Strategie rozwoju lokalnego 1900-6ASRL
Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane:
- z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego,
- z barierami rozwoju regionalnego,
- z problemami urbanizacyjnymi wielkich metropolii
- ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego
Ponadto studenci zostaną zapoznani następującymi tematami:
- pojęcie strategii, rozwoju lokalnego, rozwoju zrównoważonego.
- zasady konstruowania lokalnej polityki społeczno-gospodarczej i wyrażania jej w formie strategii rozwoju.
- analiza SWOT, mierniki realizacji strategii
- wybrane strategie rozwoju województw
- wybrane strategie rozwoju gminy
- uwarunkowania rozwoju – zasoby, jakość życia, uwarunkowania rynkowe.
- wybrane studia przypadku,
- konkurencyjność regionów
- konstruowanie misji rozwoju.
- warianty strategii.
Zostaną przedstawione studia przypadków – dotyczące problemów urbanizacyjnych wielkich metropolii, rozwój poprzez ekologię, walory kulturowe warunkujące rozwój funkcji turystycznej, lokalizacja wyższej uczelni jako czynnik rozwoju, znaczenie funkcji uzdrowiskowej, rozwój dzięki nowoczesnym technologiom i innowacjom,
W ramach zajęć studenci przygotowują prezentację inwestycji zgodną ze strategią rozwoju lokalnego wybranych miast brytyjskich, amerykańskich, australijskich i irlandzkich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
1. w zakresie wiedzy:
- zna fachową terminologię dotyczącą zarządzania strategii rozwoju lokalnego,
- zna podstawowe aspekty rozwoju lokalnego,
- zna i rozumie zależności między uwarunkowaniami przyrodniczymi oraz społecznymi a tempem rozwoju regionalnego,
- wie w jaki sposób jest tworzona strategia rozwoju lokalnego i jakie elementy powinna ona zawierać.
- posiada podstawową wiedzę o doborze mierników oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych,
- rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania regionów o szczególnych uwarunkowaniach predysponujących do rozwoju wskazanych gałęzi gospodarki.
2. w zakresie umiejętności:
- potrafi wskazać bariery rozwoju lokalnego,
- potrafi wytyczać potencjalne kierunków rozwoju lokalnego,
- potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego
- potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do wyznaczania strategicznych celów rozwoju dla poszczególnych regionów,
3. w zakresie kompetencji społecznych:
- potrafi słuchać i brać udział w konsultacjach społecznych w ramach społeczności lokalnej.
- potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy,
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji
Zaliczenie wykładu w formie egzaminu zdalnego.
Literatura
Domański T., 1999, Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego gminy, Agencja Rozwoju Komunalnego, Warszawa (lub nowsze wydanie)
Kramarz M., Topiński P.,1997, Strategia rozwoju gmin wiejskich, Biblioteka Zarządów Gmin, Warszawa,
Rutkowski J., Stawasz D. (red.), 2005, Zarządzanie rozwojem lokalnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie Białystok
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: