Architektura krajobrazu 1900-7-ARK-UR
W czasie wykładu student zdobywa wiedzę z tematów związanych z historią architektury krajobrazu (od starożytności do czasów współczesnych). Opisane zostaną najważniejsze obiekty charakteryzujące daną epokę historyczną, ich znaczenie w rozwoju sztuki ogrodowej oraz rola w kształtowaniu struktury miasta. Omówione zostaną formy architektury krajobrazu stosowane w planowaniu urbanistycznym miasta (znaczenie zieleni w prawidłowym funkcjonowaniu przestrzeni miejskiej i człowieka).
Przedstawione zostaną najnowsze trendy w kształtowaniu krajobrazu: obiekty zieleni zintegrowane z budynkami (zielone dachy, zielone ściany - rodzaje, funkcje i znaczenie), jak również zasady kształtowania miast proekologicznych, gdzie dużą rolę odgrywa prawidłowo zaprojektowana zieleń współpracująca z otoczeniem (oczyszczanie wody i jej magazynowanie, oczyszczanie powietrza, produkcja żywności, energii, stosowanie zasad biomimikry itp.)
Cześć treści została również poświęcona zagadnieniom związanym z adaptacją miast do zmian klimatu przy pomocy NBS (rozwiązań opartych o naturę).
Wykład trwa 26 h + planowana wycieczka do parków Arkadia i Nieborów
W cyklu 2023L:
Zajęcia obejmują tematy związane z historią architektury krajobrazu (od starożytności do czasów współczesnych). Opisane zostaną najważniejsze obiekty charakteryzujące daną epokę historyczną, ich znaczenie w rozwoju sztuki ogrodowej oraz rola w kształtowaniu struktury miasta. Omówione zostaną formy architektury krajobrazu stosowane w planowaniu urbanistycznym miasta (znaczenie zieleni w prawidłowym funkcjonowaniu przestrzeni miejskiej i człowieka). |
W cyklu 2024L:
Zajęcia obejmują tematy związane z historią architektury krajobrazu (od starożytności do czasów współczesnych). Opisane zostaną najważniejsze obiekty charakteryzujące daną epokę historyczną, ich znaczenie w rozwoju sztuki ogrodowej oraz rola w kształtowaniu struktury miasta. Omówione zostaną formy architektury krajobrazu stosowane w planowaniu urbanistycznym miasta (znaczenie zieleni w prawidłowym funkcjonowaniu przestrzeni miejskiej i człowieka). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W04, K _W05, K_U01, K_U03,
K_K02, S2_W05, S2_W12, S2_W13, S2_U01, S1_U03, S2_U11, S2_K02
Student zna i rozumie:
- funkcjonowanie różnych rodzajów struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych)w odniesieniu do wybranych elementów, w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym lub w skali globalnej. (K_W02),
- rodzaje więzi społecznych oraz posiada pogłębioną wiedzę w odniesieniu do przestrzennej manifestacji tych więzi w procesach rozwojowych i kształtowania przyszłości (K_W04),
- rolę człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności w zagospodarowywaniu przestrzeni (K _W05), a także wagę wartości zachowanego dziedzictwa kulturowego (S2_W05)
- zasady kształtowania przestrzeni na obszarach miejskich i wiejskich (S2_W12)
- biologiczne znaczenie przywracania terenów zdegradowanych za pomocą procesów o charakterze rekultywacji, renaturalizacji i fitoremediacji (S2_W13)
Student potrafi:
- prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebiegu procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami w kontekście rozwoju i planowania przestrzennego (K_U01),
- dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania struktur przestrzennych poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotezy badawcze (K_U03),
- przygotować i przedstawić prezentacje ustne, w języku polskim i języku obcym, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej lub leżących na pograniczu z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi. (K_U10)
- prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz ich relacje jakie zachodzą między nimi w kontekście urbanistyki i rewitalizacji (S2_U01)
- analizować sposób funkcjonowania określonych struktur przestrzennych, poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotez badawczych (S2_U03)
-przygotowywać opracowania pisemne, prezentacje i wystąpienia w języku polskimi i obcym (S2_U11)
Student jest gotów do:
- samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (K_K02)
- uczestniczyć w przygotowaniu projektów z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (S2_K01)
- uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (S2_K02)
Kryteria oceniania
Wykład weryfikowany egzaminem ustnym termin 0 lub pisemnym termin I i II.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Bogdanowski J. "Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu", Ossolineum.
Bogdanowski Janusz, "Architektura krajobrazu", PWN.
Ciołek Gerard, "Ogrody polskie."
Hart Sara, "EcoArchitecture the work of Ken Yeang", Wiley
Majdecki Leongin, "Historia ogrodów", PWN,
Mc Leod Virginia, "Detail in contemporary landscape architecture" Laurence King, "Vertical Gardens", Thames & Hudson
Niemirski Władysław, "Kształtowanie terenów zieleni", Arkady.
Orzeszek-Gajewska Barbara, "Kształtowanie terenów zieleni w miastach", PWN.
W cyklu 2023L:
Bogdanowski J. "Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu", Ossolineum. |
W cyklu 2024L:
Bogdanowski J. "Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu", Ossolineum. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Brak |
W cyklu 2024L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: