- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Gospodarowanie na obszarach zimnych 1900-GOS-OG
Na wykładzie omówione zostaną następujące zagadnienia:
1) zasięg występowania wieloletniej zmarzliny, jej rodzaje, struktura i reżim termiczny, procesy termokrasowe; 3h
2) problemy inżynieryjnych wynikających z procesów mrozowych w gruncie i metody ich rozwiązywania; 4h
3) przykłady zagospodarowania obszarów objętych wieloletnią zmarzliną (wybrane inwestycje); 1h
4) podstawy funkcjonowania lodowców i zagrożenia dla człowieka wynikających z sąsiedztwa lodowców: szarże lodowców, lawiny lodowe, jökulhlaupy; 6h
5) przykłady zagospodarowania obszarów wysokogórskich; 2h
6) zagadnienia dotyczące zlodzenia Oceanu Arktycznego (zmiany zasięgu i grubości lodu oraz przyrodnicze i polityczno-ekonomiczne skutki tego procesu); 4h
7) przykłady współczesnych baz polarnych i projektów badawczych; 4h
8) rdzenni mieszkańcy Arktyki, grupy etniczne, polityczne organizacje, walka o prawa do ziemi; 2h
9) zanieczyszczenie Arktyki 4h
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student
WIEDZA
zna zasięg występowania wieloletniej zmarzliny, jej rodzaje, strukturę i reżim termiczny oraz wie na czym polegają procesy termokrasowe
zna przykłady zagospodarowania obszarów objętych wieloletnią zmarzliną
wie o problemach inżynieryjnych wynikających z procesów mrozowych w gruncie i zna różne metody ich rozwiązania
zna podstawy funkcjonowania lodowców
wie o zagrożeniach dla człowieka wynikających z sąsiedztwa lodowców
zna przykłady zagospodarowania obszarów wysokogórskich
zna zagadnienia dotyczące zlodzenia Oceanu Arktycznego (zmiany
zasięgu i grubości lodu oraz przyrodnicze i polityczno-ekonomiczne skutki tego procesu)
zna przykłady współczesnych baz polarnych i projektów badawczych
posiadł podstawową wiedzę z zakresu historii kolonizacji obszarów arktycznych oraz etnografii tych obszarów
posiadł podstawową wiedzą z zakresu zanieczyszczenia obszarów okołobiegunowych
UMIEJĘTNOŚCI
umie wskazać regiony występowania wieloletniej zmarzliny oraz oszacować jej charakter i miąższość
potrafi przewidywać reakcję wieloletniej zmarzliny na ocieplenia klimatu
potrafi przewidywać zagrożeń dla infrastruktury wynikających z
procesów mrozowych w gruncie i wskazać stosowane metody zapobiegania katastrofom budowlanym
umie przewidywać zagrożenia wynikające z sąsiedztwa lodowców górskich
potrafi znaleźć źródła informacji o obszarach okołobiegunowych
POSTAWY
Rozpoznaje na czym polega specyfika gospodarowania na obszarach zimnych (okołobiegunowych i wysokogórskich)
Ocenia znaczenie ocieplenia klimatu dla środowiska
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne w formie eseju dotyczącego wybranych przez studenta zagadnień poruszanych na wykładzie.
Ocena za esej stanowi 50% oceny końcowej, kontrola obecności drugie 50% oceny.
Nieusprawiedliwiona nieobecność na 8 wykładach skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
Ocena b.db. przyznawana jest w przypadku wysokiej frekwencji (nie więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności) oraz eseju, który znacząco rozszerza tematykę poruszaną na wykładach.
Jest możliwość zaliczenia w sesji poprawkowej na tych samych zasadach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Washburn, A.L. 1973. Periglacial processes and environments. Arnold. Londyn.
Benn, D.I., Evans, D.J.A. 1998. Glaciers and Glaciation. Arnold,
London.
Terence, A., Rogers, G., Rowley, G. 1978. The Circumpolar North. London, Great Britain: Methuen & Co Ltd.
Geografia Powszechna, t. 1-5. Arktyka, Ameryka, Australia i Oceania, Ocean Światowy Red. tomu Alfred Jahn. 1967
Polar Press Clips, National Science Foundation
http://www.arctic.noaa.gov/detect/index.shtml
http://maps.grida.no/arctic
http://www.arcticpeoples.org
http://www.aina.ucalgary.ca/cpc
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: