Rewitalizacja, modernizacja, gentryfikacja przestrzenna i społeczna 1900-SM-3-4MS-4
Przedmiot składa się z trzech komplementarnych części: wykładu, seminarium i warsztatu.
Rewitalizacja, modernizacja, gentryfikacja przestrzenna i społeczna: wykład
Na część tę składają się w połowie wykłady realizowane w formie stacjonarnej lub zdalnej, a w połowie terenowe spacery urbanistyczne realizowane na obszarze Warszawy.
1. Wprowadzenie
2. Polityka publiczna rehabilitacji przestrzeni zurbanizowanej – historia, założenia i główne zasady prowadzenia programów rewitalizacji
3. Spacer urbanistyczny I
4. Gentryfikacja przestrzeni zurbanizowanej
5. Spacer urbanistyczny II
6. Rola urbanistyki nieformalnej i zielono-błękitnej infrastruktury dla procesów rewitalizacji i gentryfikacji
7. Spacer urbanistyczny III
8. Zaliczenie
---
Rewitalizacja, modernizacja, gentryfikacja przestrzenna i społeczna: seminarium
Zajęcia w tej części mają postać seminaryjną – opierają się na analizie wybranych materiałów i dyskusji wokół nich. W trakcie zajęć omówione zostaną założenia, perspektywy oraz realizacje działań rewitalizacyjnych i procesów gentryfikacji.
1. DEFINICJE REWITALIZACJI I GENTRYFIKACJI (ustawy, dokumenty, kluczowe pojęcia, obszary rewitalizacji, interesariusze procesów).
2. POLITYKI MIEJSKIE (wybrane programy rewitalizacji i ich założenia, rewitalizacja a inne procesy urbanistyczne, czas i trwanie, procesualność, efekty rewitalizacji).
3. DYSKURSY WOKÓŁ REWITALIZACJI I GENTRYFIKACJI (różne rozumienia i użycia pojęć modernizacji, rewitalizacji, gentryfikacji, aktorzy procesów miejskich fetyszyzacja rewitalizacji, publicystyka i dyskursy medialne) .
4. STUDIA PRZYPADKÓW (założenia i wytyczne, procesy realizacji, recepcja i dyskusje, nowe i stare funkcje przestrzeni, czas i trwanie, procesualność, efekty rewitalizacji, rewitalizacja i modernizacja a partycypacja).
---
Rewitalizacja, modernizacja, gentryfikacja przestrzenna i społeczna: warsztat
Podczas tej części studentki i studenci analizować będą przygotowanie i przebieg rewitalizacji w oparciu o różnorodne dane, w tym Lokalne i Gminne Programy Rewitalizacji, prawo miejscowe i dokumenty strategiczne, materiały prasowe oraz rozmowy z interesariuszami procesu.
1. Diagnoza i delimitacja obszaru zdegradowanego, wyznaczenie obszaru rewitalizacji
2. Normatywne i stosowane w praktyce cele i wskaźniki ich realizacji
3. Identyfikacja interesariuszy i komunikacja w procesie rewitalizacji
4. Interwencja urbanistyczna - zmiany układu przestrzennego na obszarze rewitalizacji
5. Remonty lokali mieszkalnych na obszarze rewitalizacji: prawo do lokalu zastępczego, przesiedlenia, ponowne zasiedlanie, programy mieszkaniowe
6. Remonty lokali użytkowych: docelowe funkcje
7. Rola organizacji lokalnych: partycypacja i konsultacje społeczne, edukacja, działania lokalne
8. Analiza zagrożeń związanych z rewitalizacją
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest na podstawie równorzędnych ocen cząstkowych ze wszystkich bloków (wykładu, seminarium i warsztatu). Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia każdej z tych części, z uwzględnieniem aktywności uczestniczek i uczestników, która może podnieść ocenę końcową w stosunku do wyniku uzyskanego na zasadzie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych.
Ocena cząstkowa z wykładu: Zaliczenie ustne na ocenę (80%), obecność i aktywność na zajęciach (20%).
Ocena cząstkowa z seminarium: obecność i aktywność na zajęciach (60%), wypowiedź ustna (40%).
Ocena cząstkowa z warsztatu: obecność i aktywność na zajęciach (30%), opracowanie zagadnienia na potrzeby pracy warsztatowej - prezentacja (70%)
Literatura
1. Drozda Ł., Urbanistyka oddolna. Koszmar partycypacji a wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019.
2. Drozda Ł., Uszlachetniając przestrzeń. Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2017.
3. Jarczewski W., Kułaczkowska A. (red.) Rewitalizacja. Raport o stanie polskich miast, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków 2019.
4. Maćków W., Zimpel J., Rewitalizacja dzielnicy, w: Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
5. Miessen M., Niezależna Praktyka. Koszmar Partycypacji, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2016.
6. Nawratek K., Dziury w całym. Wstęp do miejskich rewolucji, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012.
7. Rogatka K., Rewitalizacja i gentryfikacja w wymiarze społecznym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019.
8. Trzepacz P., Warchalska-Troll A. (red.), Rewitalizacja miast: teoria, narzędzia, doświadczenia, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2017.
9. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, Dz.U. 2015 poz. 1777.
10. Inne dokumenty i akty prawne wskazane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: