Architektura krajobrazu projekt 1900-7-AKP-UR
W czasie trwania ćwiczeń student wykonuje określone zadanie projektowe. Zadanie wykonywane jest w zespołach na podkładach cyfrowych przy wspomaganiu komputera i ma na celu wykonanie trzech plansz w formacie A1.
Zadanie wykonywane jest etapowo, gdzie po każdym zakończonym etapie następuje publiczna prezentacja wykonanej pracy. Na etapy pracy składają się:
Plansza nr 1 Inwentaryzacja i analizy. Inwentaryzacja i analizy wykonywane są dwu etapowo i składają się na nie: wizja lokalna i praca własna. W czasie wizji lokalnej student zbiera wszystkie informacje na temat zagospodarowania terenu, przeprowadza badanie związane z analizą funkcjonalną terenu oraz inwentaryzację fotograficzną. W czasie pracy własnej zespół nanosi na podkład elementy zagospodarowania terenu np. ulice, chodniki (rodzaje nawierzchni), elementy małej architektury, formy istniejącej zieleni. Studenci wykonują analizy sporządzone na mapach zasadniczych dotyczące międzyinnymi: komunikacji, funkcji, sposobów użytkowania, hałasu i zacienienia terenu, oraz mapę z inwentaryzacją fotograficzną.
Plansza nr 2 Projekt zagospodarowania. W czasie pracy własnej zespoły wykonują koncepcje dotyczą zagospodarowania terenu w taki sposób by przestrzeń jak najlepiej spełniała swoje funkcje dla przyszłych użytkowników terenu. Koncepcja wykonywana jest na podstawie map inwentaryzacji oraz analiz terenu. Dodatkowo wykonywany jest przekrój przez teren.
Plansza nr.3 Detal i wizualizacja. W czasie pracy zespół wykonuje rozwiązanie projektowe wybranej przestrzeni w skali 1:100, określa elementy związane z rodzajem nawierzchni, małej architektury i projektu zieleni. Wykonuje wizualizacje.
W czasie sporządzania plansz student zobowiązany jest do umieszczenia na nich: tytułu, numeru planszy wraz z tytułem, legendy, skali i znaku północy.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie ok. 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (ćwiczenia) = 30h (N)
• Konsultacje projektu = 15h (N)
• Analizy terenowe = 5h (S)
• Prace projektowe = 25h (S)
RAZEM = ok. 75h
W cyklu 2023Z:
Zadanie wykonywane jest w zespołach na podkładach cyfrowych przy wspomaganiu komputera i ma na celu wykonanie trzech plansz w formacie A1. |
W cyklu 2024Z:
Zadanie wykonywane jest w zespołach na podkładach cyfrowych przy wspomaganiu komputera i ma na celu wykonanie trzech plansz w formacie A1. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W04 / K_U01, K_U02, K_U08 / K_K01, K_K02, K_K04 / S2_W02, S2_W12, S2_W13 / S2_U01, S2_U02, S2_U08, S2_U12 / S2_K01, S2_K02, S2_K04,
Wiedza:
- zna funkcjonowanie różnych rodzajów struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych)w odniesieniu do wybranych elementów, w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym lub w skali globalnej. (K_W02)
- zna w wymiarze teoretycznym rodzaje więzi społecznych oraz posiada pogłębioną wiedzę w odniesieniu do przestrzennej manifestacji tych więzi w procesach rozwojowych i kształtowania przyszłości (K_W04)
- zna funkcjonowanie różnych rodzajów struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych ) w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym lub w skali globalnej (S2_W02)
- zna zasady kształtowania przestrzeni na obszarach miejskich i wiejskich (S2_W12)
- zna biologiczne znaczenie przywracania terenów zdegradowanych za pomocą procesów o charakterze rekultywacji, renaturalizacji i fitoremediacji (S2_W13)
Umiejętności:
- potrafi prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebiegu procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami w kontekście rozwoju i planowania przestrzennego (K_U01)
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy procesów oraz zjawisk zachodzących w przestrzeni, a także budowania scenariuszy rozwoju, w szczególności do formułowania własnych opinii i pogłębionych
teoretycznie ocen tych zjawisk a także rozwiązywać zadania w zakresie gospodarki przestrzennej z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi, w tym metod analitycznych i eksperymentalnych, symulacji komputerowych, badań ankietowych i statystycznych oraz analiz z zakresu urbanistyki i rewitalizacji (K_U02)
- potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym zadania nietypowe, interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin, z zastosowaniem zaawansowanych metod i narzędzi ( K_U08)
- potrafi prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz ich relacje jakie zachodzą między nimi w kontekście urbanistyki i rewitalizacji (S2_U01)
- potrafi opisać i przeanalizować procesy oraz zjawiska zachodzące w przestrzeni, rozwiązywać zadania w zakresie urbanistyki i rewitalizacji z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi: analitycznych, eksperymentalnych, symulacji komputerowych, badań ankietowych (S2_U02)
- potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania, również interdyscyplinarne, z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przy pomocy wiedzy z zakresu nauk o ziemi, wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne (S2_U08)
- potrafi obsługiwać wybrane narzędzia informatyczne, które są niezbędne przy wykonywaniu dokumentacji z zakresu urbanistyki i rewitalizacji (S2_U12)
Kompetencje:
- jest gotów do uczestniczenia w przygotowaniu projektów w zakresie gospodarowania przestrzenią i potrafi przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ( K_K01)
- jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (K_K02)
- jest gotów do współdziałania i pracowania w grupie, przyjmując w niej różne role, będąc świadomym odpowiedzialności za własne decyzje i podjęte zobowiązania (K_K04)
- jest gotów do uczestniczenia w przygotowaniu projektów z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ( S2_K01)
- jest gotów uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (S2_K02)
- jest gotów współdziałać i pracować w grupie, będąc świadomym odpowiedzialności za własne decyzje i podjęte zobowiązania (S2_K04)
Kryteria oceniania
Ćwiczenia.
Ocena pracy dokonywana jest na podstawie wykonanej pracy (trzech plansz) i jej merytorycznej treści, a także zaangażowania i obecności studenta na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
"1000 x Landscape Architecture" Braun
Bogdanowski J. "Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu", Ossolineum.
Bogdanowski Janusz, "Architektura krajobrazu", PWN.
Ciołek Gerard, "Ogrody polskie."
Hart Sara, "EcoArchitecture the work of Ken Yeang", Wiley
Majdecki Leongin, "Historia ogrodów", PWN,
Mc Leod Virginia, "Detail in contemporary landscape architecture" Laurence King, "Vertical Gardens", Thames & Hudson
Niemirski Władysław, "Kształtowanie terenów zieleni", Arkady.
Neufert Peter, "Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego", Arkady.
Orzeszek-Gajewska Barbara, "Kształtowanie terenów zieleni w miastach", PWN.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Brak |
W cyklu 2024Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: