Ilościowe metody badań – blok wprowadzający 1900-7-IMBW-ZRZ
Przedmiot stanowi wprowadzenie do stosowania metod ilościowych. Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami z zakresu metodologii badań empirycznych, statystyki oraz z podstawami metod ilościowych stosowanych do analizy zjawisk społecznych i ekonomicznych, również w ujęciu przestrzennym. W pierwszej części kursu student nabywa umiejętność posługiwania się pakietem statystycznym SPSS oraz wykonywania za jego pomocą podstawowych przekształceń i analiz. Dzięki temu jest gotowy podjąć naukę bardziej zaawansowanych metod statystycznych. W ramach zapoznawania się z programem SPSS studenci nauczą się wykonywać podstawowe operacje na plikach (tworzenie, import i eksport plików), zarządzać zbiorem danych (etykietowanie zmiennych, analiza w podgrupach, agregacja zbioru, dołączanie nowych zmiennych i obserwacji), przekształcać dane (obliczanie wartości zmiennej, rekodowanie, transformacje warunkowe). Następnie studenci poznają, czym jest rozkład normalny, standaryzacja zmiennych oraz jak wykorzystywać testy statystyczne w procesie wnioskowania statystycznego. Na zakończenie kursu wprowadzone zostaną analizy regresji prostej i wielokrotnej, a także analiza czynnikowa. Efektem nauczania będzie wykształcenie umiejętności przetwarzania i analizy danych w zależności od stawianych pytań badawczych, a także poprawna wizualizacja i interpretacja wyniki swoich analiz.
Zajęcia realizowane są na podstawie praktycznych ćwiczeń przygotowanych przez osobę prowadzącą. Studenci poznają program statystyczny SPSS (PS Imago). Instruktaż osoby prowadzącej umożliwia uczestnikom wykształcenie podstawowych umiejętności pracy z danymi ilościowymi. Studenci utrwalają zdobytą wiedzę poprzez wykonywanie dodatkowych zadań w ramach prac domowych. Pod koniec kursu w ramach zajęć pracują nad własnym projektem indywidualnym, którego przygotowanie wymaga praktycznego wykorzystania umiejętności zarządzania bazą danych, analizy danych, interpretacji i wizualizacji wyników.
Dobór danych i przykładów dydaktycznych ma na celu wskazać studentom możliwości wykorzystania omawianych analiz do opisu zjawisk ważnych z punktu widzenia gospodarki przestrzennej, testowania hipotez formułowanych w oparciu o teorie społeczno-ekonomiczne oraz diagnozowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS= 3X25 h=75 h (w tym 30 h w kontakcie bezpośrednim)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta
Praca podczas zajęć: 30 h (N)
Przygotowanie prac domowych: 15 h (S)
Przygotowanie pracy semestralnej: 30 h (S)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S1_W04; S1_U06; S1_U09; S1_U13; S1_U04; S1_K04; S1_K05
Student(ka), który uzyska zaliczenie zajęć:
Zna i rozumie:
- strukturę programu SPSS, jego interfejs oraz podstawowe komendy
- w sposób pogłębiony pojęcia z zakresu statystyki opisowej (m.in. rozkład warunkowy, wybrane parametry pozycyjne i rozproszenia)
- możliwości i ograniczenia analizy zmiennych mierzonych na różnych skalach pomiarowych
- podstawy wnioskowania statystycznego, testy istotności statystycznej.
- sposoby wizualizacji danych w gospodarce przestrzennej oraz dobre praktyki w tym zakresie.
Potrafi:
- prawidłowo przetwarzać dane ilościowe wykorzystywane w badaniach z zakresu gospodarki przestrzennej (np. dane rejestrowe, dane sondażowe), dopasowywać do nich metody deskryptywne w sposób poprawny metodologicznie.
- zastosować omówione na kursie metody analizy danych do rozwiązania wybranych problemów badawczych w ramach gospodarki przestrzennej.
- posługiwać się programem statystycznym SPSS na poziomie umożliwiającym wykonanie analiz ilościowych objętych kursem.
Jest gotowy/a:
- zrealizować indywidualny projekt badawczy odnoszący się do zagadnień gospodarki przestrzennej oparty o metody ilościowe (np. analizę danych urzędowych lub sondażowych) z zastosowaniem wybranych zaawansowanych metod analizy danych.
- samodzielnie doskonalić swój warsztat analityczny na podstawie literatury fachowej (artykułów naukowych, podręczników, instrukcji).
Kryteria oceniania
Warunkiem formalnym uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach.
Ocena końcowa będzie składać się z wykonywanych indywidualnie zadań w następującej proporcji:
Prace domowe: 40%
Praca zaliczeniowa: 60%
Stosowana będzie następująca skala ocen:
100% - 90% bardzo dobry
90% - 80% dobry+
80% - 70% dobry
70% - 60% dostateczny+
60% - 50% dostateczny
< 50% niedostateczny
Literatura
Francuz P., Mackiewicz R. (2005) Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin: Wydawnictwo KUL
Babbie E. (2005) Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN
Malarska A. (2005) Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, Kraków: SPSS
Bedyńska S., Brzezicka A. (2007) Statystyczny drogowskaz, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ACADEMIKA
Bedyńska S., Książek M. (2012) Statystyczny drogowskaz 3, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Wydawnictwo Akademickie Sedno
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D. (2001) Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa: WN PWN.
Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa: WN SCHOLAR
Józefacka N. i in. (2023) Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty. Wydawnictwo PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: