Systemy informacji przestrzennej 1900-5-SIP
Zasady funkcjonowania programu GIS z grupy Desktop. Modele danych przestrzennych.
Metody pozyskiwania, analizy i wizualizacji danych przestrzennych: pozyskiwanie danych przestrzennych w drodze digitalizacji; bazy danych w SIP, struktura, wyszukiwanie, SQL. Pozyskiwanie zasobów infrastruktury przestrzennej z Internetu.
Metody analiz przestrzennych. Prezentacja kartograficzna, budowa i wykonanie map tematycznych.
Źródła danych przestrzennych: organizacja infrastruktury danych przestrzennych i specyfiki zastosowań SIP w nauce i gospodarce, w tym: budowa i funkcjonowanie wybranych Systemów Informacji Terenowej.
Geoportale - analiza organizacji i funkcjonalności wybranych SDI.
WebGIS oraz oprogramowanie (komercyjne i wolne) GIS/SIP: sieciowe zasoby WMS i WFS;
wykonanie aplikacji umożliwiającej udostępnianie danych przestrzennych w Internecie.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:K_U05, K_U07 / K_K03, K_K04
Posiada wiedzę o metodach, narzędziach, technikach i źródłach pozyskiwania danych, niezbędnych samorządom terytorialnym do zrównoważonego zarządzania przestrzenią i planistom i urbanistom w praktyce planistycznej
Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu, interpretacji, a także prognozowania i planowania zjawisk przestrzennych wywołanych działalnością człowieka, używając przy tym różnorodnych metod i narzędzi informatycznych.
Umiejętności: K_U01; K_U02; K_U03;
Potrafi gromadzić prawidłowe obserwacje i analizy zjawisk przestrzennych (przyrodniczych, społecznych, prawnych, ekonomicznych), a następnie wyjaśniać ich wzajemne powiązania
Umie samodzielnie zbierać informacje o danym terenie lub projektować badania diagnozujące sytuację społeczno-ekonomiczną, niezbędne w przypadku planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego
Potrafi odpowiednio dobrać literaturę przedmiotu oraz źródła (bazy danych, opracowania kartograficzne i planistyczne), a następnie zinterpretować informacje i dane w nich zawarte, a także wyciągać wnioski i formułować opinie
Potrafi tworzyć narzędzia planowania w różnych skalach przestrzennych: lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, a także na różnych poziomach zarządzania: strategicznym, operacyjnym i wdrożeniowym
Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit realizujących cele publiczne
Potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać zdobytą wiedzę, a także zabierać głos w debatach publicznych, uzasadniając swoje stanowisko
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania kompetencji, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Potrafi brać odpowiedzialność za powierzone mu zadania i współpracować w ramach interdyscyplinarnego zespołu w zakresie planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego
Kryteria oceniania
ćwiczenia praktyczne, projekty, kolokwia, obecność na ćwiczeniach
Praktyki zawodowe
NIE MA
Literatura
Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Litwin L., Myrda G., 2005, Systemy informacji geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS., Helion, Gliwice
Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa
Magnuszewski, A., 1999. GIS w geografii fizycznej. PWN, Warszawa.
Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013.
Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa
Urbański, J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw.Gdańskiego, 2008.
Werner P., 2004, Wprowadzenie do systemów geoinformacyjnych, WGiSR UW, Jark Sp. z o.o. , Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: