Międzynarodowe stosunki kulturalne w regionach:Afryka, Ameryka Łacińska, Bliski Wschód, Azja 2100-PK-M-D3MSKU
W trakcie zajęć konwersatoryjnych (prowadzonych przez trzech współprowadzących,
specjalizujących się w danych regionach: Azja+Bliski Wschód, Afryka, Ameryka
Łacińska) studenci i studentki będą mogli zapoznać się bliżej z tematyką teorii i
praktyki międzynarodowych stosunków kulturalnych (dalej: SM). Zasadnicze ramy
interpretacyjne omawianych problemów wyznaczone zostaną podług następujących
zagadnień:
1. Instytucje kultury w stosunkach międzynarodowych.
2. Sposoby zarządzania przeszłością traumatyczną.
3. Modele rozwoju a kultura.
4. Relacja: człowiek-środowisko w dialogu międzyregionalnym i
międzykulturowym.
W trakcie zajęć, poza ukazaniem specyfiki regionalnej, poruszone zostaną także
tematy o charakterze globalnym / uniwersalnym, takie jak:
- znaczenie „kultury” w SM; rola soft power dla kształtowania relacji politycznych,
dyplomatycznych i kulturalnych w dialogu międzynarodowym; studia postkolonialne i
zwrot dekolonialny; pojęcie ludobójstwa w ujęciu MTK (w tym: nawiązanie do
intelektualnego dziedzictwa Rafała Lemkina); znaczenie trybunałów przejściowych i
innych działań wernakularnych w celu regeneracji krajobrazów polityki pamięci; cele
rozwoju zrównoważonego dla wzrostu zasobów rezyliencyjnych danych
społeczeństw i państw (oraz szerzej pojętego krajobrazu naturalnego); znaczenie
Konwencji nr 169 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej ludności tubylczej i
plemiennej.
Prowadzący postarają się także (w ramach możliwości czasowych) podzielić z
uczestnikami i uczestniczkami konwersatorium doświadczeniami praktyki
prowadzenia badań jakościowych w omawianych regionach, oraz wprowadzą
podstawowe zagadnienia dotyczące etyki badawczej (a co za tym idzie – etyki
dyplomacji kulturalnej) w krajobrazach postkolonialnych, lub/i pokonfliktowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W03 Kluczowe zagadnienia właściwe dla nauk o polityce i administracji w stopniu
umożliwiającym prowadzenie badań interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych w
ramach dyscyplin społecznych i humanistycznych.
K_W05 Podstawowe zjawiska i tendencje kultury współczesnej związane z
przemianami politycznymi, ekonomicznymi, a także ich mediatyzacji.
K_W10 Znaczenie polityki kulturalnej w Polsce i na świecie oraz potrzeby
organizowania zasad bezpieczeństwa kulturowego na szczeblu narodowym i
międzynarodowym.
Umiejętności: absolwent potrafi
U_01 Twórczo i krytycznie analizować modele kultury instytucjonalnej; zarówno
swobodnie poruszać się w istniejących systemach, jak i zgodnie z ich treścią
uzupełniać, korygować oraz sugerować zmiany.
U_06 Kreować umiejętności pozwalające na dokonywanie samodzielnych
pogłębionych analiz i syntez procesów zachodzących w publicznym życiu
kulturalnym w porządku narodowym i/lub międzynarodowym.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 Samodzielnej i krytycznej oceny wiedzy własnej i wartości nabytych wskutek
interpretacji źródeł i opracowań naukowych
K_K02 Kompetentnego, racjonalnego, odpowiedzialnego i komunikatywnego
prezentowania własnych obserwacji, sądów i postulatów związanych z
ponadjednostkowymi problemami społeczno-kulturowymi o poznawczym i
praktycznym.
K_K06 Zasięgania opinii ekspertów i korzystania z nich w krytyczny sposób.
Kryteria oceniania
1. Aktywność podczas zajęć (w formie czynnego uczestnictwa w dyskusjach, oraz
znajomości literatury obowiązkowej): 25%,
2. Obecność na zajęciach (możliwość max. 2 obecności nieusprawiedliwionych):
50%,
3. Zaliczenie – czynny udział w grze symulacyjnej: 25%.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Gudynas, E. (2018). Extractivism. Tencies and consequences In: Reframing. In:
Latin American Development.
http://gudynas.com/wp-
content/uploads/GudynasExtractivismsTendenciesConsquences18.pdf
2. de Sousa Santos, B. (2023). Epistemologie Południa. Ameryka Łacińska.
Kwartalnik analityczno-informacyjny, 31(3 (121)), 5-40.
https://doi.org/10.7311/20811152.2023.121.01
3. Wosińska, M. (2023) Upamiętnianie szczątków ludzkich jako strategia
emancypacyjna. Ludobójstwo w Rwandzie a Holokaust. W: Ekshumacje polityczne –
teoria i praktyka, wyd. Słowo/obraz terytoria, 333-365.
4. Wosińska, M. (2022) Doświadczenie traumatyczne w Rwandzie. W: Etnografia.
Praktyki, Teorie, Doświadczenia. Antropologia Psychologiczna, 149-170.
https://doi.org/10.26881/etno.2022.8.07
5. Nye, Joseph S., J. (2004) Soft Power. The Means to Success in World Politics, In:
New York: Public Affairs.
6. Langowska, J. (2018) Dyplomacja kulturalna czy kulturowa – definiowanie kultury i
jej roli na arenie międzynarodowej z perspektywy nauk humanistycznych. W: Zeszyty
Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne, Numer 21 (2/2018),
37–60.
7. Zhao, Suisheng (2010) The China Model: can it replace the Western model of
modernization?. In: Journal of Contemporary China, 19 (65), June 2010, 419–436.
Literatura uzupełniająca
Dembicz K., Rudowski T. (2022) Cuba and the European Union. Interregional
Cooperation and Global Insertion, CIDOB: España
https://www.cidob.org/en/articulos/monografias/cuba_y_la_ue/cuba_in_the_caribbea
n_post_cotonou_scenarios
Domańska, E. (2023). Ekshumacje polityczne jako zjawisko społeczne i
wielodziedzinowe pole badań. W: Ekshumacje polityczne – teoria i praktyka, wyd.
Słowo/obraz terytoria, 333-365.
Erichsen, C., Olusoga D. (2012). Zbrodnia Kajzera, tłum. P. Tarczyński,
Wydawnictwo: Wielka Litera.
Mwambari, D. (2021) Agaciro. Vernacular Memory, and the Politics of Memory. In:
Post-genocide Rwanda. African Affairs (120 (481)), 611-628.
https://doi.org/10.1093/afraf/adab031
Szkwarek, M. (2012). O CO CHODZI W BUEN VIVIR?. Ameryka Łacińska.
Kwartalnik analityczno-informacyjny, 20(2), 89-98.
https://amerykalacinska.com/resources/html/article/details?id=223149
An Islamic perspective on human development (2014), Islamic Relief Worldwide.
Dziewiałtowski-Gintowt, B. (2019) One Belt, One Road Between Three Seas: China’s
Soft-power Policy Towards ‘New’ EU Members, W: Rocznik Instytutu Europy
Środkowo-Wschodniej 17 (2019), z. 3, 93-114.
India's Soft Power: Challenges and Opportunities (2019). New Delhi: Rajiv Gandhi
Institute for Contemporary Studies.
Łoś, R., E. (2023) Chinese Soft Power. In: Polish Political Science Yearbook, vol.
52(4) (2023), 135–149.
Payind, A., McClimans, M. (2017) Keys to understand the Middle East. Columbus:
The Ohio State University.
Sotirović, V., B. (2024) On Arab Culture and Its Crucial Characteristics. Belgrad:
Centre for Geostrategic Studies.
Szulc-Fischer, P. (2021) Jakość życia a kultura na przykładzie wybranych państw
Azji Wschodniej – Chin, Japonii, Korei Południowej i Hongkongu, W: Gdańskie Studia
Azji Wschodniej, 2022/2021, 189–202.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: