Planowanie zintegrowane II 1900-7-PZ2-FRT
W trakcie zajęć podejmowane będą następujące zagadnienia:
1. Integracja aktualnych dokumentów strategicznych na poziomie krajowym – od strategii, przez polityki do programów;
2. Strategie ponadregionalne
3. Regionalne Programy Operacyjne jako przykład przeniesienia strategii do realnych działań w regionie
4. Strategia rozwoju lokalnego w kontekście planowania zintegrowanego
5. Integracja strategii lokalnej ze strategią województwa
6. Terytorializacja strategii rozwoju lokalnego – kontekst studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
7. Programy wdrażania działań w jednostkach lokalnych – powiązanie strategii z budżetem
8. Planowanie rozwoju w różnych typach obszarów strategicznej interwencji – miasta wojewódzkie
9. Planowanie rozwoju w różnych typach obszarów strategicznej interwencji – obszary wiejskie i inne typy OSI
10. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – specjalny instrument terytorializacji polityki rozwoju
11. Wdrażanie ZIT w praktyce – przykłady z miast w Polsce
12. Rola społeczeństwa obywatelskiego i kapitału społecznego w planowaniu zintegrowanym
13. Rola informacji oraz technologii w planowaniu zintegrowanym, w tym rola edukacji i ośrodków naukowych
14. Znaczenie współpracy sieciowej w planowaniu zintegrowanym.
W ramach projektu studenci przepracowują powyższe zagadnienia w odniesieniu do gminy wybranej jako przedmiot badania podczas praktyk terenowych. Na warsztat brane są m.in.: dotychczasowe strategie rozwoju lokalnego, strategia regionalna i strategie ponadregionalne (w tym ZIT, OSI), regionalne programy operacyjne. Celem zajęć jest poznanie planowania zintegrowanego w praktyce, a jednocześnie dogłębne przestudiowanie specyfiki wybranej gminy. Efektem końcowym zajęć jest także opracowanie ankiety służącej analizie uwarunkowań zewnętrznych (np. PEST), co ma posłużyć do utworzenia wymiarów scenariuszy.
Metody pracy podczas zajęć:
• praca w grupach,
• warsztaty,
• dyskusja,
• praca z literaturą/materiałami.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02; K_W03; K_W04 / K_U01; K_U02; K_U03; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08 / K_K08 / S3_W02; S3_W03; S3_W04; S3_W06; S3_W07 / S3_U01; S3_U02 / S3_K03
WIEDZA:
1. S3_W02: Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego
2. S3_W03: Posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych
3. S3_W04: Posiada wiedzę o człowieku i relacjach społecznych wpływających na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni
4. S3_W06: Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego
5. S3_W07: Zna kluczowe teorie, koncepcje, szkoły badawcze w naukach pokrewnych wykorzystywane w obszarze foresightu terytorialnego
UMIEJĘTNOŚCI:
1. S3_U01: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego
2. S3_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny.
Zaliczenie projektu:
• punktowane poszczególne zadania przygotowywane w grupach podczas zajęć, prowadzące do wypracowania projektu końcowego,
• punktowana indywidualna aktywność studentów.
Ocena końcowa wynika z sumy punktów zdobytych na zajciach za zadania wykonywane w grupie oraz indywidualną aktywność. Studentowi przysługuje prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
W trakcie zajęć będą przekazywane studentom przykłady dokumentów strategicznych i programowych, które następnie będą omawiane na kolejnych konwersatoriach. Przykładowe dokumenty i literatura:
- Strategia rozwoju Polski Wschodniej.
- Program Operacyjny Polska Wschodnia.
- Warszawa 2030.
- programy wdrożeniowe Strategii Warszawa 2030.
- Strategia MOF Olsztyna i ZIT Olsztyna.
- Mandat terytorialny Piły.
- Dziemianowicz, Szmigiel-Rawska, Nowicka, Dąbrowska, 2012, Planowanie strategiczne. Poradnik dla administracji publicznej, MIR, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: