Jakościowe metody badań kultury 2100-PK-M-D1JMBK
1. Pojęcie kultury i uczestnictwa w kulturze w naukach humanistycznych i społecznych.
2. Poszerzone pole kultury - wybrane podejścia.
3. Co w kulturze można badać? Definicja terenu badawczego oraz przedstawienie wybranych terenów badań w kulturze. Wprowadzenie do "teorii ugruntowanej".
4. Cechy badań jakościowych, różnice w stosunku do badań ilościowych, potencjał i ograniczenia obu typów badań. Znaczenie badań interdyscyplinarnych dla badań jakościowych.
5. Projektowanie badania jakościowego. Podstawowe etapy procesu badawczego. Problem badawczy. Dane empiryczne i ich rodzaje. Dobór właściwych metod i technik badawczych a odpowiednie postawienie problemu badawczego. Dobór próby w badaniach jakościowych.
6. Diagnoza a ewaluacja.
7. Analiza danych zastanych i danych wywołanych. Wpływ "zderzenia" źródeł wiedzy na pogłębienie dyskursu krytycznego.
8. Wywiady indywidualne.
9. Wywiady indywidualne cd. Zogniskowany wywiad grupowy.
10. Analiza materiałów wizualnych. Wprowadzenie do antropologii wizualnej.
11. Wykorzystanie materiału wizualnego i innych technik projekcyjnych w wywiadach jakościowych. Wprowadzenie do etyki badań antropologicznych.
12. Etyczne dylematy w ramach nauk humanistycznych i społecznych, w tym praca z osobami podatnymi na zranienie.
13. Obserwacja jawna i niejawna. Rejestrowanie danych.
14. Autoetnografia i jej zastosowanie w badaniach kultury.
15. Badania w działaniu. Znaczenie "teorii ugruntowanej" dla badań w kulturze.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 Na poziomie rozszerzonym metodologię badań naukowych, stosowanych w ramach dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, objętych programem
K_W03 Kluczowe zagadnienia właściwe dla nauk o polityce i administracji w stopniu umożliwiającym prowadzenie badań interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych w ramach dyscyplin społecznych i humanistycznych objętych programem (nauki o sztuce, ekonomia i finanse, nauki o kulturze i religii oraz nauki o zarządzaniu i jakości)
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 Twórczo i krytycznie analizować modele kultury instytucjonalnej; zarówno swobodnie poruszać się w istniejących systemach, jak i zgodnie z ich treścią uzupełniać, korygować oraz sugerować zmiany;
K_U03 Krytycznie oceniać własny warsztat pracy oraz ma nawyk jego doskonalenia, a także wskazywać źródła własnych inspiracji w pracy kulturalnej.
K_U06 Kreować umiejętności pozwalające na dokonywanie samodzielnych pogłębionych analiz i syntez
K_U08 Prowadzić pod kierunkiem badania w zakresie polityki kulturalnej i zarządzania w kulturze
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 kompetentnego, racjonalnego, odpowiedzialnego i komunikatywnego prezentowania własnych obserwacji, sądów i postulatów związanych z ponadjednostkowymi problemami społeczno-kulturowymi o poznawczym i praktycznym
K_K03 podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych, respektowania zasad publicznej własności wyników badań naukowych oraz reguł ochrony własności intelektualnej i poszanowania materialnego i niematerialnego dziedzictwa kultury ze świadomością potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_K08 uczenia się przez całe życie i podnoszenia swoich zawodowych oraz społecznych kwalifikacji wobec zmieniającego się otoczenia
Kryteria oceniania
1. Aktywność podczas zajęć (w formie czynnego uczestnictwa w dyskusjach, lub w innej formie np. poprzez "głębokie słuchanie").
2. Znajomość literatury przedmiotu (zwłaszcza wybranych tekstów, które analizowane będą metodą tzw. "głębokiego czytania" podczas zajęć).
3. Praca lub: projekt (do wyboru) na zaliczenie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Angrosino M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.
Eller J. (2012), Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, tłum. Anna Gąsior-Niemiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
Hastrup K. (2008), Droga do Antropologii. Między doświadczeniem a teorią, tłum. Ewa Klelot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Kaniowska K. (2010), (red.), Etyczne problemy badań antropologicznych, wyd. Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Łódź.
Kaźmierska K. (2012), (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, wyd. NOMOS
Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
Łukianow M., Wylegała A. (2023), Czy, kiedy i jak? Badanie i dokumentowanie losów uchodźczyń wojennych z Ukrainy w Polsce (w): Kultura i Społeczeństwo. Tom 67 Nr 3 (2023): Ukraina i Polska 2022 — wobec inwazji Rosji.
Pink S. (2009), Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, tłum. M. Skiba, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Surmiak A. (2022), Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy z osobami podatnymi na zranienie, Scholar, Warszawa.
Wolska D. (2012), Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, wyd. Universitas, Kraków.
Wosińska, M. (2022), Doświadczenie traumatyczne w Rwandzie. (w): Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia. Antropologia Psychologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: