- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Cities of the World 1900-COTW-OG
Na wykładzie zostaną przekazane informacje na temat tworzenia dokumentów strategicznych miast, z jakich elementów dokumenty strategiczne powinny się składać, jak wygląda ich budowa i tworzenie. Omówienie wybranych dokumentów strategicznych na przykładach miast w krajach wysokorozwiniętych.
Zostanie przedstawiona definicja dokumentu strategicznego. Jest to przemyślany plan działania w danym obszarze z uwzględnieniem powiązań z sytuacją zachodzącą w otoczeniu, z uwzględnieniem zasobów ludzkich, organizacyjnych, finansowych, technicznych i produkcyjnych. Strategia ma charakter kompleksowy, jest projektem funkcjonowania całego systemu. Główne cechy strategii: wskazanie głównych celów, jakie mają zostać osiągnięte w ramach strategii, określenie sposobu ich osiągnięcia (plan działania), wskazanie horyzontu czasowego, wskazanie źródeł finansowania oraz wskazanie mierników i wskaźników monitorowania strategii, a także sposobu ich ewaluacji.
Na zajęciach będą również omawiane innowacyjne rozwiązania w miastach, w tym także zostaną omówione podstawowe rodzaje działań innowacyjnych: innowacje marketingowe, innowacje procesowe, innowacje produktowe oraz innowacje organizacyjne.
Pokazane zostanie na wybranych przykładach zjawisko „urban sprawl”. Jest to niekontrolowana ekspansja dużych miast. Powstałe w ten sposób obszary zurbanizowane stawiane są w opozycji do miasta zwartego („compact-city”), które charakteryzuje się dużą gęstością inwestycji i wielofunkcyjnością.
Omówiony zostanie także cykl życia miasta. Zgodnie z koncepcją dojrzewania systemowego, rozwój poszczególnych miast (aglomeracji miejskich) jest przyczyną i skutkiem długotrwałych procesów migracyjnych, które wiążą je w systemy miejskie. Na poziomie krajowym można wyróżnić trzy odrębne etapy rozwoju systemów miejskich. Etap I – charakteryzujący się ekspansją miast dominujących („miast prywatnych”), etap II – tworzenie się podsystemów miejskich wokół miast średniej wielkości, etap III – rozwój małych miast oraz etap IV – Reurbanizacja.
Podczas wykładu omówiony zostanie także model miasta Ullmana i Harrisa (1945). Bardziej złożony i realistyczny niż model Burgessa i Hoyta. Podstawowe założenia: nowoczesne miasta są bardziej zorganizowane niż model Burgessa i Hoyta. Miasta nie wyrastają z jednego centrum CBD, ale z wielu mniejszych ośrodków (jądra). Każdy z mniejszych ośrodków pełni funkcję a punkt wzrostu, ale ma określoną funkcję - centrum finansowe, centrum administracyjne, centrum handlowe i centrum przemysłowe). Z biegiem czasu wzrost będzie generowany przez każdy z mniejszych ośrodków, aż do momentu, gdy każdy z ośrodków (jądro) połączy się w jeden duży ośrodek miejski. Model Ullmana i Harrisa zakłada maksymalną dostępność komunikacyjną centrum miasta, oddzielenie od siebie różnych funkcji tkanki miejskiej, zróżnicowanie cen gruntów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
The student knows the criteria of most interesting cities around the World
The student have knowledge about unique features and phenomenons of the certain cities
The student can explain the causes of social, economic and natural environment characteristics of certain cities.
The student can explain the factors of development in different cities in particular regions in the World
The aim of the course is also building awareness of the diversity of nowadays world and new phenomenon’s occurring in the globalized world cities.
Kryteria oceniania
Written exam with test questions.
Discussions and workshops during lectures.
The final exam is a written test consisting of open and closed questions. 50% of the points are required to obtain a positive grade.
The make-up exam takes place on the same terms as passing the exam for the first time.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Grzegorczyk A., Jaczewska B., 2019, Polityka mieszkaniowa a segregacja społeczna. Przykład Warszawy, Berlina i Paryża, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Additional literature:
Sims D., 2003, The case of Cairo, Egypt, Understanding Slums: Case Studies for the Global Report on Human Settlements, United Nations, United Kingdom.
The challenge of Slums: Global Report on Human Settlements, 2003, Nations Human Settlement Programme, UN-Habitat.
Araby M. E., 2002, Urban growth and environmental degradation. The case of Cairo, Egypt, “Cities”, Department of Architecture, United Arab Emirates University, United Arab Emirates, Vol. 19, No. 6, Pergamon, Great Britain, pp. 389–400.
Rudolph R., Brade I., 2005, Moscow: Process of restructuring in the post-Soviet metropolitan periphery…, „Cities”, Vol. 22, No. 2, pp. 135–150.
Boentje J. P., Blinnikov M. S., 2007, Post-Soviet forest fragmentation and loss in the Green Belt around Moscow, Russia (1991–2001): a remote sensing perspective, „Landscape and Urban Planning”, No 82, pp. 208–221.
Bangkok Metropolitan Administration, 2003, Burgeoning Bangkok: 200 years of population growth, www.bma.go.th/pdf/burgeoningbangkok.pdf
Jenks M., 2003, Above and below the line: Globalization and urban form in Bangkok, „The Annals of Regional Science”, Sprinter-Verlag, Oxford, pp. 547-557.
Gamba F., Cattacin, S., 2021, Urbans rituals as spaces of memory and belonging: A Geneva case study, Institut de Recherches Sociologiques, Universit´e de Gen`eve, Switzerland.
Kołsut, B., 2017, Główne problemy i wyzwania rewitalizacji miast w Polsce, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, nr 39, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, pp. 29–46.
Murray J. M., 2011, Brugia. Kolebka kapitalizmu 1280-1390, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Maclean, K., 2014, The Medellin Miracle, The Politics of Crisis, Elites and Coalitions, Birkbeck College, University of London, Developmental Leadership Program (DLP).
Memorias de una guerra urbana, 2017, CNMH (Centro Nacional de Memoria Histórica), Colombia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: