- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Partycypacyjny i kreatywny warsztat z metodologii jakościowej, krytyczna oraz postfoucaultowska analiza dyskursu 2100-MON-PKWM-OG
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych.
Tematy zajęć:
1. Projektowanie badania jakościowego. Etyka w badaniach jakościowych. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych
Warm-up Movie: Saunder’s research onion (developed by Saunders et al in 2007.)
Omówienie notatki przygotowanej przez nauczyciela
Teksty do zajęć:
• Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 1-3.
2. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. Jakościowa analiza treści; indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce
Teksty do zajęć:
• Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 4.
• Babbie, E. (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Część 4. Analiza danych, kodowanie
• Gibbs, G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN. Analizowanie danych jakościowych. Roz. 4 Kodowanie tematyczne i kategoryzacja.
• Creswell, J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Roz. 9 Procedury jakościowe
Mapa myśli:
1) Inductive Coding Techniques in Practice
2) Deductive Coding Techniques in Practice
Teksty:
• The Practical Guide to Qualitative Content Analysis,
• Deductive and inductive approaches to qualitative coding,.
3. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/założenia
Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):
• Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part One: What's the Problem? An Approach to Policy
• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapter 1; Chapter 2
• Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part I Asking New Policy Questions
4. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie
Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):
• Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part Two: The Problem of Women's Inequality
• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapters 3-10
• Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part II Interrogating Policies as Constitutive: WPR Applications
5. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie
• Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących WPR approach
6. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe
• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji
7. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe
• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji
8. Perspektywa Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe
• Studenci prezentują własne projekty
9. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/założenia
Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):
• Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.
• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9
10. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie
Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):
• Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.
• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9
11. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie
• Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA
12. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe
• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji
13. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe
• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji
14. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe
• Studenci prezentują własne projekty
15. Podsumowanie zajęć
PRACA ZALICZENIOWA:
• Przygotuj artykuł naukowy na wybrany przez siebie temat. W artykule zastosuj wybraną metodę, omówioną na zajęciach. Artykuł (około 20 stron, 8 000 słów) powinien mieć następującą strukturę: tytuł; abstrakt; słowa kluczowe (5-10); wprowadzenie; metodologia; wyniki; dyskusja; bibliografia; załączniki (jeśli są potrzebne).
Writing a Research Paper
Six Simple Steps for Writing a Research Paper Paper
How to Write a Research Paper | A Beginner's Guide
A general guide on how to conduct and write a literature review
W cyklu 2023L:
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych. Tematy zajęć: 2. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. Jakościowa analiza treści; indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce Mapa myśli: 3. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/założenia 4. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie 5. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie 6. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe 7. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe 8. Perspektywa Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe 9. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/założenia 10. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie 11. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie 12. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe 13. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe 14. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe 15. Podsumowanie zajęć PRACA ZALICZENIOWA: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: ogólnouniwersyteckie fakultatywne monograficzne | Ogólnie: ogólnouniwersyteckie monograficzne fakultatywne |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie:
- metodologię badań naukowych
Umiejętności: Student potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować pytania badawcze; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
- planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do:
- Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
• aktywny udział w zajęciach
• zaliczenie pisemne (artykuł naukowy)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura zostanie udostępniona studentom na zajęciach.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: