Przyrodnicze uwarunkowania rozwoju przestrzennego 1900-5-PURP
Przedmiot prowadzony jest w czterech blokach tematycznych (można ogólnie określić je jako „rzeźba”, „klimat”, „wody”, krajobraz”). Ma za zadanie pokazać jak ważnym elementem jest prawidłowa diagnoza stanu środowiska. Zaprezentować takie możliwości wykorzystania przestrzeni i zasobów środowiska, aby z jednej strony zapewnić jak najlepsze jego wykorzystanie, z drugiej zabezpieczać się przed skutkami klęsk żywiołowych. Zaprezentowane będą takie formy działania w środowisku, które służą polepszeniu warunków życia przy zachowaniu walorów przyrodniczych.
Na zajęciach wprowadzane są także elementy edukacji ekologicznej
Blok „rzeźba” – rozpoczyna się próbą opisu rzeźby wybranego terenu poprzez wykorzystanie malarstwa, fotografii, map, poezji, literatury, muzyki. (próba znalezienia emocjonalnego kontaktu z przyrodą).
Następnie przeprowadzana jest analiza - rzeźba jako bariera rozwoju przestrzennego, czy wyzwanie planistyczne. Kolejne omawiane zagadnienie to rola rzeźby w rozwoju wybranych regionów.
Blok „klimat” – szczególny nacisk położony jest na zagadnienia klimatycznych uwarunkowań gospodarowania przestrzenią w różnych strefach klimatycznych ( w szczególności umiarkowanej). Na zajęciach analizowane są pozytywne i negatywne cechy klimatu lokalnego z punktu widzenia różnych dziedzin gospodarki: budownictwa, rolnictwa, turystyki i rekreacji. Omawia się także klimat obszarów zurbanizowanych z uwzględnieniem możliwości poprawy jego niekorzystnych cech. Prezentowane są także najnowsze technologie energooszczędne w budownictwie mieszkaniowym (szczególnie ważne w dobie kryzysu energetycznego).
Blok „woda” – relacje człowiek -woda są analizowane na przykładzie wybranych jezior. Oceniane są korzyści i zagrożenia wynikające ze współczesnego zagospodarowania zlewni bezpośredniej jezior oraz wywołane prognozowanym zmianami klimatu. Na zakończenie opracowywana jest lista środków zaradczych i zalecenia do zagospodarowania przestrzennego.
Blok „krajobraz” poświęcony jest krajobrazowi rozumianemu jako zasób wartości wizualno-estetycznych otoczenia, będącemu jednym z najważniejszych czynników określających komfort życia w środowisku. Jego ochrona wg Europejskiej Konwencji Krajobrazowej należy do najważniejszych działań w zakresie planowania i kształtowania ładu przestrzennego oraz rozwoju zrównoważonego. W trakcie zajęć studenci uczą się wykonywać Studium Ochrony Krajobrazu obejmujące ocenę atrakcyjności wizualnej krajobrazu, określenie zasad i warunków ochrony oraz modyfikacji i przebudowy krajobrazu.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1.Zna podstawowe skutki współczesnych procesów morfodynamicznych dla planowania rozwoju przestrzennego
2.Zna znaczenie i role rzeźby w promocji regionalnej
3.Zna klimatyczne uwarunkowania rozwoju przestrzennego w różnych skalach
4.Zna cechy klimatu miejskiego, niezbędne w projektowaniu zabudowy
5.Zna sposoby poprawy niekorzystnych cech klimatu miejskiego.
6. Zna funkcje buforowe stref brzegowych jezior
7. Zna ograniczenia wynikające z konieczności ochrony jezior
8.Zna metody waloryzacji atrakcyjności wizualnej krajobrazu i możliwości zastosowania jej wyników w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
9.Zna zakres i metody opracowania „Studium ochrony krajobrazu”
UMIĘJĘTNOŚCI
1.Umie przewidywać skutki zmian w rzeźbie spowodowane działalnością człowieka
2.Umie wykorzystać predyspozycje terenu przy wyznaczaniu kierunków zagospodarowania
3.Umie dokonać analizy czynników kształtujących klimat w różnych skalach przestrzennych
4.Umie dokonać oceny cech klimatu miejskiego.
5 Umie opracować matrycę środków zaradczych niekorzystnym zmianom zasobów jezior
6.Umie przeprowadzić waloryzacje atrakcyjności wizualnej krajobrazu
7.Umie sporządzić „Studium ochrony krajobrazu”
POSTAWY
1.Docenia rolę komponentów przyrodniczych w rozwoju przestrzennym
2.Dba o zachowanie równowagi przyrodniczej w środowisku zurbanizowanym
3.Docenia rolę atrakcyjności wizualnej krajobrazu w kształtowaniu komfortu życia człowieka
Kryteria oceniania
Każdy z bloków posiada odrębne zasady zaliczania, które są podawane na pierwszych zajęciach.
Zasady wspólne:
- Obecność na zajęciach ( w każdym bloku można opuścić jedno zajęcie)
- Aktywność
- Zaliczanie prac cząstkowych
Literatura
Ze względu na dużą różnorodność realizowanych tematów literatura będzie podawana przez wykładowców na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: