Polityka zagraniczna samorządu terytorialnego 1900-7-PZST-ZST
Zajęcia odbywają się w formule konwersatorium. Studenci analizują źródła z literatury i źródła danych pierwotnych z wykorzystaniem między innymi wiedzy zdobytej w trakcie kursów Governance i Zarządzanie wielopoziomowe. Następnie na zajęciach odbywa się dyskusja, której efekt ma swoje odzwierciedlenie w przygotowanych przez Studentów pracach semestralnych. Zajęcia kończą się pracą semestralną przygotowywaną, co do zasady, w grupach dwuosobowych.
Praca powinna mieć formę artykuł naukowego i zawierać: abstrakt, słowa kluczowe, pytanie badawcze i/lub hipotezy stawiane w artykule, opis kontekstu, rozwinięcie tematu i zakończenie. Powinna być podzielona na części odzwierciedlające przyjętą argumentację. Praca musi bezwzględnie zachować formę pracy naukowej, jeśli chodzi o standardy cytowania i omówienia prac innych autorów. Praca, która uchybia tym wymogom, choćby w niewielkim zakresie będzie automatycznie powodowała niezaliczenie przedmiotu lub dalsze konsekwencje, jeśli złamane zostaną zasady wykorzystywania praw autorskich. Praca powinna mieć około 5000-9000 wyrazów.
Praca nie jest jedynym elementem oceny przedmiotu. Drugim elementem jest zaangażowanie w konwersatorium. Przede wszystkim, w to na których omawiany jest temat nad którym Państwo pracujecie. Dyskusję nad każdym tematem prowadzą osoby, które się do tematu przypisały – prezentują literaturę, zagadnienia, pytania badawcze i inne. Prezentacja na wyświetlanych slajdach nie jest konieczna, ale jeśli debata nad tematem się nie odbędzie nie będę mogła zaliczyć omówienia tematu na zajęciach, a tym samym zajęć.
Wykłady:
1. Polityka zagraniczna samorządów - wprowadzenie do teorii współpracy i sieci w kontekście międzynarodowym;
2. Postawy, alianse i modele w relacjach zagranicznych samorządów
3. Współpraca przygraniczna
4. Europejska Współpraca Terytorialna
Warsztaty:
Przygotowany przez parę/osobę zajmującą się danym tematem: prowadzenie dyskusji, stymulujące pytania/problemy; prezentacja wprowadzająca i/lub kończąca (15 min).
Dwa tygodnie przed warsztatem osoby/osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie warsztatu przydziela pozostałym studentom zadania, z których Ci muszą się wywiązać, aby zaliczyć zajęcia. Prowadząca zajęcia może oczywiście reagować w sytuacjach spornych, co do zakresu przydzielonych zadań.
Zadaniem przydzielonym innym studentom może być na przykład: analiza i omówienie w trakcie warsztatu wybranych przez osoby opracowujące temat artykułów związanych z tematem; opracowanie studium przypadku wybranego przez prowadzących warsztat (na podstawie danych zastanych) ilustrującego omawiamy temat; zrecenzowanie materiałów przygotowanych przez innych studentów, przygotowanie listy kluczowych dla tematu pytań na podstawie kwerendy literatury i inne. Osoby/pary realizujące te zadania muszą tydzień po zajęciach przysłać do prowadzących pisemne sprawozdanie z wykonanego zadania. W zależności, jakie to zadanie będzie to np. omówienie artykułu, spis pytań, omówienie studium przypadku lub inne.
Te zadania mogą być przydzielone pojedynczym osobom lub dwuosobowym grupom.
Spis zadań dla pozostałych studentów koordynatorzy debat przysyłają prowadzącym zajęcia najpóźniej dwa tygodnie przed terminem warsztatu.
Na zajęciach odbywa się warsztat, w trakcie którego wszyscy studenci wywiązują się z przydzielonych im ról i zadań.
Lista zagadnień do wybory dla studentów (uszczegóławiane przez studentów, którzy wybiorą dany temat):
1. Europeizacja w polskim samorządzie
2. Teoria sieci w opisie relacji międzynarodowych samorządów
3. Europejska współpraca terytorialna jako narzędzie aktywizacji polskich samorządów
4. Umiędzynarodowienie polityki miast w Polsce
5. Polityka zagraniczna wybranych miast w Polsce
6. Współpraca przygraniczna
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W03, K_W08 / K_U01, K_U03, K_U08, K_U09, K_U10 / K_K02, K_K03, K_K07, K_K08 / S1_W17 / S1_U15
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie oceny aktywności i napisanego artykułu naukowego.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Atkinson R., Rossignolo C., 2010, Cities and the ‘soft side’ of Europeanisation: the role of urban networks”, [w:] A. Hamedinger, A. Wolffhardt (red.) The Europeanization of Cities: Policies, Urban Change and Urban Networks, Amsterdam, Techne Press, 197–210.
2. Börzel T., 2001, Europeization and Territorial Institutional Change: Toward Cooperative Regionalism?, [w:] M. Green Cowles, J. Caporaso, T. Risse (red.) Transforming Europe. Europeization and Domestic Change, Cornell University Press, Ithaca, London, 137–158.
3. Dołzbłasz, S. 2016. Sieć współpracy transgranicznej na pograniczu polsko-czeskim. Studia Regionalne i Lokalne, (66), 62-78.
4. Dołzbłasz, S., & Raczyk, A. (2010). Wspolpraca transgraniczna w Polsce po akcecji do UE. Wolters Kluwer business.
5. Hamedinger A., Bartik H., Wolffhardt A., 2008, The Impact of EU Area-based Programmes on Local Governance: Towards a ‘Europeanisation‘?,“Urban Studies”, 45(13), 2669–2687.
6. Hooghe, L., Marks, G. W., 2003. Unraveling the central state, but how? Types of multi-level governance. American Political Science Review 97(2), 233-243.
7. Krukowska j., Lackowska M. (2016) Metropolitalne kolory europeizacji. Instytucjonalizacja współpracy w funkcjonalnych obszarach miejskich w Polsce w świetle nowych instrumentów polityki spójności UE, SRiL 1(63)
8. Lackowska, M. 2014. Miejska polityka “zagraniczna”. Koncepcja przeskalowania w doświadczeniach polskich miast. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
9. Laskowska, A. (2016). Comparison of factors influencing the Internationalisation Process in France and Poland. Miscellanea Geographica, 20(3), 14-18.
10. Raporty ewaluacyjne: Wpływ polityki spójności na rozwój przygranicznej i ponadnarodowej współpracy terytorialnej polskich regionów w perspektywie 2007-2013 oraz Efekty realizacji Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska (Województwo Lubuskie)-Brandenburgia 2007-2013.
11. Swianiewicz P., 2011, Europeizacja w działaniach polskich samorządów terytorialnych, Zarządzanie Publiczne 1(15)
12. Szmigiel, K. 2009. Regionalne po co i z kim? Relacje międzynarodowe polskich województw. Warszawa: Geoprofit.
13. Szmigiel-Rawska, K., & Dołzbłasz, S. (2012). Trwałość współpracy przygranicznej. CeDeWu.
14. Szmigiel-Rawska, K., Dziemianowicz, W. Szlachta, J., 2010. Samorząd lokalny w sieciach gospodarczych, Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: