Studenckie projekty badawcze - WGSR 1900-SPB-WGSR-WW
Projekt naukowy prowadzony jest w podejściu Citizen Science (CS), w ramach którego naukowcy, współpracując ze studentami i mieszkańcami miasta, prowadzą wspólnie badania. Studenci biorący udział w projekcie nie tylko zbierają dane, ale także mają wpływ na optymalizację budowanych narzędzi oraz otrzymują dostęp do wyników w aplikacjach online (citizens feedback).
Przedmiotem badania jest społeczna ocena jakości powietrza mierzona natężeniem objawów zdrowotnych wywołanych alergenami pyłkowymi i smogiem. Wyniki mogą okazać się pomocne dla alergików m.in. przy planowaniu ich mobilności w okresach nasilonego pylenia roślin czy natężenia smogu, w oparciu o ogólnodostępny model przestrzenny jakości powietrza miasta, który jest efektem projektu.
Praca w projekcie odbywa się za pomocą aplikacji mobilnej na smartfona Survey123 for ArcGIS firmy Esri, dostępnej w ramach licencji Site. Jest to geoankieta online, która jest wypełniana podczas codziennej aktywności na świeżym powietrzu. Dane zbierane są wyłącznie w miejscach publicznych. W ramach aplikacji nie są zbierane żadne dane bezpośrednio identyfikujących użytkownika.
W trakcie trwania badań, prowadzone są warsztaty dla studentów na temat zastosowań najnowszych technologii do ankietowania online i map internetowych oraz na temat postępów i aktualizacji założeń projektu.
Badanie jest prowadzone przez WGSiR Uniwersytetu Warszawskiego wspólnie z Collegium Medicum UJ, AGH w Krakowie oraz UP w Lublinie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W ramach przedmiotu studenci zdobędą wiedzę na temat ankietowania online oraz najnowszych technologii WebGIS. Studenci zyskają umiejętność budowania aplikacji mobilnych GIS na narzędziach ArcGIS do zbierania danych w terenie i prowadzenia ankiet online, a także monitorowania zbieranych danych w czasie rzeczywistym.
Dodatkowo zdobędą doświadczenie jako uczestnicy projektu prowadzonego w podejściu naukowym Citizen Science, podnoszące status wiarygodności uczestnika w kolejnych projektach CS.
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu wynika z sumarycznej punktacji, jaką student otrzymuje za udział w projekcie. Za aktywność w zbieraniu ankiet student może otrzymać maksymalnie 90 punktów, a za aktywność w warsztatach – maksymalnie 10 punktów.
Aby przedmiot został zaliczony, należy zebrać minimalnie 40 ankiet. W przypadku braku zaliczenia przedmiotu dopuszcza się w wyjątkowych sytuacjach na przedłużenie terminu zebrania wymaganej liczby ankiet o maksymalnie 1 miesiąc, po ustaleniu z prowadzącym zajęcia. W przypadku niezaliczenia przedmiotu istnieje możliwość powtórzenia zajęć w kolejnym cyklu dydaktycznym.
Literatura
1. Bonney, R.; Cooper, C.B.; Dickinson, J.; Kelling, S.; Phillips, T.; Rosenberg, K. V.; Shirk, J. Citizen Science: A Developing Tool for Expanding Science Knowledge and Scientific Literacy. Bioscience 2009, 59, 977–984. DOI: 10.1525/bio.2009.59.11.9.
2. Bonney, R.; Phillips, T.B.; Ballard, H.L.; Enck, J.W. Can citizen science enhance public understanding of science? Public Underst. Sci. 2016, 25, 2–16. DOI: 10.1177/0963662515607406.
3. Castell, N.; Kobernus, M.; Liu, H.-Y.; Schneider, P.; Lahoz, W.; Berre, A.J.; Noll, J. Mobile technologies and services for environmental monitoring: The Citi-Sense-MOB approach. Urban Clim. 2015, 14, 370–382.
4. Chmielewski, S.; Samulowska, M.; Lupa, M.; Lee, D.; Zagajewski, B. Citizen science and WebGIS for outdoor advertisement visual pollution assessment. Comput. Environ. Urban Syst. 2018, 67, 97–109.
5. Dickinson, J.L.; Zuckerberg, B.; Bonter, D.N. Citizen Science as an Ecological Research Tool: Challenges and Benefits. Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 2010, 41, 149–172. DOI: 10.1146/annurev-ecolsys-102209-144636.
6. European Handbook of Crowdsourced Geographic Information; Capineri, C., Haklay, M., Huang, H., Antoniou, V., Kettunen, J., Ostermann, F., Purves, R., Eds.; Ubiquity Press: London, UK, 2016; p. 474; ISBN 9781909188792. DOI: 10.5334/bax.
7. Fritz, S.; Fonte, C.; See, L. The Role of Citizen Science in Earth Observation. Remote Sens. 2017, 9, 357. DOI: 10.3390/rs9040357.
8. Goodchild, M.F. Citizens as Voluntary Sensors: Spatial Data Infrastructure in the World of Web 2.0. Internat. J. Spatial Data Infrastruct. Res. 2007, 2, 24-32.
9. Grewling, Ł.; Frątczak, A.; Kostecki, Ł.; Nowak, M.; Szymańska, A.; Bogawski, P. Biological and Chemical Air Pollutants in an Urban Area of Central Europe: Co-exposure Assessment. Aerosol Air Qual. Res. 2019, 19, 1526–1537.
10. Haklay, M. Citizen Science and Volunteered Geographic Information: Overview and Typology of Participation. In Crowdsourcing Geographic Knowledge; Sui, D.; Elwood, S.; Goodchild, M. Eds.; Springer Netherlands: Dordrecht, 2013; pp. 105–122; ISBN 9789400745872. DOI: 10.1007/978-94-007-4587-2_7.
11. Kar, B.; Sieber, R.; Haklay, M.; Ghose, R. Public Participation GIS and Participatory GIS in the Era of GeoWeb. Cartogr. J. 2016, 53, 296–299. DOI: 10.1080/00087041.2016.1256963.
12. Kosmala, M.; Wiggins, A.; Swanson, A.; Simmons, B. Assessing data quality in citizen science. Front. Ecol. Environ. 2016, 14, 551–560. DOI: 10.1002/fee.1436.
13. Loretto V., Haklay M., Hotho A., Servedio V., Stumme G., Theunis J., Tria F. (2016). Participatory Sensing, Opinions and Collective Awareness. 10.1007/978-3-319-25658-0.
14. Lupa, M.; Samulowska, M.; Chmielewski, S.; Myszkowska, D.; Czarnobilska, E. A concept of webgis pollen allergy mapping. In Proceedings of the 17th International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, 29 June - 5 July, 2017; SGEM, Sofia, Bulgaria; 2017; pp. 1141-1148. DOI: 10.5593/sgem2017/21/S08.145.
15. McCrory G., Veeckman C., Claeys L., 2017. Citizen Science Is in the Air – Engagement Mechanisms from Technology-Mediated Citizen Science Projects Addressing Air Pollution. Conference Paper in Lecture Notes in Computer Science, November 2017. DOI: 10.1007/978-3-319-70284-1_3.
16. Seymour, V.; Haklay, M. (Muki) Exploring Engagement Characteristics and Behaviours of Environmental Volunteers. Citiz. Sci. Theory Pract. 2017, 2.
17. Wiggins, A.; Newman, G.; Stevenson, R.D.; Crowston, K. Mechanisms for Data Quality and Validation in Citizen Science. In Proceedings of the 2011 IEEE Seventh International Conference on e-Science Workshops; Stockholm, Sweden, 5-8 Dec. 2011; IEEE, 2011; pp. 14–19. DOI: 10.1109/eScienceW.2011.27.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: