- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Średniowieczny projekt zjednoczenia Europy 2100-MON-SPZE-OG
W trakcie zajęć będziemy przyglądali się następującym pytaniom, wyznaczającym podstawowe zagadnienia
myśli średniowiecznej:
1. Droga do Raju czy Raj na Ziemi?
a) Kto stworzył świat i co z tego wynika? (św. Augustyn)
b) Czy grzeszny człowiek może zbudować doskonałą społeczność? (św. Augustyn)
c) Czy dzieje mogą się wypełnić w doczesności? (Joachim z Fiore)
2. Czy polityka powinna być etyczna?
a) Gdzie i jak szukać Prawdy? Czym były średniowieczne uniwersytety? (Abelard, Stanisław ze
Skarbimierza)
b) Jakie są cele sprawiedliwej rzeczypospolitej? (Abelard)
c) Dlaczego jedni rządzą drugimi a człowiek ma być posłuszny władzy? (Św. Tomasz)
3. Jakie są źródła prawa?
a) Czy istnieje prawo wieczne i naturalne? (Św. Tomasz z Akwinu)
b) Kto może nadawać prawo? U genezy idei suwerenności ludu, umowy społecznej i prawa
pozytywnego (Marsyliusz z Padwy)
4. Po co król, skoro mamy cesarza?
a) Kto ma prawo do władzy uniwersalnej? (Dante)
b) Komu przysługuje suwerenność? (Stanisław ze Skarbimierza)
c) Czy wolno uszczęśliwiać na siłę? (Piotr z Duisburga i inne teksty krzyżackie)
d) Jakie prawa mają niewierni? U genezy tolerancji i praw człowieka (Paweł Włodkowic)
5. Rządzący i rządzeni.
a) Czy państwo to coś więcej niż król i jego własność? (Magna Charta Libertatum, Złota Bulla)
b) Czy złego władcę można zabić? (Jan z Salisbury, św. Tomasz z Akwinu)?
6. Jaka powinna być relacja władzy świeckiej i duchowej?
a) Dlaczego król ma być posłuszny papieżowi? (Bonifacy VIII)
b) Dlaczego król nie musi być posłuszny papieżowi? (Jan Ostroróg)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest osiągnięcie następujących efektów kształcenia:
Wiedza:
1. Student posiada wiedzę na temat kluczowych problemów filozofii średniowiecznej oraz ich związku z
zagadnieniami religii, polityki i bezpieczeństwa.
2. Student posiada wiedzę na temat struktury, źródeł i aksjomatycznych założeń europejskiej myśli
średniowiecznej oraz jego stosunku do religii.
3. Student rozumie rolę religii jako jednego z najważniejszych czynników kulturotwórczych
determinujących różne tożsamości we współczesnym świecie.
Umiejętności:
1. Student potrafi analizować teksty historyczne i odczytywać je we współczesnym kontekście
kulturowym i politycznym.
2. Student potrafi prowadzić dyskusję wykorzystując wiedzę dotyczącą cech specyficznych tożsamości
europejskiej i wspólnototwórczej roli religii.
3. Student posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych różnej
natury i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności.
4. Student potrafi funkcjonować w wielokulturowych społecznościach, dzięki czemu zwiększają się jego
możliwości odnalezienia się na współczesnym rynku pracy.
Kompetencje:
1. Student dostrzega związki między tożsamością religijną i światopoglądową a działaniem politycznym
oraz porządkiem prawnym państwa.
2. Student rozumie własną tożsamość oraz historyczne, filozoficzne i religijne uwarunkowania, którym
ona podlega.
3. Student potrafi funkcjonować w pluralistycznym, wielokulturowym świecie (budować w nim relacje i
zarządzać różnorodnością).
4. Student potrafi wykorzystywać różnice kulturowe jako wartości dodane.
Kryteria oceniania
Zajęcia w formie konwersatorium. Podstawą do dyskusji będzie lektura tekstów źródłowych i współczesnych
opracowań oraz wspólna ich analiza w trakcie kursu.
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Obecność́ na zajęciach (możliwe dwie nieobecności).
Praca zaliczeniowa – esej na temat ustalony z prowadzącym.
Literatura
Podstawowe lektury:
The Cambridge History of Medieval Political Thought, ed. J. Burns, dowolne wydanie.
M. A. Cichocki, Problem politycznej jedności w Europie, Warszawa 2012.
M.-D. Chenu, Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Kęty 2001.
F. Copleston, Historia filozofii, t. 2: Od Augustyna do Szkota, Warszawa 2000.
E. Kantorowicz, Dwa ciała króla, Warszawa 2007.
K. Löwith, Historia powszechna i dzieje zbawienia. Teologiczne przesłanki filozofii dziejów,
Kęty2002.
Z. Stawrowski, Prawo naturalne a ład polityczny, Kraków 2018.
L. Strauss, J. Cropley, Historia filozofii politycznej, Warszawa 2010.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Przedmiot opracowany w ramach projektu: „Wdrożenie programu edukacyjnego «Polityka-Religia-Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania» w oparciu o współpracę międzynarodową” nr POWR.04.03.00-00-0013/18, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. |
W cyklu 2024Z:
Przedmiot opracowany w ramach projektu: „Wdrożenie programu edukacyjnego «Polityka-Religia-Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania» w oparciu o współpracę międzynarodową” nr POWR.04.03.00-00-0013/18, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: