Teorie rozwoju regionalnego i lokalnego (gospodarowanie zasobami) 1900-7-TR-N-ZST-OW
W czasie wykładu zostaną przedstawione teorie i modele (w perspektywie historycznej) próbujące wyjaśnić następujące kwestie:
Co powoduje, ze niektóre terytoria – państwa i regiony rozwijają się szybciej od innych
Co powoduje, że występują zróżnicowania regionalne i lokalne?
Jakie są czynniki rozwoju wpływające na różnice w przebiegu procesów rozwojowych?
Czy można cokolwiek zrobić aby oddziaływać na czynniki rozwoju terytorialnego i zmienić trajektorię rozwoju obszarów?
Jak powinna wyglądać polityka regionalna i lokalna w przypadku różnych zasobów wewnętrznych i potrzeb ogólnospołecznych (zmiennych w czasie?)
W czasie wykładu zostaną zaprezentowane następujące tematy:
• Podstawowe pojęcia odnoszące się do wzrostu i rozwoju, rozwoju regionalnego, rozwoju lokalnego oraz polityki w wymiarze terytorialnym. Czynniki rozwoju
• Przegląd najważniejszych teorii rozwoju regionalnego i lokalnego. Wczesne teorie i polityka rozwoju regionów przed Wielkim Kryzysem i II wojną światową- 1926r. (merkantylizm, leseferyzm, liberalizm, Keynesizm, gospodarka planowa)
• Od biegunów wzrostu Perroux 1955, poprzez Nową Geografię do kapitału terytorialnego (Camagni 2008);
Regionalny i lokalny wymiar rozwoju zrównoważonego
Rola Kapitału przyrodniczego
• Rola Kapitału społecznego.
• Rola Instytucji.
• Rozwój endogeniczny versus rozwój egzogeniczny w skali lokalnej i regionalnej.
• Zintegrowane podejście terytorialne. Place based policy versus spatially blind policies .
• Aplikacje modeli rozwoju lokalnego i regionalnego w praktyce polityki regionalnej w Polsce i innych krajach (bieguny wzrostu, model dyfuzyjno-polaryzacyjny, centrum-peryferie).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: KW_01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W07 / S1_W01, S1_W05
Po ukończeniu zajęć student:
- zna i rozumie podstawowe teorie rozwoju regionalnego i lokalnego powstałe w obrębie nauk ekonomicznych i geograficznych;
- umie określić implikacje różnych teorii rozwoju regionalnego i lokalnego dla prowadzenia polityk publicznych,
- zna i rozumie czynniki rozwoju regionalnego i lokalnego oraz ich ważność dla różnego typu terytoriów klasyfikowanych pod względem zamożności oraz struktury społeczno-gospodarczej i przestrzennej.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w sali. Pożądana aktywność intelektualna studentów przy omawianiu konsekwencji stosowania prezentowanych teorii w polityce lokalnej i regionalnej.
Zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanego samodzielnie eseju prezentującego aplikację wybranej teorii w polityce lokalnej lub regionalnej (opis przypadku - case study).
Literatura
Ogólnie o rozwoju:
Landes D. S. (2010) Bogactwo i nędza narodów, przeł. H. Jankowska, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Payne A., Phillips N. (2011) Rozwój, przeł. M. Dera, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Acemoglu D., Robinson J.A. (2014) Dlaczego narody przegrywają: Źródła władzy, pomyślności i ubóstwa, przeł. J. Łoziński, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-k.
Accounting for ecosystems and their services in the European Union https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-reports/-/ks-ft-20-002
Pozycje szczegółowe:
Churski P., Herodowicz T., Konecka-Szydłowska B., Perdał R., (2019) Czynniki rozwoju w praktyce polityki spójności zorientowanej terytorialnie; https://www.researchgate.net/publication/334672468.
Grosse G..G.(2002) Przegląd Koncepcji Teoretycznych Rozwoju Regionalnego (w:) Studia Regionalne i Lokalne, 1(8)/2002, Euroreg.
Hryniewicz J.T., (2010) Teoria „Centrum–peryferie” w epoce globalizacji (w:) Studia Regionalne I lokalne, 2(40)/2010.
Piętak Ł. (2014) Przegląd teoretycznych koncepcji rozwoju regionalnego (w:) Acta Universitatis Lodzensis, Folia Oeconomic 5 306)/2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: