Scenariusze rozwoju gmin i regionów 1900-7-SRGR-FRT
Realizacja pełnego przedmiotu w formie projektu i konwersatorium ma na celu zbudowanie krytycznej postawy studentów względem procesu i efektów tworzenia scenariuszy rozwoju w polskich samorządach. Podczas konwersatorium studenci zapoznają się z praktycznymi przykładami scenariuszy rozwoju oraz podstawami teoretycznymi i metodycznymi ich tworzenia. W ramach dyskusji na konwersatorium podjęta zostanie problematyka praktycznego zastosowania metody scenariuszowej, tworzenia osi scenariuszy rozwoju oraz strategicznego podejścia do foresightu.
W ramach projektu przepracowane zostaną poszczególne etapy tworzenia scenariuszy w odniesieniu do wybranych przykładów z gmin czy województw.
Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 × 25h = 100h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N)
- przygotowanie do zajęć = 15h (S)
- przygotowanie do egzaminu = 15h (S)
Zajęcia (projekt) = 15h (N)
- przygotowanie do zajęć = 10h (S)
- praca projektowa = 15h (S)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się kierunkowe: K_W01; K_W02; K_W03; K_W06 / K_U01; K_U03; K_U05; K_U08; K_U02; K_U06; K_U07 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K08 /
Efekty uczenia się specjalnościowe: S3_W01; S3_W02 / S3_W03; S3_W05; S3_W06 / S3_U01; S3_U02 / S3_K01; S3_K03
WIEDZA (K_W01; K_W02; K_W03; K_W06):
1. S3_W01: Posiada szczegółową wiedzę o znaczeniu foresightu w obszarze gospodarki przestrzennej oraz zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu
2. S3_W02: Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego
3. S3_W03: Posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych
4. S3_W05: Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego
5. S3_W06: Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego
UMIEJĘTNOŚCI (K_U01; K_U03; K_U05; K_U08; K_U02; K_U06; K_U07):
1. S3_U01: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego
2. S3_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K08):
1. S3_K01: Jest gotów do pełnienia roli lidera oraz innych ról w projektach foresightowych, wykazując: kreatywność, umiejętność pracy w grupie, chęć ciągłego uczenia się, inspirowanie innych, wspieranie zespołu, rzetelność ocen ludzi i procesów, współodpowiedzialność
2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Kryteria oceniania
Ocenie będą podlegały:
1. Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji.
2. Wiedza pozyskana w ramach zajęć.
3. Praca indywidualna i grupowa.
Szczegółowe metody i kryteria oceny studentów różnią się w zależności od typu zajęć:
- na konwersatorium studenci zobowiązani są do czytania zadawanych przez prowadzącego lektur oraz aktywnego uczestniczenia w zajęciach (punkty uzyskane za aktywność na zajęciach będą brane pod uwagę na egzaminie końcowym - szczegółowy sposób uwzględnienia aktywności zostanie podany na pierwszych zajęciach),
- aby zaliczyć projekt, konieczne jest przeprowadzenie badań i analiz oraz prezentacja alternatywnych scenariuszy na ostatnich zajęciach.
Zaliczenie konwersatorium oraz części projektowej jest warunkiem podejścia do egzaminu pisemnego, który stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Pozycje literaturowe będą wskazywane w trakcie spotkań i będą dotyczyły aktualnie omawianych scenariuszy rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: