Foresight terytorialny - analizy i modele środowiskowe 1900-7-FTAMS-FRT
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta umiejętności analizowania przebiegu przyszłych zmian środowiska w oparciu o dostępne dane.
Program konwersatoriów obejmuje następującą tematykę:
1. Zmiany środowiska wywołane antropopresją (antropocen) i ich modelowanie.
2. Zmiany klimatu i ich konsekwencje:
• Przebieg i kierunki zmian klimatu w oparciu o raporty IPCC i inne modele klimatyczne.
• Zjawiska ekstremalne - intensywność, zmiany częstości występowania, zmiany przestrzenne i ich modelowanie.
• Miasta w obliczu degradacji środowiska i zmian klimatu: miejska wyspa ciepła, powodzie błyskawiczne, smog w świetle modeli.
3. Modele adaptacji gospodarki do zmieniających się warunków środowiskowych na przykładzie gospodarki o obiegu zamkniętym (wymagania środowiskowe i oddziaływanie na środowisko).
4. Dostosowanie zagospodarowania przestrzennego do zmian w środowisku, adaptacje do zmian środowiska.
Konwersatoria będą prowadzone w formie prezentacji studenckich dotyczących poszczególnych zagadnień. Każda prezentacja zostanie poddana dyskusji i uzupełniona o informacje przez prowadzącego.
Na ćwiczeniach zaprezentowane zostaną wyniki modelowań w następującym zakresie tematycznym:
1. Erozja gleb wraz z szacowaniem strat. Ocena ryzyka erozji na podstawie m.in. opadu, podatności gleb oraz opadu.
2. Miejska wyspa ciepła. Rozpoznanie ryzyka związanego z przyszłym rozwojem zjawiska dla wybranego obszaru miejskiego.
3. Powodzie błyskawiczne wraz z oceną ryzyka ich wystąpienia. Opracowanie zaleceń dla przyszłego zagospodarowania wybranego terenu ograniczającego ryzyko wystąpienia powodzi błyskawicznej.
4. Rozpoznawanie trendów w zmianach klimatu i ich konsekwencji. Analiza raportów dotyczących zmiany klimatu dla wybranych obszarów oraz określenie katalogu działań zaradczych.
5. Smog i zanieczyszczenia powietrza. Ocena podatności przestrzeni wybranych miast na zjawisko smogu, czynniki ryzyka, możliwe działania zaradcze.
6. Bioróżnorodność. Opracowanie propozycji działań zmniejszających zagrożenie dla bioróżnorodności.
Na podstawie otrzymanych danych z modeli zostanie dokonana ocena skutków zmian w przyszłości w postaci map i opisów. Praca będzie prowadzona w niewielkich (2-3 osobowych) zespołach.
Nakład pracy studenta:
30h - obecność na zajęciach (konwersatorium, ćwiczenia)
30h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do zajęć w formie prezentacji na konwersatorium)
60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania struktur przestrzennych w odniesieniu do środowiska przyrodniczego (K_W02) i umie w oparciu o nią formułować wnioski niezbędne do rozwiązywania złożonych zadać z zakresu foresightu terytorialnego (S3_W02)
Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i definicji z zakresu modeli środowiskowych (S3_U03).
Student posiada wiedzę z zakresu zmian środowiska w kontekście antropocenu (S3_W04).
Student posiada wiedzę o wybranych modelach w następujących dziedzinach geografii: geomorfologia, hydrologia, klimatologia, geoekologia ( S3_U02).
Student posiada wiedzę o możliwościach przewidywania zmian środowiska ( S3_U02).
Student posiada wiedzę o wybranych sposobach adaptacji do zmian środowiska ( S3_U02).
Student umie znaleźć w internecie wyniki modelowań dotyczących środowisk (raport IPCC, modelowanie erozji) (K_U02 ).
Student umie zaprezentować te dane i opatrzyć je komentarzem (K_U02, K_K01).
Student umie oszacować ryzyko związane z wybranymi zmianami klimatu w przyszłości (K_U01, K_U02, S3_U03).
Student umie przewidywać trendy zmian w środowisku w przyszłości (K_U01, K_U02, S3_U03).
Student umie ocenić skutki trendu w środowisku związanego z wybranymi zmianami środowiska (K_U01, K_U02, K_K01, S3_U03, S3_K03).
Kompetencje zdobyte w trakcie trwania przedmiotu pozwalają kreatywnie reagować na zachodzące w otoczeniu studenta zmiany w środowisku i pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe (S3_K03).
Kryteria oceniania
• Zaliczenie konwersatorium: ustne (przygotowanie prezentacji).
• Zaliczenie ćwiczeń: kontrola obecności, przygotowywanie prac cząstkowych, aktywność w trakcie zajęć, m.in. udział w dyskusji.
• Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych z zaliczenia konwersatorium i ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Fortuniak K., 2003, Miejska wyspa ciepła. Podstawy energetyczne, studia eksperymentalne, modele numeryczne i statystyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Józefaciuk, A., Nowocień, E., Wawer, R., 2014, Erozja gleb w Polsce – skutki środowiskowe i gospodarcze, działania zaradcze, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa, Puławy.
Masson-Delmotte, V., Zhai, P., Pörtner, H.-O., i in. (red.), 2018. Global warming of 1.5°C An IPCC Special Report. Rep. Intergov. Panel Clim. Chang. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.
Rzeńca A. (red.), 2016, EkoMiasto#Środowisko. Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Steffen, W., et al, 2011, The Anthropocene: From Global Change to Planetary Stewardship. Ambio, 11, vol. 40, no. 7, pp. 739-61 ProQuest Central. ISSN 00447447. DOI http://dx-1doi-1org-10000b5kb92da.han.buw.uw.edu.pl/10.1007/s13280-011-0185-x.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: