Political Philosophy 2100-ERASMUS-POPH
1. Studying politics: between philosophy, science and interpretation.
(R. Rorty, Philosophy as science, as metaphor, and as politics, in: Essays on Heidegger
and Others. Philosophical Papers, vol. 2, Cambridge University Press 1991)
Thinking and knowledge
2. Sources of knowledge and the problem of political order. Fundamental controversy: Plato
and Aristotle.
W. Guthrie, The Greek Philosophers, p. 75 – 85, 116 – 121, 140 - 145
3. Nihilism - thinking in the shadow of Nietzsche. The project of the Enlightenment and its
erosion (the will to truth and the will to illusion).
(S. Filipowicz, Truth and the Will to Illusion, Peter Lang 2018, 55 – 85; S. Filipowicz,
Does Truth Have a Future? http://journals.pan.pl/dlibra/publication/132223/edition/115516/content)
The problem of political order
4. Paradoxes of rationality: freedom in an “iron cage of rationality” ( Hobbes, Weber,
Foucault).
(A. Sica, Rationalization and culture, The Cambridge Companion to Weber, Cambridge University Press 2000; J. Rouse, Power/knowledge, in: The Cambridge Companion to Foucault, Cambridge University Press 1994)
5. Liberalism: from politics of freedom to antipolitics (therapy culture)
(F. Furedi, Therapy Culture. Cultivating Vulnerability in an Uncertain Age, Routlege
2004, Introduction)
p. 1 – 23. S. Filipowicz, Democracy. The Power of Illusion, Peter Lang 2013, p. 113 –
141
6. Life after liberalism: identity politics and political mythology. The
crash of neoliberal illusion and the rise of populist fever. (F. Fukuyama, Identity. The Demand for Dignity and the Politics of Resentment, Profile Books 2018, Chapters: 1 – 6
7. Where are we heading for?
D. Runciman, The Confidence Trap, Princeton University Press 2018, p. 293 - 327
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 specyfikę nauk społecznych na tle innych nauk oraz charakter nauk o polityce i ich miejsce w obszarze nauk społecznych. P6S_WG
K_W02 rolę człowieka w życiu społecznym w perspektywie historycznej i współczesnej oraz w wymiarze politycznym, ekonomicznym (w tym również w odniesieniu do działalności zawodowej i przedsiębiorczości) i kulturowym, a także jego interakcje z najbliższym otoczeniem oraz struktury, w ramach których odbywają się te interakcje, wraz z ich zmianami. P6S_WK
Umiejętności: absolwent potraf
iK_U03 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o polityce oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. P6S_UW
K_U04 wskazać i wyjaśnić zasady oraz wartości demokratycznego państwa, a także społeczeństwa obywatelskiego; umie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej. P6S_UW
K_U05 uczyć się całe życie oraz uzupełniać wiedzę, a także doskonalić i poszerzać umiejętności zawodowe. P6S_UU
K_U06 wskazać założenia różnych koncepcji polityki oraz ocenić ich efektywność oraz dostrzegać relacje między polityką a zjawiskami i procesami historycznymi, ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi. P6S_UW
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. P6S_KO
Kryteria oceniania
Rozwijanie umiejętności myślenia opartej na interpretacji - wspólna analiza tekstów oraz problemów, do których się one odnoszą. Dyskusja - rozważania mające na celu ukazanie kluczowej roli dylematów, decydujących o kierunkach interpretacji i charakterze wątpliwości wynikających ze stanu badań, a także określonej tradycji myślenia, dotyczącej spornych materii.
Kryteria:
znajomość analizowanego materiału
uczestnictwo w dyskusjach
esej zaliczeniowy
Literatura
S. Filipowicz, Truth and the Will to Illusion, Peter Lang 2018
S. Filipowicz, Democracy - the Power of Illusion, Petar Lang, 2013
F. Fukuyama, Identity.The Demand for Dignity and the Politics of Resentment, London 2018
Plus: readings indicated above
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: