Strategia adaptacji do zmian środowiska 1900-7-SAZS-GP
Podczas wykładów zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:
- zmiany środowiska w czasie i przestrzeni, ich przyczyny antropogeniczne i naturalne,
- skutki zmian (rzeczywiste i oczekiwane) i ich wpływ na systemy ekologiczne,społeczne i ekonomiczne (aspekt globalny i lokalny, przykłady sektorów gospodarki szczególnie narażone na zmiany),
- powiązania pomiędzy zagrożeniami,
- cele adaptacji do zmian środowiska,
- kierunki działania na rzecz adaptacji,
- współpraca dotyczącej adaptacji do zmian środowiska na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym.
- powiązania pomiędzy strategią adaptacji a dokumentami strategicznym na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym.
W ramach ćwiczeń studenci prześledzą: skutki zmian środowiska oraz wskażą systemy i sektory najbardziej wrażliwe na zmiany, określą cel działania adaptacyjnego, zidentyfikują przekształcenia w procesach, praktykach i strukturach prowadzących do ograniczenia ewentualnych szkód, a także do wykorzystania możliwości związanych ze zmianami.
Efektem końcowym ćwiczeń będzie przedstawienie opracowania strategicznego wybranej zmiany środowiska na danym obszarze.
Nakład pracy studenta:
1 ECTS – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach (0,5 pkt - ćwiczenia i 0,5 pkt - wykład)
2 ECTS - wkład własny studenta - 0,5 pkt zapoznanie z literaturą (wykład i ćwiczenia), 1 pkt przygotowanie ćwiczeń, prac pisemnych lub prezentacji /referatu, 0,5 pkt - przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02; K_W06 / K_U01; K_U05; K_U06; K_U08 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K05; K_K08
WIEDZA:
znajomość i rozumienie problemów związanych ze zmianami środowiska przyrodniczego w różnych skalach czasowych i przestrzennych oraz ich wpływ na systemy ekologiczne,społeczne i ekonomiczne. Rozumienie potrzeby zaangażowania instytucji odpowiedzialnych za poszczególne sektory w przygotowanie szczegółowych programów i działań, oraz dostosowanie prawa i przygotowania programów finansowania.
W trakcie zajęć studenci nabędą UMIEJĘTNOŚCI:
- przygotowania zasad jakimi dany system lub sektor powinien się kierować w realizacji polityki, aby uwzględnić zagadnienia adaptacji do zmian środowiska.
- wskazywać kluczowe obszary ryzyka z punktu widzenia wrażliwości danego systemu lub sektora na zmiany .
- formułować wizje i cele, jakie powinny być zawarte w Strategii adaptacji.
- okreśłać kierunki działań, które pozwolą zrealizować cele.
- identyfikować skutki wprowadzonej strategii adapracji w różnych skalach czasowych i przestrzennych.
- samodzielnie formułować i proponować sposoby rozwiązania problemów w zakresie gospodarowania przestrzenią oraz gospodarowania w przestrzeni
KOMPETENCJE:
Student jest gotów do:
- uczestniczenia w przygotowaniu projektów w zakresie gospodarowania przestrzenią i potrafi przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje;
- do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych;
- do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi, innymi
decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami,
współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, będąc świadomym odpowiedzialności za własne decyzje i podjęte zobowiązania;
- odpowiednio określić priorytety podejmowanych działań, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej;
- myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, wyznaczać cele strategiczne i operacyjne. Zna zasady kontroli i ewaluacji zadań.
Kryteria oceniania
Regularne i systematyczne zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz z tematyką poruszaną na wykładach.
Zaliczenie wykładu: na podstawie pytań kontrolnych w wyznaczonym przez prowadzącego terminie.
Praca na ćwiczeniach (obecność obowiązkowa) będzie prowadzona w 2-3 osobowych zespołach w formie projektów i prezentacji. Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie i prezentacja opracowania strategicznego wybranej zmiany środowiska na danym obszarze.
Zajęcia (wykład i ćwiczenia) muszą być zaliczone do dnia, w którym odbywają się ostatnie zajęcia w danym semestrze.
1 nieobecność może być usprawiedliwiona na ćwiczeniach.
Na ocenę końcową składa się 60% wymagań ćwiczeniowych i 40% wymagań z wykładu.
Ćwiczenia i pytania kontrolne mogą być oceniane przy pomocy punków.
Ocena bardzo dobra: 95% sumy punktów
Dobra: 75% sumy punktów
Dostateczna: 55% sumy punktów z danego ćwiczenia.
W przypadku nieobecności na zajęciach konieczne jest uzupełnienie ich zakresu, w tym wszelkich projektów, ćwiczeń lub sprawozdań, w nieprzekraczalnym terminie jednego tygodnia od nieobecności.
Literatura
Global Environmental Change Understanding the Human Dimensions (1992)
Mannion Antoinette, 1992, Global Environmental Change: A Natural and Cultural Environmental History
Haarman, H.J.T.M., Verhagen, Jan, Rovers, C.A., 2003, Global Environmental Change and Land Use, Springer
Freedman, Bill, 2014, Global Environmental Change, Spronger
lves, Fátima, Leal Filho, Walter, Azeiteiro, Ulisses, 2018, Theory and Practice of Climate Adaptation, Springer
Leal Filho, Walter, 2018, Climate Change Impacts and Adaptation Strategies for Coastal Communities, Spronger
Szwed, M., Karg, G., Pińskwar, I., Radziejewski, M., Graczyk, D., Kędziora, A.,
and Kundzewicz, Z. 2010 Climate change and its effect on agriculture, water resources and human health sectors in Poland, Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 10, 1725-1737
Olejnik J. 2009, Zmiany klimatyczne i ich wpływ na rolnictwo w Polsce,
Fundacja na Rzecz Polskiego Rolnictwa
FDPA, 2008, Raport: Zmiany klimatu, a rolnictwo i obszary wiejskie,FDPA - Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: