Technologie informacyjne i komunikacyjne 1900-5-TIK
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- istniejących technologii informacyjnych i komunikacyjnych,
- narzędzi umożliwiających wykorzystanie ww. technologii,
- zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii,
- zasad dotyczących formy pracy naukowej.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
- swobodnego poruszania się w nowoczesnych technologiach,
- doboru narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych do swoich potrzeb,
- oceny bezpieczeństwa i etyki podejmowanych w pracy naukowej działań.
Treści. Tematy zajęć:
1. Wprowadzenie. Zapoznanie z ofertą Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych. Strony internetowe UW i WGSR. Korzystanie z e-learningu. Najważniejsze informacje o studiowaniu.
2. Programy do prezentacji multimedialnych (prezi, power point), w tym programy wykorzystujące AI (Gamma app). Narzędzia graficzne (canva, Photoscape). Narzędzia aktywizujące (Mentimeter, Kahoot!). Zasady wystąpień publicznych i tworzenia prezentacji.
3. Zasady formatowania tekstów (w tym budowa artykułów naukowych i prac dyplomowych). Wtyczki do Microsoft Office, dostep i korzystanie z Microsoft 365. Poster naukowy - zasady tworzenia i potrzebne narzędzia.
4. ArcGIS Online i geoportale (w tym m.in. Google Earth, Geoportal).
5. Zasoby UW (bazy, biblioteki). Biblioteka Nauki. Infona. Biuro karier. Darmowe kursy i szkolenia: Inkubator UW, Navoica, BUW.
6. Menedżery bibliografii (Mendeley).
7. Podstawy budowania stron www (domena, hosting, podstawy wordpressa, html-a, SEO, optymalizacja, Google Analytics, Google Search Console).
8. Bezpieczeństwo w sieci (fake newsy, trolling, boty, generatory haseł). Błędy wnioskowania, krytyczna analiza informacji naukowych.
9. Źródła wiedzy w Internecie. Wikipedia. Portale społecznościowe: Facebook i Instagram.
10. Generatywna sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie: czaty (GPT 3.5 a GPT 4.0, Copilot, Gemini), generowanie tekstów i grafik. Aplikacje oparte na AI (plannery podróży, analiza tekstów źródłowych, pomoc w nauce, itp.). Zawody przyszłości.
Szacowany nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w zajęciach (N), 15 godzin - zapoznanie się z literaturą i materiałami (S), 15 godzin - wypełnienie testów cząstkowych na platformie KAMPUS (S).
W cyklu 2024Z:
Cele: Treści. Tematy zajęć: Szacowany nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w zajęciach (N), 15 godzin - zapoznanie się z literaturą i materiałami (S), 15 godzin - wypełnienie testów cząstkowych na platformie KAMPUS (S). |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W10, K_U02, K_U03, K_U06, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02
WIEDZA
Student:
1. orientuje się w istniejących technologiach informacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych w trakcie studiów;
2. posiada elementarną wiedzę dotyczącą narzędzi związanych z informacją i komunikacją w nauce;
3. posiada elementarną wiedzę dotyczącą zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii,
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą formy pracy naukowej;
.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
1. potrafi korzystać z poznanych na zajęciach narzędzi w swojej działalności studenckiej i pracy naukowej;
2. krytycznie ocenia i dobiera poznane narzędziach do swoich potrzeb i preferencji;
3. pisze teksty naukowe i projektuje prezentacje zgodnie z poznanymi zasadami;
4. dokonuje krytycznej oceny rzetelności źródeł wiedzy.
POSTAWY
Student:
1. dostrzega wielość i złożoność technologii we współczesnej nauce;
2. otwiera się nowe narzędzia pracy;
3. w swojej pracy naukowej i działalności studenckiej posługuje się zasadami etyki;
4. dba o bezpieczeństwo swoje i innych w sieci,
5. jest otwarty na rozwój własnych kompetencji zawodowych,
6. podejmuje działania mające na celu upowszechnianie dokonań naukowych.
Kryteria oceniania
Metody: wykład konwersatoryjny, spotkania z ekspertami, praca z omawianymi narzędziami na własnym sprzęcie.
Warunki zaliczenia:
Testy cząstkowe zaliczone na co najmniej 51% punktów (na platformie e-learningowej).
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 4 nieobecności, 1 ekstra punkt za 100% obecność).
Aktywność (2 ekstra punkty).
Możliwe dodatkowe punkty za zadania ponad program.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Platforma COME UW: https://kampus.come.uw.edu.pl/
2. Support dysku googla: https://support.google.com/drive/
3. Support pakietu offcie: https://support.office.com/pl-pl
4. Support prezi: https://support.prezi.com/hc/en-us
5. Tutoriale ArcGIS online: https://learn.arcgis.com/en/projects/get-started-with-arcgis-online/
6. Instruktaże EduEsri: http://edu.esri.pl/skarbnica-wiedzy/instruktaze
7. Strona BUW: https://www.buw.uw.edu.pl
8. Support wordpressa: https://pl.wordpress.org/support/
9. Bradshaw S., Howard P.N., Challenging Truth and Trust: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation, Oxford Internet Institute 2018, http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2018/07/ct2018.pdf
10. Kaźmierska A., Brzeziński W., Jak nas lepią demiurgowie?, Tygodnik Powszechny, nr 41 (3613), 2018, s. 12-16
11. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013
12. Michalska J., Urbańczyk A., Obajtek K., 2023, Daj się zatrudnić: Jak zdobyć pracę przyszłości już dziś, Magazynol `05, ebook
13. H. Rosling, O. Rosling, A.Rosling Rönnlund, 2018, Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Media Rodzina, Poznań
W cyklu 2024Z:
1. Platforma COME UW: https://kampus.come.uw.edu.pl/ |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: