Foresight terytorialny - analizy i modele urbanistyczne 1900-7-FTAMU-FRT
W ramach cyklu uzupełniających się wzajemnie konwersatoriów i ćwiczeń studenci opanują teoretyczne i praktyczne aspekty posługiwania się aplikacjami pakietu ArcGIS służącymi pozyskiwaniu, przetwarzaniu i tworzeniu danych wejściowych wykorzystywanych w analizach i modelach urbanistycznych, zasadami i metodami tworzenia trójwymiarowych projektów i wizualizacji, w tym również wykonywania analiz służących ich walidacji z punktu widzenia założeń przyjętych dla projektu urbanistycznego.
TEMATY ZAJEĆ:
Konwersatorium i ćwiczenia
1. Dane 2D (punktowe, liniowe i poligonowe) i metody ich transformacji na potrzeby modeli 3D,
2. Wykorzystanie danych LIDAR w projektach urbanistycznych,
3. Numeryczny model terenu (NMT) i numeryczny model powierzchni terenu (NMPT) jako odniesienie dla danych 2D (m.in. BDOT i OSM) oraz wizualizacji 3D,
4. Statyczny model 3D przestrzeni miejskiej,
5. Zasady i metody aktualizacji danych urbanistycznych,
6. Metody tworzenia obiektów i ich wizualizacji 3D w projekcie urbanistycznym,
7. Analiza cech strukturalnych i funkcjonalnych modelu urbanistycznego,
8. Model urbanistyczny a realia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
9. Projekt urbanistyczny
Poszczególne zagadnienia mogą być realizowane na więcej niż jednych zajęciach. W trakcie zajęć będą wykorzystywane aplikacje pakietu ArcGIS: ArcMAP, ArcScene, Esri City Engine, ArcGIS Pro.
Projekt urbanistyczny to indywidualne opracowanie realizowane przez każdego z uczestników zajęć. Obejmie stworzenie własnej koncepcji urbanistycznej w postaci graficznego przedstawienia zasad funkcjonalno-przestrzennych dla wybranego fragmentu miasta (i/lub terenu) z wykorzystaniem technik wizualizacji komputerowej i będzie obejmował kompilację elementów opanowanych w ramach ćwiczeń.
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Udział w zajęciach (konwersatorium, ćwiczenia): 30 godz.
40 h - praca własna (zapoznanie się z zalecaną literaturą, ćwiczenia własne z użyciem aplikacji wykorzystywanych w trakcie zajęć, praca własna z tutorialami dostępnymi na stronie ESRI Virtual Campus),
70h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy w trakcie semestru oraz cech indywidualnych studenta).
METODY DYDAKTYCZNE
konwersatorium, ćwiczenia
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02; K_W06 / K_U03; K_U04; K_U07; K_U09 / K_K03; K_K05; K_K07 / S3_W02; S3_W05 / S3_U01; S3_U02; S3_U03; S3_U04 / S3_K01; S3_K02
WIEDZA:
S3_W02, S3_W04, S3_W08
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycz-nych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przy-datną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego.
Posiada wiedzę o człowieku i relacjach społecznych wpływających na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni.
Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych
UMIEJĘTNOŚCI:
S3_U02, S3_U03
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze
Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z za-kresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
S3_K03
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe – aktywność w trakcie konwersatorium (dyskusja) oraz pracy podczas zajęć, tj. wykonanie ćwiczeń wg instrukcji, dyskusja aktualnych zadań i metod ich rozwiązania.
Przygotowanie na ostatnich zajęciach projektu na zaliczenie.
Składowe oceny:
- ocena bieżąca konwersatorium i ćwiczenia - 50 %,
- projekt końcowy - 50%.
Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na konwersatorium i ćwiczeniach (sumarycznie).
Dopuszczalna całkowita liczba nieobecności na zajęciach (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) odpowiada zasadom określonym w Regulaminie Studiów.
Student zobowiązany jest uzupełnić zaległości powstałe w wyniku nieobecności (bez względu na jej przyczynę) w ciągu 2 tygodni od jej zaistnienia.
Szczegółowe informacje na temat trybu zaliczenia konwersatorium i ćwiczeń zostaną przekazane na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2008, GIS. Obszary zastosowań, PWN, Warszawa.
2. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006, GIS, teoria i praktyka, PWN, Warszawa.
3. Luan, X.-D. et al., 2008. Research and Development of 3D Modeling. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security.
4. Viinikka, J., 2014. Adopting Procedural Information Modeling in Urban Planning. Aalto University (https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/13448/master_Viinikka_Jussi_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y, dostęp – 5.07.2021 r.)
5. Ribeiro, A. , de Almeida, J.-P. , Ellul, C., 2014. Exploring CityEngine as a visualisation tool for 3D cadaster. 4th International Workshop on FIG 3D Cadastres. 9-11 November 2014, Dubai, United Arab Emirates (https://eg.uc.pt/bitstream/10316/45895/1/Workshop2014_15.pdf, dostęp 5.07.2021 r.)
Esri, Esri CityEngine. [Online: http://www.esri.com/software/cityengine, dostęp 5.07.2021)
Literatura uzupełniająca:
Sylwia Bródka, Andrzej Macias, 2019, Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo Naukowe PWN
Liszewski S. (red), 2008, Geografia urbanistyczna, Wyd. Un. Łódzkiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: