Rewitalizacja a dziedzictwo kulturowe 1900-7-RDK-UIR
Przedmiot prezentuje wybrane zjawiska, tendencje i problemy dotyczące rewitalizacji w kontekście ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego w Polsce i na świecie.
W ramach wykładów przedstawiane są następujące zagadnienia:
1. Definicje i znaczenie dziedzictwa kulturowego, jego osadzenie w aktach prawnych na poziomie międzynarodowym oraz w wybranych państwach, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu rewitalizacji. Rola instytucji rządowych i organizacji pozarządowych w ochronie dziedzictwa kulturowego.
2. Dziedzictwo kulturowe w programach rewitalizacji w wybranych kontekstach społecznych, gospodarczych, politycznych i przyrodniczych, w tym w szczególności:
- krajobrazów kulturowych;
- zabytkowych układów urbanistycznych (np. dzielnice robotnicze);
- na terenie dawnych dzielnic zamieszkiwanych przez ludność żydowską;
- w dzielnicach biedy;
- na obszarach pogórniczych, poprzemysłowych;
- w dawnych dzielnicach portowych, na terenach powojskowych;
- na obszarach zniszczonych przez wojnę;
- na obszarach szczególnie zagrożonych klęskami żywiołowymi;
- w programach rewitalizacji infrastruktury związanej z kulturą i sportem.
3. Możliwości wykorzystania obszarów zrewitalizowanych w turystyce oraz związane z nimi szanse i zagrożenia dla lokalnej ludności.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W05, K_W06 / K_U01, K_U08, K_U10 / K_K01, K_K02, K_K06 / S2_W05, S2_W06 / S2_U01, S2_U08, S2_U10 / S2_K01, S2_K02, S2_K06
Student zna i rozumie:
- rolę człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności w zagospodarowywaniu przestrzeni (K_W05)
- w sposób pogłębiony wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (K_W06)
- rolę człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności w gospodarowaniu przestrzenią oraz wagę wartości zachowanego dziedzictwa kulturowego (S2_W05)
- wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów
przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (S2_W06)
Student potrafi:
- prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebiegu procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami w kontekście rozwoju i planowania przestrzennego (K_U01)
- identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym zadania nietypowe, interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin, z
zastosowaniem zaawansowanych metod i narzędzi (K_U08)
- przygotować i przedstawić prezentacje ustne, w języku polskim i języku obcym, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej lub leżących na pograniczu z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi (K_U10)
- prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz ich relacje jakie zachodzą między nimi w kontekście urbanistyki i rewitalizacji. (S2_U01)
- identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania, również interdyscyplinarne, z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przy pomocy wiedzy z zakresu nauk o ziemi, wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne (S2_U08)
- przygotować i przedstawić prezentacje ustne, z zagadnień z zakresu urbanistyki i rewitalizacji lub pokrewnych dyscyplin naukowych (S2_U10)
Student jest gotów do:
- uczestniczenia w przygotowaniu projektów w zakresie gospodarowania przestrzenią i potrafi przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K01)
- samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (K_K02)
- prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pełnieniem różnych funkcji społecznych i zawodowych w gospodarce przestrzennej (K_K06)
- uczestniczyć w przygotowaniu projektów z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (S2_K01)
- uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (S2_K02)
- identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pełnieniem różnych funkcji społecznych i zawodowych w zakresie urbanistyki i rewitalizacji (S2_K06)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej: esej.
Zaliczenie na ocenę w formie ustnej: prezentacja.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Jelinčić, D.A., Tišma, S., Makuc, N., Turi, A.N., 2017. PPP w strategiach rewitalizacji dziedzictwa kulturowego ― podręcznik dla samorządów terytorialnych. Online: https://www.interreg-central.eu/Content.Node/O.T2.2.2.pdf
Kułaczkowska, A. (red.)., 2018. Rola dziedzictwa kulturowego w rewitalizacji. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.
UNESCO, 1972. Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego.
UNESCO, 2016. Culture: urban future; global report on culture for sustainable urban development.
Walczak, B.M. (red.), 2006. Rewitalizacja miast poprzemysłowych - rola dziedzictwa kulturowego : Międzynarodowa Konferencja "Pro-Revita", Łódź, 23 - 25 IX 2004 r. Łódź: Łódzka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa.
Zimpel, J., 2013. Rewitalizacja miast: projekt kulturowy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Dodatkowa literatura do tematów poszczególnych wykładów zostanie przedstawiona na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: