Socjologia 1900-5-SOC
W czasie konwersatorium omówione zostaną podstawowe pojęcia, koncepcje oraz metody badań w socjologii. Każde zajęcia ilustrowane będą badaniami dotyczącymi zagadnień w szczególności kojarzonych z miastem lub przestrzennym wymiarem zjawisk społecznych. Przy okazji każdego z omawianych zagadnień dyskutowane będą metody badawcze oraz krytyczna interpretacja wyników. Szczególna uwaga poświęcona będzie krytycznemu rozumieniu wyników badań socjologicznych nad przestrzenią i wyciąganiu z nich wniosków przydatnych w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym.
Zagadanienia: Krytyczna analiza źródeł. Konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć. Formułowanie hipotez. Narzędzia badawcze: obserwacja etnograficzna, eksperyment naturalny, dane administracyjne, kwestionariusze. Jednostka analizy. Dobór próby, wybór przypadków. Weryfikacja hipotez. Czytanie wykresów i tabel.
Tematy:
1. Skąd wiemy to, co wiemy o mieście?
2. Miasto 15-minutowe to spisek? Skąd czerpać wiedzę o mieście?
3. Błędy w danych, czy błędy w rozumowaniu?
4. Społeczna autopsja. Czy fala upałów w 1995 w Chicago zabiła głównie samotnych i starszych?
5. Liczby i narracje. Czy dane ilościowe są obiektywne, a opowieści subiektywne?
6. Przestępczość miastach stale rośnie, prawda?
7. Jak działa osiedle i do czego potrzebni są sąsiedzi?
8. Człowiek, który kosztował milion dolarów. Ile kosztuje bezdomność?
9. Jak badać to, czego nie widać? Populacje trudnodostępne
10. Jak zrobić ankietę, żeby dostać odpowiedź, którą chcemy dostać.
11. Getto i underclass, czy integracja i odporność. Jak czytać opowieści o mieście?
2 ECTS = 2 x 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 32h = 1,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem/ką
(S) – praca własna (samodzielna) studenta/ki
Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N)
Samodzielne przygotowanie do konserwatorium (0,5h/tyg) = 8h (S)
Samodzielne przygotowanie do egzaminu = 10h (S)
Egzamin = 2h (N)
RAZEM = ok. 50h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W10 / K_U01, K_U07 / K_K01, K_K05
Wiedza. Studentki i studenci rozumieją najważniejsze pojęcia używane w badaniach społecznych, rozumieją ich społeczne i polityczne konteksty, potrafią krytycznie odczytywać wyniki badań socjologicznych dotyczących przestrzeni. (K_W10)
Umiejętności. Studentki i studenci potrafią krytycznie analizować wyniki badań socjologicznych, dostrzegać uogólnienia i bezpodstawnie wyciągane wnioski; mają umiejętność zaproponowania własnego badania na podstawie wybranej teorii, konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć, dobrania zmiennych, określenia ich wartości i sposobów zbierania danych. (K_U01)
Studenci i studentki potrafią porozumieć się z przedstawicielami nauk społecznych na etapie projektowania społecznych badań empirycznych, a także właściwie ocenić znaczenie wyników takich badań dla praktyki projektowej. (K_U07)
Kompetencje społeczne. Studenci i studentki rozumieją potrzebę ciągłego kształcenia się i nabywania nowych umiejętności; potrafią krytycznie analizować wyniki badań, stawiać pytania i kwestionować dotychczasowe przekonania. (K_K05)
Studencki i studenci dostrzegają konieczność współpracy ze specjalistami innych dyscyplin oraz instytucji. (K_K01)
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze). Wymagane przeczytanie wskazanej lektury na zajęcia.
Dwa pisemne sprawdziany w trakcie zajęć w ciągu semestru (2x25% oceny końcowej).
Egzamin pisemny w sesji (50% oceny końcowej).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Babbie, E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bauman, Z., 1998, Zawrotna kariera ‘podklasy’, “Przegląd Społeczny”, 1998, nr 1/2.
Blokland, T., 2001, Bricks, Mortar, Memories: Neighbourhood and Networks in Collective Acts of Remembering, International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 25.2, June 2001.
Blomley, N. (2007) How to Turn a Beggar into a Bus Stop: Law, Traffic and „the function of the Place”, Urban Studies, 44.9, 1697-1712.
Czekaj, K., 2007, Socjologia Szkoły Chicagowskiej i jej recepcja w Polsce, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice.
Duneier, M., 2004, Scrutinizing the Heat: On Ethnic Myths and the Importance of Shoe Leather, Contemporary Sociology 33: 139–50.
Gladwell, M., 2006, Million Dollar Murray, The New Yorker
Harcourt, B.E.; Ludwig, J., 2006, Broken Windows: New Evidence from New York City and a Five-City Social Experiment, “The University of Chicago Law Review”, 73: 2006, 271-320.
Hubbard, P. & Sanders, T. (2003) Making Space for Sex Work: Female Street Prostitution and the Production of Urban Space, International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 27.1, 75-89.
Kahneman, D., Sibony, O., Sunstein, C.R., 2021, Szum. Czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przekład Piotr Szymczak, Media Rodzina.
Kaltenberg-Kwiatkowska, E., 2002, Sąsiedztwo we współczesnym mieście - stereotypy i rzeczywistość, w: Stare i nowe struktury społeczne w Polsce - tom III - Czynniki miastotwórcze w okresach wielkich zmian społecznych, redakcja W. Misztal, J. Styka, Wydawnictwo UMCS, Lublin, ss. 255-280.
Klinenberg, E. (2002) Heat Wave: A Social Autopsy of Disaster in Chicago, University of Chicago Press, Chicago.
Siemaszko, A. (red.), 2008, Geografia występku i strachu. Polskie badanie przestępczości ‘07, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Simmel, G., 2006 [1908], Mentalność mieszkańców wielkich miast, w: Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 513-531.
Stone, D., 2020, Counting. How we use numbers to Decide What Matters, Liveright, New York.
Sturge, G., 2022, Bad Data: How Governments, Politicians and the Rest of Us Get Misled by Numbers, The Bridge Street Press, London.
Sułek, A., 2002, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Venkatesh, S. (2013) Floating City: A Rogue Sociologist Lost and Found in New York's Underground Economy, Penguin Press.
Wacquant. L., 2008, Urban Outcasts. A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Polity Press, Cambridge.
Wheelan, C., 2013, Naked Statistics, Norton, NY.
Wilson, J.Q.; Kelling, G.L., 1982, Broken windows: The police and neighborhood safety, “Atlantic Monthly”, 249: 29–38.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: