Warsztat metodyczny 2100-PK-M-D3WARM
Metody i techniki warsztatu metodycznego będą eksplorowane w ramach działań prowadzonych w wybranych instytucjach kultury (Żydowski Instytut Historyczny, Muzeum Getta Warszawskiego, Muzeum społeczne „Mi Polin”) oraz w fizycznym krajobrazie pamięci (wybrane podwórka wchodzące z zakres Muranowa Południowego, podlegające pod działania Fundacji „Jeden Muranów”). Na przykładzie historycznego i współczesnego dziedzictwa byłego getta warszawskiego przeprowadzone zostaną mikroprojekty badawcze (realizowane w czterech podgrupach), a dotyczące instytucjonalnych i wernakularnych (tzn. lokalnych, pozainstytucjonalnych) sposobów zarządzania pamięcią posttraumatyczną. Finałem warsztatów będzie wspólny raport i dyskusja (realizowana w jednej z ww. instytucji kultury).
1. Zajęcia wprowadzające: przypomnienie cech dystynktywnych poszczególnych
metod badań jakościowych.
2. Przedstawienie zasadniczego przypadku badawczego, podział na grupy
(zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami badawczymi). Wybrana literatura –
pierwsze czytanie.
3. Zajęcia w terenie (uwaga: tego dnia prawdopodobnie odbywają się zajęcia
podwójne, czyli: 3 i 4-te), tzn.: wspólna wizyta w ŻIH i rozpoznanie charakteru
badanego problemu pod kątem historycznym, geograficznym i kulturowym.
4. Po wizycie w ŻIH (tego samego dnia) – podział na podgrupy i przejście do
wybranych przestrzeni badawczych w celu krótkiego rekonesansu (mikro-muzeum
„Mi Polin”, podwórka muranowskie, grupa pracująca w ŻIH zostaje w Instytucie,
grupa zajmująca się Muzeum Getta, które nie ma jeszcze formalnej siedziby, dołącza
- zgodnie z zainteresowaniem - do ww. spotkań).
5. Analiza przypadków badawczych pod kątem możliwości zastosowania
właściwych metod, próba sformułowania pierwszych pytań badawczych,
projektowanie badania jakościowego. Wybrana literatura – drugie czytanie.
6. Zajęcia w terenie: prowadzone w podgrupach, symultanicznie, we współpracy
z ekspertami. Możliwość konsultacji z koordynatorką warsztatu metodycznego,
online po zajęciach. Możliwość zgłoszenia ew. potrzeby superwizji koordynatorki w
trakcie badań.
7. Zajęcia w sali: analiza pierwszych obserwacji, dyskusja.
8. Zajęcia w terenie (badania prowadzone indywidualnie, lub w podgrupach).
Możliwość konsultacji z koordynatorką warsztatu metodycznego, online po zajęciach.
Możliwość zgłoszenia ew. potrzeby superwizji koordynatorki w trakcie badań.
9. Zajęcia w sali: wprowadzenie problematyki etyki badań i paradygmatu
„antropologii doświadczenia”. Omówienie projektów cząstkowych. Wybrana literatura
– trzecie czytanie.
10. Zajęcia w terenie (badania prowadzone indywidualnie, lub w podgrupach).
Możliwość konsultacji z koordynatorką warsztatu metodycznego, online po zajęciach.
Możliwość zgłoszenia ew. potrzeby superwizji koordynatorki w trakcie badań). i
rozpoczęcie projektowania wniosków finalnych.
11. Zajęcia w sali: uporządkowanie projektu badawczego, pod kątem treści
istotnych dla raportów cząstkowych dla raportu finalnego.
12. Zajęcia w sali: konsultacje grupowe i indywidualne. Dyskusja. Wybrana
literatura – czwarte czytanie.
13. Zajęcia w sali: Przedstawienie efektów raportów cząstkowych, podział pracy w
związku z opracowaniem raportu finalnego.
14. Zajęcia w sali: Raport finalny: pierwsze wnioski, dyskusja i ewaluacja.
15. Zaprezentowanie efektów finalnych na forum.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 Na poziomie rozszerzonym metodologię badań naukowych, stosowanych w
ramach dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, objętych programem
K_W05 Podstawowe zjawiska i tendencje kultury współczesnej związane z
przemianami politycznymi, ekonomicznymi, a także ich mediatyzacji.
K_W10 Znaczenie polityki kulturalnej w Polsce i na świecie oraz potrzeby
organizowania zasad bezpieczeństwa kulturowego na szczeblu narodowym i
międzynarodowym.
Umiejętności: absolwent potrafi
U_01 Twórczo i krytycznie analizować modele kultury instytucjonalnej; zarówno
swobodnie poruszać się w istniejących systemach, jak i zgodnie z ich treścią
uzupełniać, korygować oraz sugerować zmiany.
U_06 Kreować umiejętności pozwalające na dokonywanie samodzielnych
pogłębionych analiz i syntez procesów zachodzących w publicznym życiu
kulturalnym w porządku narodowym i/lub międzynarodowym.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 Samodzielnej i krytycznej oceny wiedzy własnej i wartości nabytych wskutek
interpretacji źródeł i opracowań naukowych.
K_K02 Kompetentnego, racjonalnego, odpowiedzialnego i komunikatywnego
prezentowania własnych obserwacji, sądów i postulatów związanych z
ponadjednostkowymi problemami społeczno-kulturowymi o poznawczym i
praktycznym.
K_K06 Zasięgania opinii ekspertów i korzystania z nich w krytyczny sposób.
Kryteria oceniania
1. Aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć „w sali”. Doceniana jest m.in:
samodzielność i odpowiedzialność (w tym: dialog z koordynatorką) w przedstawianiu
efektów badań terenowych oraz zdolność pracy zespołowej (tzn. aktywne
uczestnictwo w podgrupie, w ramach tworzenia raportów cząstkowego i końcowego):
25%
2. Przeprowadzenie grupowego i indywidualnego procesu etnograficznego
(zajęcia „w terenie”). Poszczególna osoba powinna przeprowadzić co najmniej: jeden
wywiad etnograficzny, napisać jedną notatkę terenową, wyprowadzić jedną diagnozę
lub ewaluację problemu badawczego, przeanalizować jeden przypadek wizualnej
obecności dziedzictwa materialnego lub niematerialnego: 25%
3. Doceniane jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 10%
4. Zaliczenie: projekt cząstkowy i projekt finalny: 40%
5. Możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione.
Literatura
Angrosino M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa.
Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie
jakościowej, tłum. B. Komorowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Hastrup K. (2008), Droga do Antropologii. Między doświadczeniem a teorią, tłum.
Ewa Klelot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Pink S. (2009), Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach,
tłum. M. Skiba, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Leociak J. (2024), Podziemny Muranów, wyd. Czarne / albo:
Chomątowska B. (2012), Stacja Muranów, wyd. Czarne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: