Teoria regionu społeczno-ekonomicznego i polityka regionalna 1900-5-TRSE
Wymagania wstępne:
Brak.
Wiedza jaką nalezy opanować, aby zaliczyć przedmiot:
1. Wiedza przekazywana na wykładzie odbywającym się synchroniczne zgodnie z planem zajęć. Do zajęć nie ma odrębnego skryptu. Pewna część wiedzy zosatnie Państwo usostępniona za pomocą platformy Kampus UW, nie zostaną tam jednak udostępnione nagrania wykładów, więc źródłem pełnej informacji jest obecność na wykładzie;
2. Literatura do przedmiotu podana w sylabusie;
3. Wiedza przekazana w trakcie ćwiczeń do przedmiotu.
Cel przedmiotu:
Treść:
Wykład:
Region - geneza i rozwój pojęcia;
Region społeczno-ekonomiczny rozwój teorii;
Polityka regionalna definicje;
Teorie rozwoju regionalnego;
Polityka regionalna Unii Europejskiej;
Polityka regionalna w Polsce;
Region administracyjny w Polsce.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia wspomagające umiejętność budowania i obrony argumentacji za wybranym stanowiskiem na temat definiowania regionów i polityki regionalnej. Ćwiczenia w prowadzeniu wymiany wiedzy na temat wybranych teorii studiów regionalnych, wspierające rozwój abstrakcyjnego myślenia o regionie społeczno-ekonomicznym oraz wzbogacające rozwój specjalitycznego dla studiów regionalnych słownictwa.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03, K_W04 / K_U01, K_U10
1. Zna i rozumie rolę regionu społecznego-gospodarczego i procesy w nim zachodzące.
2. Wie jakie potrzeby w zakresie zarządzania generują procesy zachodzące w regionie.
3. Zna i rozumie rolę samorządu na szczeblu regionalnym w krajowej polityce rozwoju oraz rozumie podstawowe różnice w tym zakresie pomiędzy regionami w różnych krajach europejskich.
4. Potrafi rozpoznać i analizować procesy społeczno-gospodarcze zachodzące w regionie, wyjaśnić ich przyczyny, wzajemne powiązania.
5. Potrafi w jasny sposób przekazać wyniki swoich analiz dotyczących procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w regionie oraz zaprezentować je różnym grupom odbiorców.
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem. Forma egzaminu zmienia się w różnych latach akademickich, dlatego szczegółowa informacja podana jest w sekcji sylabusa dotyczącej danego cyklu akademickiego i na wykładzie. Możliwe są trzy opje: egzamin pisemny w sali, egzamin pisemny zdalny przez platformę Kampus UW, oraz egzamin ustny w sali.
Wszystkie procedury związane z egzaminem prowadzone zgodnie z Uchwałą Rady Dydaktyczej dotyczącej przeprowadzania egzaminów i oceniania na kierunku gospodarka przestrzenna (dostępna na stronie interentowej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych).
Nie przewiduję terminu zerowego.
Na ostateczną ocenę składa się 40% oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz 60% oceny uzyskanej z egzaminu pisemnego z wykładu.
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Przysługuje Państwu jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Większa liczba nieobecności jest równoznaczna z niezaliczeniem ćwiczeń, a w konsekwencji z brakiem możliwości przystąpienia do egzaminu z wykładu.
Dokładne instrukcje na temat zaliczenia ćwiczeń zostaną przekazane na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Brodecki Z. (red.) (2005), Regiony, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.
2. Chojnicki Z. ,1996, Region w ujęciu geograficzno systemowym, w: Czyż T. (red.), Podstawy regionalizacji geograficznej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 7.
3. Chojnicki Z. ,1999, Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
4. Domański R. ,2000, Miasto innowacyjne, Studia, Tom CIX, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5. Dziewoński K. ,1967, Teoria regionu ekonomicznego, w: Przegląd Geograficzny 39, z.1, s. 25.
6. Rykiel Z. ,2001, Krytyka teorii regionu społeczno-ekonomicznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
7. Sagan I., Czepczyński M., (red), (2003), Wymiar i współczesne interpretacje regionu, Uniwersytet Gdański, Katedra Geografii Ekonomicznej, Gdańsk.
8. Sagan, I. (2007) Teorie rozwoju regionalnego i ich praktyczne zastosowanie, w: G. Gorzelak, A. Tucholska (red.); Rozwój, region, przestrzeń; Warszawa
9. Kupiec T. (2009). Rola regionów w Europie w kontekście polityki spójności UE, opracowanie pokonferencyjne „Regiony - między Państwem a Europą. Modele porównawcze i perspektywy rozwoju”, Katowice, 21-22 maja 2009 r.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: