Współczesny terroryzm 2100-BW-L-D2WSTE
Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów/ek w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu i badania nad terroryzmem w ujęciu ortodoksyjnym oraz krytycznym. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał/a zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci/ki powinni/y adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał/a dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów).
Szacowana całkowita liczba godzin, którą student/ka musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 30 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 30 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK.1. Rozróżnia i charakteryzuje formy terroryzmu (KW_05)
EK.2. Sprawnie posługuje się terminologią związaną z poszczególnymi nurtami terrorystycznymi i umie przyporządkować organizacje terrorystyczne do poszczególnych nurtów (KW_05)
EK.3.Potrafi zdefiniować, opisać i rozpoznać zagrożenie terrorystyczne (KW_07)
EK.4. Potrafi wskazać uwarunkowania i katalizatory terroryzmu na poziomie jednostki (KW_03), grupy i aktywności państw (KW_04, KW_05)
EK. 5. Potrafi wskazać organizacje międzynarodowe zajmujące się problematyką zwalczania określonych form terroryzmu (KW_08)
UMIEJĘTNOŚCI
EK. 5. Potrafi zastosować właściwe metody weryfikacji posiadanej wiedzy (analiza i krytyka piśmiennictwa i materiałów audiowizualnych) (K_U01, K_UO3)
EK. 6. Potrafi umiejętnie określić specyfikę poszczególnych nurtów i organizacji terrorystycznych (K_U06)
EK. 7. Dostrzega niebezpieczeństwo i skomplikowaną naturę terroryzmu (K_U01)
EK. 8. Potrafi zebrać materiał do pogłębiania wiedzy (podręczniki, prasa specjalistyczna, wywiad z poszczególnymi instytucjami zaangażowanymi w badania nad bezpieczeństwem, materiały audiowizualne) (K_U03)
KOMPETENCJE
EK. 9. Ocenia znaczenie i skalę zagrożeń terrorystycznych dla bezpieczeństwa międzynarodowego (K_K01)
EK. 10. Jest zdolny do zastosowania metod scenariuszowych i analizy zagrożeń do typowania zdarzeń o charakterze terrorystycznym (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wypadkową obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta/ki podczas zajęć konwersatoryjnych, prac grupowych oraz wyników zaliczenia końcowego (kolokwium pisemnego). Ocena to suma punktów uzyskanych przez studenta w ciągu pracy na konwersatorium (max. 60 punktów: 10 pkt aktywności, 20 pkt prace grupowe, kolokwium 30 pkt.).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
R.Borkowski, Terroryzm ponowoczesny. Studium z antropologii polityki,
Toruń 2006 r.,
G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020'
W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009;
A. Gasztold, Badania radykalizacji kobiet do terroryzmu dżihadystycznego, "Przegląd Politologiczny" 2020.
A. Gasztold, Udział kobiet w organizacjach terrorystycznych: hiperkobieta-hiperterrorystka, "E-Politikon" 2019
A. Gasztol, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa międzynardowowego, w: R. Zięba (red. ), Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, Warszawa 2018.
B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001;
J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008;
K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski, Warszawa 2009.
K. Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006;
P. Mazurkiewicz, Przemoc w polityce, Kraków 2008;
A.Wejkszner, Ewolucja terroryzmu motywowanego ideologią religijną na przykładzie Salafickiego Ruchu Globalnego Dżihadu, Poznań 2010;
A. Wejkszner, Państwo Islamskie: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016.
S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane
aspekty fenomenu, Warszawa 2017
Zięba A., Gen terroryzmu, w: Bliski Wschód coraz bliżej, red. J.Danecki, S.Sulowski, Warszawa 2011, s. 322-327.
A. Zięba, Problem udziału kobiet w organizacjach terrorystycznych, [w:] P.de
la Fuente, W.Gizicki, C. Taracha (red.), Terroryzm wczoraj i dziś: wybrane
problemy, Lublin 2015, s. 49-65.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: