Metody badań politologicznych 2100-PP-M-D1MEBP
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy o procedurach, metodach i technikach badań jakości rządzenia w kontekście rozwiązywania problemów społecznych. W trakcie zajęć student poznaje strategię badania współzależności między państwem, gospodarką oraz tendencjami rynkowego społeczeństwa. Do głównych należą: rewolucje technologiczne i strukturalne bezrobocie,eksplozja nierówności, procesy starzenia się populacji i konflikty międzypokoleniowe, kryzys planetarny, migracje i multikulturalizm, niestabilność finansowa, ubóstwoi bezdomność, przestępczość, populizmczy pasożytnictwo społeczne.Student poznaje specyfikę problemów badawczych, język analizy oraz stosowane i postulowane narzędzia i metody analizy empirycznej, a także paradygmaty badawcze.
Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności:
• przyswojenie przez uczestników kursu podstawowej wiedzy związanej z interdyscyplinarnym warsztatem badawczym. Służy on do tego, by opisać i zrozumieć problemy funkcjonowania administracji publicznej. W tym celu student poznaje: 1) pojęcia i kategorie ekonomii instytucjonalnej; 2)politologiczną analizę demokracji i współrządzenia na poziomie lokalnym, krajowym, regionalnym i globalnym (global governance); 3) prawnicze koncepcje i analizy koprodukcji usług publicznych, prospołecznego kontraktowania.
• rozumienie podstawowych pojęć używanych w metodologii ogólnej, metodologii badań społecznych i interdyscyplinarnych badaniach jakości rządzenia: doboru,konstrukcji i wykorzystywania różnych wskaźników tego zjawiska oraz sposobów jego prezentacji.
W efekcie student potrafi ukazać związki jakości rządzenia z systemem instytucjonalnym, sposobami sprawowania władzy, zasadami i mechanizmami demokracji, ewolucją sfery publicznej, edukacją, kapitałem społecznym i strukturą administracyjną kraju. Potrafi także dobierać odpowiednie narzędzia opisu, wyjaśnienia i pomiaru tych zależności.
1. Ogólna charakterystyka procesu poznania naukowego
(wiedza naukowa a wiedza potoczna, kryteria naukowości wiedzy, cele poznania naukowego; sytuacja problemowa, problem badawczy, czynności badawcze; założenia metateoretyczne badania, pojęcie konceptualizacji teoretycznej, paradygmaty badań, problemy rozwoju wiedzy naukowej).
2. Proces badawczy w naukach społecznych:
(przedmiot poznania a przedmiot badania, myślenie „dyscyplinowe” a myślenie teoretyczne, model empirycznych nauk politycznych, badanie funkcjonowania administracji w przestrzeni nauk społecznych, aparatura pojęciowa i jej budowa, definiowanie i eksplikacja; realizm, realizm umiarkowany, antyrealizm)
3-4. Prawa nauki i teorie – rola wiedzy ogólnej w pracy badawczej(rodzaje i funkcje twierdzeń, prawa ogólne a generalizacje historyczne, funkcje i struktura teorii, teorie a modele, sterowanie badaniami za pomocą teorii, klauzula ceteris paribus, realizm i instrumentalizm).
5-6. Procedury badawcze: wyjaśnianie i uzasadnianie wiedzy naukowej(opis a wyjaśnianie, wyjaśnianie przyczynowe, interpretacja humanistyczna, koncepcja wyjaśniania integralnego; argumentowanie, asercja, empiryczna weryfikacja hipotez, konfirmacja, falsyfikacja, kanony Milla, problem experimentum crucis, twierdzenia i teorie, procedury i czynności poznawcze, konstruowanie narracji wyjaśniającej)
7. Procedury badawcze: wartościowanie i przewidywanie, symulacje i scenariusze rozwoju
(trudności wartościowania w naukach społecznych, problem symetrii wyjaśniania i przewidywania, prognozowanie na podstawie modeli, prognozy i scenariusze, forsight technologiczny, metody wyodrębniania tendencji rozwojowej).
8-9. Metoda reprezentacyjna i technika kwestionariuszowa: wywiad i badania ankietowe
(problem pomiaru zjawisk społecznych, techniki pomiaru, metody doboru próby (respondenta), ogólne zasady prowadzenia wywiadu, rodzaje pytań kwestionariuszowych, ankieta audytoryjna, badania sondażowe, badania panelowe i trackingowe).
10. Eksperyment w naukach społecznych i analizy historyczno-porównawcze
(obserwacja i jej rodzaje, schematy i procedury eksperymentalne w naukach społecznych, ograniczenia metod eksperymentalnych, logiczne podstawy analiz porównawczych)
11-14. Wiedza praktyczna o metodologii badań ilościowych oraz jakościowych funkcjonowania administracji oraz kompetencje w zakresie interpretacji wyników badań.Pomiar i baza danych do konstruowania wskaźników dobrego rządzenia na szczeblu centralnym, regionalnym, lokalnym, a także globalnym. Mierniki syntetyczne – metody, problemy, przykłady (np. Worldwide Governance Indicators, Index wolności gospodarczej Instytutu Frasera).
15. Logika analizy strategicznej na przykładzie strategii technologicznej reindustrializacji polskiej gospodarki, opracowanej przez prof. Andrzeja Karpińskiego (Komitet PAN Polska 2000plus).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu zasady i metody diagnozowania i definiowania problemów w sferze publicznej poprzez zastosowanie adekwatnych paradygmatów badawczych (K_W02)
w pogłębionym stopniu metodologię badań nad polityką publiczną oraz miejsce polityki publicznej w systemie nauk społecznych (K_W05)
w pogłębionym stopniu zasady i metody ewaluacji polityki publicznej z wykorzystaniem technik badań społecznych (K_W06)
zasady komunikowania wyników badań społecznych, w tym badań nad polityką publiczną K_W10
znaczenie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej w odniesieniu do opracowywania raportów i innych materiałów badawczych (K_W12)
Student potrafi:
Wykorzystać metody i techniki badań społecznych (politologicznych) do krytycznej analizy procesów powstawania i rozwiązywania problemów w sferze publicznej (K_U01)
zaprojektować i przeprowadzić badanie własne w obszarze polityki publicznej (w tym badanie ewaluacyjne), w tym formułować i testować hipotezy związane z określoną problematyką badawczą (K_U04)
zaprezentować wyniki badań i analiz w formie ustnej i pisemnej, osadzając je w szerszym kontekście metodologiczno-teoretycznym (K_U06)
Student jest gotów do:
krytycznej oceny debaty naukowej i społecznej w obszarze polityki publicznej, dzięki nabytej wiedzy metodologicznej (K_K01)
brania udziału w debacie na temat wybranych polityki publicznej adekwatnie powołując się na wyniki badań naukowych (społeczne) (K_U07)
współdziałania z innymi osobami w ramach zespołu badawczego (K_U09)
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy –praca semestralna (projekt).
Literatura
- K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1965.
-W. Anioł, Szlak Norden. Modernizacja po skandynawsku, Dom Wyd. Elipsa, Warszawa 2013.
- Badania problemów społecznych, J. Kwaśniewski (red.), IPSiR UW, 2003.
- A.J. Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
- F. Devine, Metody jakościowe, [w:] Teorie i metody w naukach politycznych, red. D. Marsh, G. Stoker, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 197-215.
- J. Garlicki, Wprowadzenie, w: Metodologia Politologii. pod red. J. Garlicki, „Studia Politologiczne”, vol. 59, Warszawa 2021,
Ch. Frankfort-Nachamias, D. Nachamias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
- J. Hopkin, Metody porównawcze, [w:] Teorie i metody w naukach politycznych, D. Marsh, G. Stoker (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 251-270.
-A. Karpiński, Jak wyjść z chaosu i bezwładu. Propozycja strategii oraz polityki przemysłowej dla Polski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2023.
-T. Klementewicz, Rozumienie polityki. Zarys metodologii nauki o polityce. Dom Wyd. Elipsa, Warszawa 2011.
- R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985, Rozdział II. Pomiar, s. 48-60.
-M. Mazuzucato, Przedsiębiorcze państwo. Obalić mit o relacji sektora publicznego i prywatnego, Wyd. Ekonomiczne Heterodox, Poznań 2016.
- R.K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 153-168.
- S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.
D. Sześciło, Samoobsługowe państwo dobrobytu, Scholar, Warszawa2015.
-Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać?, J. Wilkin (red.), Scholar, 2013.
-Teoria wyboru publicznego. Wstęp do ekonomicznej analizy funkcjonowania sfery publicznej, J. Wilkin (red.), Scholar, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: