Teoria regionu naturalnego i regionalizacja 1900-6ATRNR
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat metod i kryteriów regionalizacji, kategorii regionów, związków między regionami naturalnymi i społeczno-ekonomicznymi, możliwości wykorzystania regionów naturalnych w planowaniu przestrzennym. Wykład składa się z dwóch części. W pierwszej prezentowane są podstawy regionalizacji, w tym zasadnicze pojęcia, metody i kryteria regionalizacji, różnice między regionem naturalnym i społeczno-ekonomicznym, możliwości wykorzystania regionów naturalnych na różnych poziomach planowania przestrzennego, potencjał zasobowy i użytkowy regionów. Szczegółowo omówione są wybrane regionalizacje tematyczne ((klimatyczna, hydrogeologiczna, biogeograficzna i in.) oraz regionalizacja fizycznogeograficzna Kondrackiego. W drugiej części wykładu charakteryzowane są wybrane regiony Polski pod względem zasobów przyrody, ich wykorzystania oraz przykładowych problemów w organizacji przestrzeni chronionej i przestrzeni gospodarczej.
Zakres tematyczny wykładów:
Część I - Podstawy regionalizacji
1. Regionalizacja, region naturalny - podstawowe pojęcia, metody regionalizacji
2. Regionalizacja fizycznogeograficzna i regionalizacje tematyczne (klimatyczna, hydrogeologiczna, biogeograficzna i in.)
3. Potencjał zasobowy i użytkowy regionów
4. Region naturalny w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Część II - Wybrane regiony naturalne Polski - zasoby przyrody, ich wykorzystanie oraz przykłady problemów w organizacji przestrzeni chronionej i przestrzeni gospodarczej.
5. Pobrzeże Gdańskie i Pojezierze Mazurskie;
6. Wysoczyzny Północnego i Południowego Mazowsza oraz Kotlina Warszawska;
7. Wyżyna Lubelska, Polesie Lubelskie, Wyżyna Krakowsko - Częstochowska;
8. Karpaty Zewnętrzne (na przykładach - Gorce, Bieszczady)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna kryteria i metody regionalizacji
2. zna związki między komponentami środowiska w granicach regionów naturalnych
3. zna możliwości wykorzystania regionów naturalnych w planowaniu przestrzennym
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie zidentyfikować różnice między typologicznym podziałem przestrzeni a podziałem regionalnym
2. umie określić różnicę między regionem naturalnym i społeczno-ekonomicznym
3. potrafi ocenić potencjał zasobowy i użytkowy regionów naturalnych
4. urnie zastosować regiony naturalne jako w procedurze planowania przestrzennego na poziomie miejscowym i regionalnym
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu złożonego z ok. 25 pytań zamkniętych obejmujących wiadomości zdobyte przez studenta w trakcie wykładu i opisowej charakterystyki dwóch wybranych regionów pod kątem zasobów przyrody i ich wykorzystania w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Kistowski M. 2003. Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju województw. Bogucki Wydaw. Naukowe, Poznań.
2. Kondracki J. 2002. Geografia regionalna Polski. PWN Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: