia 4: Klasyczne teorie administracji i ich ewolucja. Henri Fayol, Georg Jellinek i Max Weber i ich następcy.
Zajęcia 5: Teorie wyboru publicznego a administracja publiczna i polityka publiczna. James M. Buchanan, Gordon Tullock i Kenneth Arrow.
Zajęcia 6: Teorie welfare state (Velferdsstaten). Państwo dobrobytu a rozwój funkcji administracji. Praktyka i modele państwa dobrobytu. Alva i Gunnar Myrdal, Gøsta Esping-Andersen, Harold Macmillan, Ludwig Erhard.
Zajęcia 7: Teoria instytucjonalizmu i neoinstytucjonalizmu a administracja publiczna. James March, Johan P. Olsen i James Q. Wilson.
Zajęcia 8 i 9: Ideologia neoliberalizmu a państwo, administracja i obywatele. Nowe zarządzanie publiczne (New Public Management), istota i ewolucja. Przedsiębiorstwo jako model funkcjonowania jednostek administracji publicznej. David E. Osborne, Ted Gaebler, Christopher Hood, Brainard Guy Peters.
Zajęcia 10: Przedsiębiorczość publiczna (Public entrepreneurship) i przedsiębiorcze państwo a efektywność administracji publicznej. Państwo innowacyjne. M. Mazzucato, Bill Lazonick, Fred L. Block.
Zajęcia 11: Podział terytorialny państwa a kryteria efektywności i sprawności administracji publicznej. Korzyści skali i konsolidacja jednostek administracji. Szwecja, Dania, Norwegia.
Zajęcia 12: Problemy finansowania budżetowego i pozabudżetowego administracji publicznej. E-administracja – szansa czy problem? Administracja publiczna w sytuacjach nadzwyczajnych i kryzysowych (pandemie, wojny, katastrofy demograficzne, inne).
Zajęcia 13 i 14: Teorie nowego współrządzenia publicznego (New Public Governance) w Europie. Podmiotowe podejście do obywatela i zaspokajania jego potrzeb, jako podstawa aksjologii administracji publicznej. Patrick Dunleavy, Oliver E. Williamson, Elinor Ostrom.
Zajęcia 15: Perspektywy rozwoju teorii oraz koncepcji organizacyjnych i funkcjonalnych dotyczących administracji publicznej. Polska myśl administracyjna i praktyka ustrojowa.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna i rozumie zasadnicze kategorie i pojęcia dotyczące nowoczesnej administracji publicznej;
- zna zasadnicze kryteria i uwarunkowania efektywności i sprawności administracji publicznej;
- zna podstawowe teoretyczne i praktyczne kierunki reform administracji publicznej we współczesnych państwach;
- zna najważniejsze elementy procesu tworzenia i wdrażania polityki publicznej przez organy administracji publicznej;
- potrafi właściwie ocenić zasoby endogeniczne jednostek terytorialno-administracyjnych;
- zna podstawowe kategorie dotyczące finansowania działań publicznych przez organy administracji rządowej i samorządowej;
- potrafi dokonać prawidłowej oceny partycypacji obywateli i ich współpracy z organami administracji publicznej;
Zajęcia dydaktyczne służą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
K_W01 - student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teoretyczne kategorie pojęciowe, ich twórców i modele administracji publicznej w ujęciu historycznym i współczesnym.
K_W03 - student zna i rozumie w pogłębionym stopniu obiektywną rolę administracji publicznej w tworzeniu koncepcji, planowaniu, wdrażaniu i ewaluacji polityki publicznej w ujęciu horyzontalnym, branżowym i wielopoziomowym.
K_W09 - student zna i rozumie uwarunkowania społeczne, przestrzenne, finansowe i zasobowe wpływające na realizację polityki publicznej przez administrację publiczną.
K_U01 student potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu administracji publicznej do analizowania i interpretowania procesów tworzenia i wdrażania polityki publicznej w różnych modelach administracji.
K_U05 - student potrafi przeprowadzić podstawową analizę instytucjonalno-zasobową i finansowo-budżetową polityki publicznej realizowanej przez organ administracji publicznej.
K_U07 - student potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę, brać udział w debacie na temat efektywności i sprawności administracji publicznej w tworzeniu i realizacji określonej polityki publicznej.
K_K05 student jest gotów do aktywności obywatelskiej rozumiejąc, iż posiadanie praw i wolności umożliwia mu współdziałanie z administracją publiczną w inicjowaniu i monitorowaniu działań na rzecz dobra wspólnego
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć;
- uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach;
- przygotowanie w zespole i przedstawienie prezentacji na zajęciach;
- zaliczenie egzaminu.
Egzamin z przedmiotu będzie miał formę pisemną i będzie zawierał 10 pytań otwartych i zamkniętych oraz dwa szersze zagadnienia, do wyboru jedno i napisanie eseju. Wynik egzaminu końcowego będzie uwzględniał ocenę z prezentacji przygotowanej na zajęcia lub z uczestnictwa w debacie nad prezentacją innej osoby. Tematy prezentacji i zadań do przygotowania będą ogłaszane na kolejnych zajęciach i będzie przynajmniej tydzień na ich przygotowanie.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (sprawdzanie listy), dwie nieobecności bez konsekwencji, każda następna nieobecność wymaga zaliczenia na moim dyżurze dydaktycznym, 5 i więcej nieobecności oznacza konieczność powtarzania przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa w wersji tradycyjnej:
J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania, OW SGH, Warszawa 2011
J. Osiński, Państwo w warunkach kryzysu ekonomicznego. Przyczynek do teorii państwa, OW SGH, Warszawa 2017
J. Wilkin (red.), Teoria wyboru publicznego. Główne nurty i zastosowania, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012
D. Osborne, T. Gaebler, Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administrację publiczną, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1992
M. Mazzucato, Przedsiębiorcze państwo. Obalić mit o relacji sektora publicznego i prywatnego, Wyd. Ekonomiczne Heterodox, Poznań 2016
Literatura uzupełniająca w wersji tradycyjnej:
O. E. Huges, Public Management and Administration. An Introduction, The Macmillan Press Ltd., London 1994
D. Sześciło (red.), Administracja publiczna i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, Warszawa 2014
W. Kieżun, Sprawniejsze państwo, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015
Governance. Wybór tekstów klasycznych, J. Hausner, B. Jessop, S. Mazur (red.), Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca w wersji elektronicznej:
https://www.nist.gov.pl/files/zalacznik/1548341631_slownik_poj%C4%99%C4%87.pdf
http://januszgierszewski.pl/wp-content/uploads/2014/06/Administracja-Publiczna.-Skrypt..pdf
https://www.nexto.pl/upload/virtualo/aspra/ae1a3645ea21d475608464c762dc7bad51668e8a/free/ae1a3645ea21d475608464c762dc7bad51668e8a.pdf
http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/181E1B9DE2353B6AC125772100466009/%24File/infos_80.pdf
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/apub/04.pdf
Inna literatura uzupełniająca do przedmiotu będzie podawana w trakcie konwersatorium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: