- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropogeniczne przekształcenia rzeźby terenu - dobrodziejstwo czy zagrożenie? 1900-APR-B-OG
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z uwarunkowaniami historycznymi oraz skutkami bezpośredniej i pośredniej ingerencji człowieka w rzeźbę powierzchni Ziemi, a także wskazanie możliwości zapobiegania negatywnym skutkom tak rozumianej antropopresji. Przedmiot obejmuje omówienie historii, stanu obecnego i perspektyw funkcjonowania krajobrazów abiotycznych w różnym stopniu przekształconych przez człowieka, roli tych przekształceń w powstaniu krajobrazu kulturowego wybranych regionów, a także przedstawienie procesów decydujących o ewolucji rzeźby, przebiegających pod wpływem konkretnych dziedzin gospodarki. Prezentowane są również sposoby zrównoważonego rozwoju w warunkach rzeźby przekształconej antropogenicznie, obejmujące m.in. zagadnienia wchodzące w zakres rekultywacji terenów o rzeźbie zdegradowanej. Wykład porusza także zagadnienie zagrożeń związanych z antropogenicznymi przekształceniami abiotycznych komponentów krajobrazu oraz omawia metody prezentacji jakościowych i ilościowych skutków antropopresji w różnych strefach krajobrazowych.
Nakład pracy studenta:
Wykład – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 5 godzin
Łącznie – 35 godzin.
Kierunek podstawowy MISMaP
geologia
gospodarka przestrzenna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
w zakresie wiedzy:
• zna historię przemian rzeźby wywołanych działalnością człowieka,
• wie, jakie są główne bezpośrednie i pośrednie przejawy oddziaływania człowieka na rzeźbę,
• zna jakościowe i ilościowe skutki antropopresji w rzeźbie różnych regionów świata,
w zakresie umiejętności:
• potrafi wskazać zagrożenia związane z wykorzystaniem powierzchni Ziemi,
• odróżnia różne typy przekształceń rzeźby i umie podać ich przykłady,
w zakresie kompetencji społecznych:
• ma świadomość konieczności ochrony zarówno naturalnego, jak i antropogenicznego ukształtowania powierzchni,
• dostrzega potrzebę kontrolowania przekształceń rzeźby terenu.
• docenia potencjał rzeźby w krajobrazach naturalnych i przekształconych,
• wykazuje zainteresowanie skutkami antropopresji w otaczającym go krajobrazie.
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na podstawie krótkiego testu sprawdzającego wiedzę.
Literatura
Basiński T., Pruszak Z., Tarnowska M., Zeidler R., 1993. Ochrona brzegów morskich. IBW PAN, Gdańsk.
Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., 2003. Zasoby Ziemi. PWN, Warszawa.
Degórski M., 2009. Krajobraz jako odbicie przyrodniczych i antropogenicznych procesów zachodzących w megasystemie środowiska geograficznego. Problemy ekologii krajobrazu 23, 53-60.
Goudie A., 2001. The human impact on the natural environment. Blackwell Publ.
Kozłowski S. (red.), 1998. Ochrona litosfery. PIG, Warszawa.
Myga-Piątek U., Jankowski G., 2009. Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze i krajobraz kulturowy – analiza wybranych przykładów obszarów górskich. Problemy ekologii krajobrazu 25, 27-38.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: