- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Społeczno-ekonomiczne aspekty Oscylacji Południowej El-Nino 1900-SEAO-OG
Celem zajęć będzie: zrozumienie specyfiki zjawiska Oscylacji Oceanicznej El Niño oraz poznanie danych opisujących przebieg zjawiska; poznanie położenia regionów świata, które odnotowują zmiany temperatur i opadów atmosferycznych wiązanych z tym zjawiskiem; studium zróżnicowania skutków przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych; studium przypadków; dyskusja nt. skutków społeczno-ekonomicznych w wybranych krajach i regionach.
Nakład pracy studenta: 35 godz. w tym: 15 godz. zajęć internetowych; 12 godz. studiowania literatury; 7 godz. przygotowania do pisemnego zaliczenia. Godzina konsultacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student zna zjawisko Oscylacji Oceanicznej El Niño, zna naukowe źródła danych o tym zjawisku, lokalizację zjawiska, lokalizację obszarów potencjalnych skutków, problem skutków społeczno-ekonomicznych wiązanych z tym zjawiskiem i możliwości ich ograniczania.
Umiejętność:
Potrafi wskazać lokalizację potencjalnych skutków zjawiska na świecie, potrafi określić rodzaj społeczno-ekonomiczne skutki w wybranych krajach, umie przeprowadzić merytoryczną dyskusję stosując naukowe argumenty.
Kompetencje:
Rozumie zjawisko Oscylacji Oceanicznej El Niño, złożoność powiązań między tym zjawiskiem a skutkami społeczno-ekonomicznym, rozumie skalę potencjalnych skutków i potrzebę badań nad tym problemem, prowadzi merytoryczną dyskusję.
Nakład pracy studenta 25 godz.:
w tym 14 godz.studiowania literatury,
10 godz.przygotowania prac pisemnych,
1 godz. konsultacji.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Studium oparte jest na analizie wybranych przez prowadzącą zajęcia naukowych materiałów i stron internetowych, artykułów naukowych, raportów lub analiz dotyczących podjętego zagadnienia w języku angielskim podawanych na poszczególnych zajęć; wymagane pisaniu streszczeń w języku polskim, przeprowadzeniu dyskusji na bazie wskazanej literatury naukowej dotyczącej zagadnienia.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych z zaliczenia prac cząstkowych i przeprowadzenia dyskusji (prace pisemne nadsyłane wg grafiku). Materiału: Kampus 2, UW.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Glantz M.H., 2001, Currents of Change: Impacts of El Niño and La Niña on Climate and Society, Cambridge University Press.
Glantz M.H., 2002, La Niña and lts Impacts: Facts and Speculation. United Nations University Press.
Grodzki J., 1998, Prawda i mity fenomenu El Niño na płaskowyżu Nazca. Archelologia Żywa 4(9): 31-34.
Rucińska D., 2010, Przestrzenne zróżnicowanie ENSO, Prace i Studia Geograficzne,
Rucińska D., 2009, El Nino - La Nina Swing - Spatial Diversification of Impact on Corn Yields, [w:] Wilk W. (ed.) Global Change: Their Regional and Local Aspects. Proceedings of The 6th Polish-Czech-Slovak Geographical Seminar, WGiSR UW, Warsaw, ss. 242-246.
Wybrane artykuły naukowe.
W cyklu 2023Z:
Glantz M.H., 2001, Currents of Change: Impacts of El Niño and La Niña on Climate and Society, Cambridge University Press. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: