Foresight terytorialny w praktyce 1900-7-FTwP-FRT
Praktyki zawierają następujące etapy przygotowania scenariuszy:
1. Wykorzystanie metody PEST jako wstępu do oceny uwarunkowań zewnętrznych rozwoju organizacji;
2. Wstępne opracowanie wymiarów scenariuszy i dyskusja w grupach;
3. Wywiady pogłębione z interesariuszami organizacji;
4. Prace warsztatowe nad wstępnymi scenariuszami z uwzględnieniem uwarunkowań zewnętrznych i opinii interesariuszy;
5. Prace warsztatowe nad trendami technologicznymi wpływającymi na proponowane scenariusze;
6. Warsztaty formułujące scenariusze;
7. Opracowanie scenariuszy i wstępna dyskusja z przedstawicielami organizacji;
8. Prezentacja scenariuszy przez studentów przed przedstawicielami organizacji i dyskusja.
Nakłady pracy studenta
40h – projekt
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w terenie | Ogólnie: w sali i w terenie |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03; K_W04; K_W06; K_W11 / K_U02; K_U06; K_U07; K_U04 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07 / S3_W03; S3_W04; S3_W05; S3_W06 / S3_W08 / S3_U02; S3_U03 / S3_K01; S3_K02
S3_W03 - Posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych;
S3_W04 - Posiada wiedzę o człowieku i relacjach społecznych wpływających na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni;
S3_W05 - Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego;
S3_W06 - Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego;
S3_W08 - Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych;
S3_U02 - Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze
S3_U03 - Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin
S3_K01 - Jest gotów do pełnienia roli lidera oraz innych ról w projektach foresightowych, wykazując: kreatywność, umiejętność pracy w grupie, chęć ciągłego uczenia się, inspirowanie innych, wspieranie zespołu, rzetelność ocen ludzi i procesów, współodpowiedzialność
S3_K02 - Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego.
Kryteria oceniania
Ocena pracy studentów na każdym etapie przygotowania scenariuszy (zaangażowanie, prezentacja cząstkowych wyników, aktywność na warsztatach).
Ocena prezentacji końcowej z opracowanymi scenariuszami (sposób prezentacji materiału, jakość opracowanych scenariuszy, udział w dyskusji z przedstawicielami organizacji).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Przed praktykami studenci otrzymują materiały, z którymi będą zobowiązani się zapoznać. Materiały dobierane są przez prowadzących pod kątem: specyfiki organizacji, z którą będzie nawiązana współpraca oraz aktualności.
Ze względu na liczne badania foresightowe, w tym projekcje trendów - zawsze studenci będą otrzymywać sugestie literatury powstałej w ostatnim roku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: