Współpraca terytorialna 1900-5-WSTR-WW
Zajęcia prowadzone są w dwóch komplementarnych formach wykładu - część wykładów prowadzona jest przez naukowego koordynatora przedmiotu a część przez gości. Goście to osoby pracujące na co dzień w samorządzie terytorialnym i zajmujące się praktyką funkcjonowania współpracy terytorialnej w ramach różnych polityk lokalnych.
Zajęcia prowadzone są naprzemiennie w blokach tematycznych. Poruszane zagadnienia:
1. Zarządzanie regionem metropolitalnym;
2. Formy współpracy międzygminnej oraz powiatowo-gminnej;
3. Polityka zagraniczna miasta;
4. Polityka klimatyczna miasta - wyzwania, podejmowane działania, udział w sieciach międzynarodowych oraz mobilizowanie partnerów społeczno-ekonomicznych na rzecz realizacji wspólnych celów;
5. Współpraca miasta z otoczeniem w wybranych politykach miejskich:
- polityka mieszkaniowa,
- polityka transportowa,
- planowanie przestrzenne,
- planowanie strategiczne.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem tych zajęć jest kształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowej wiedzy do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniania ich przyczyny oraz wzajemnych powiązań (K_U01) oraz umiejętności prawidłowej interpretacji kształtowanych przez samorząd terytorialny procesów przestrzennych oraz społeczno-gospodarczych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju oraz korzyści ogólnospołecznych (K_U02).
Kryteria oceniania
Wykład kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę w formie testu.
Studenci mogą również zaliczać przedmiot na podstawie eseju na pisanego na temat uzgodniony wcześniej z prowadzącą zajęcia.
Studenci mogą zaliczyć przedmiot na ocenę dostateczną pod warunkiem uczestnictwa w 93% godzin zajęć. To kryterium zostało wprowadzone w związku z tym, że na większości godzin obecni są goście - osoby pracujące w samorządzie terytorialnym.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Kaczmarek T. (2005); Struktury terytorialno-administracyjne I ich reformy w krajach europejskich, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Kwon, S. W., & Feiock, R. C. (2010). Overcoming the barriers to cooperation: Intergovernmental service agreements. Public Administration Review, 70(6), 876-884.
Miszczuk, A. 1996, Idea euroregionów i przykłady jej realizacji w Europie Zachodniej iw Polsce,[w:] M. Bałtowski (red.) Euroregion Bug, 4, 129-139.
Parteka T., Szlachta J., Szydarowski W., (red.), (2005); Region Bałtycki w nowej Europie, Biuletyn, Zeszyt 217, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa.
Skorupska A. (2005);Współpraca międzynarodowa samorządu gminnego na podstawie badań, w: Skorupska A. (red.), Współpraca międzynarodowa samorządu gminnego, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa.
Swianiewicz P. (2005); Kontakty międzynarodowe samorządów, w: Samorząd terytorialny, nr 10, Warszawa.
Swianiewicz, P. (2005). Kontakty międzynarodowe samorządów. Samorząd terytorialny, (10), 7-27.
Swianiewicz, P. Gendźwiłł, A., Krukowska, J., Lackowska, M., Picej, A. 2016. Współpraca międzygminna w Polsce. Związek z rozsądku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Szmigiel, K. 2009. Regionalne po co i z kim? Relacje międzynarodowe polskich województw. Warszawa: Geoprofit.
Szmigiel-Rawska K., 2017, Teorie współpracy terytorialnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Szmigiel-Rawska, K., & Dołzbłasz, S. (2012). Trwałość współpracy przygranicznej. CeDeWu.
Szmigiel-Rawska, K., 2013, The institution of co-operation in border regions – examples of the activities of Polish organisations, Miscellanea Geographica - Regional Studies on Development, Vol.17.1, pp.11–20.
Szmigiel-Rawska, K., S. Dołzbłasz, 2012, Trwałość współpracy przygranicznej, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, Warszawa.
Williamson, O. E. 2009. Transaction cost economics: The natural progression. Nobel prize lecture. December, 8.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: