- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm (II) 1900-KPNK2-OG
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia (wg poniższej kolejności):
1. Krótkie wprowadzenie do terminologii związanej z kolonializmem, neokolonializmem i postkolonializmem.
2. Kolonializm brytyjski, jego upadek oraz następstwa.
3. Kolonializm francuski, jego upadek oraz następstwa.
4. Kolonializmy niemiecki, belgijski, włoski, szwedzki, duński i rosyjski, ich upadek oraz następstwa.
(W pierwszej edycji wykładu w semestrze letnim, omówione zostały następujące zagadnienia: szczegółowe wprowadzenie terminologiczne, kolonializm portugalski, hiszpański i holenderski).
Nakład pracy: 1 ECTS to udział w wykładzie 30h.
1 ECTS to 15h zapoznania się z literaturą oraz 15h przygotowania do egzaminu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student definiuje pojęcia kolonializm, postkolonializm, neokolonializm,
- zna chronologię wydarzeń związanych z epoką kolonialną oraz tym, co nastąpiło po niej w byłych koloniach brytyjskich, francuskich, szwedzkich, duńskich, niemieckich, belgijskich, włoskich i rosyjskich,
- opisuje proces kolonizacji i dekolonizacji w wybranych regionach świata należących w przeszłości do ww. imperiów kolonialnych..
Umiejętności
- student wykorzystuje w praktyce poznaną na zajęciach metodę analizy dawnych map i planów.
Postawy/kompetencje społeczne
- student rozumie znaczenie wpływu epoki kolonialnej oraz procesów postkolonialny i neokolonialnych na współczesne dysproporcje rozwojowe pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w sesji - próg zaliczenia 50%.
Literatura
Davies, A. (2022). Kobieta, rasa, klasa, KARAKTER.
Eddo-Lodge, R. (2018). Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry, KARAKTER.
Górny, K., & Górna, A. (2019). Street names in Dakar-Plateau: A colonial and post-colonial perspective. Planning Perspectives 35(5), 849-872.
Górny, K. (2017). Ślady kolonializmu we współczesnej przestrzeni miejskiej Bandżulu (Gambia). Prace i Studia Geograficzne, 62(3), 31-62.
Górny, K. (2023). Reconsidering Colonial Heritage in West African Cities: Urban Space in Cape Verde, Senegal and The Gambia, Taylor & Francis.
Kagarlicki, B. (2022). Od imperium do imperializmu. Państwo i narodziny cywilizacji burżuazyjnej. Glowbook.
Lindqvist, S. (2023). Wytępić całe to bydło, WAB.
Mazurczak, W. (2016). Kolonializm–Dekolonizacja–Postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji. Przegląd Politologiczny, (3), 131-143.
Nkrumah, K. (1965). Afryka musi się zjednoczyć, KiW.
Polus, A. (2010). Postkolonializm i neokolonializm. Problemy definicyjne, PCSA.
Walwin, J. (2006). Atlas of Slavery, Routledge.
Wolf, E. (2009). Europa i ludy bez historii, WUJ.
Ząbek, M. (2022). Antropologia polityczna w Afryce, WUW.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: