Foresight terytorialny - doświadczenia światowe 1900-7-FTDS-FRT
Na kolejnych zajęciach będą omawiane następujące tematy:
Mapa Trendów stworzona przez infuture.institute
Foresight w Europie
• Programy ESPON
• Przyszłość UE: 5 scenariuszy Jean-Claude’a Junckera
• Europejska strategia wsparcia regionów wyludniających się – dyskusja przeprowadzona podczas Tygodnia Regionów organizowanego przez Komisję Europejską
Foresight na świecie
• Foresight z przeszłości: „Granice wzrostu” - raport klubu rzymskiego i jego analiza po latach
Foresight z perspektywy Globalnego Południa
• Scenariusze rozwoju w Ameryce Łacińskiej.
• Scenariusze rozwoju Afryki. African Futures 2050
Foresight w wybranych dziedzinach życia (omawiane dziedziny mogą być wybrane/ uzupełnione w oparciu o zainteresowania Uczestników kursu
• Przyszłość miast
• Przyszłość zdrowia
• Przyszłość pracy
• Przyszłość żywności
• Przyszłość klas społecznych
Od studentów oczekuje się systematycznej samodzielnej lektury tekstów udostępnianych przez prowadzącą.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03 / K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U09; K_U10 / K_K01; K_K02 / S3_W03; S3_W06 / S3_U01; S3_U02; S3_U04 / S3_K01
WIEDZA
S3_W02 Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego
S3_W03 Posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych
UMIEJĘTNOŚCI
S3_U01 Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące proce sów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
S3_K03 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest praca pisemna (esej) na wybrany temat, związany z tematyką zajęć oraz merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Granice Wzrostu (Limits to Growth) Donella H. Meadows, Dennis L. Meadows, Jørgen Randers i William W. Behrens, Latin America and the Caribbean 2030: Future Scenarios (Inter-American Development Bank), African Futures 2050 (Institute for Security Studies (ISS), lektury wskazywane w trakcie spotkań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: