Planowanie regionalne 1900-5-PLR
Celem zajęć jest rozszerzenie umiejętności rozwiązywania złożonych zadań problemowych z zakresu planowania regionalnego - z uwzględnieniem podejścia scenariuszowego.
Zajęcia prowadzone są w formule interaktywnej. Studenci w pierwszej dzielą się na grupy (4-5), w których będą przygotowywać kolejne zadania. Na zajęciach podejmowane są następujące zagadnienia:
- rozwój myślenia scenariuszowego w Polsce, Europie i na świecie;
- scenariusze - różne typy, sposoby ich tworzenia;
- tworzenie zespołów scenariuszowych, wkład członków zespołu do pracy grupowej;
- mocne i słabe strony regionów;
- trendy światowe, europejskie i krajowe oddziałujące na regiony;
- wymiary scenariuszy, kalibracja osi problemowych;
- wybór kluczowych scenariuszy;
- opis scenariuszy i analiza ich następstw dla regionu.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W03, K_W05 / K_U05, K_U06 / K_K01, K_K02, K_K03
Po ukończeniu kursu student:
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z kształtowaniem/przekształcaniem terenów miejskich o różnej specyfice,
- potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, odpowiednio je porządkować i interpretować,
- potrafi zaprezentować w sposób komunikatywny z użyciem odpowiedniej terminologii oraz materiałów graficznych główne założenia swojej pracy,
- jest gotów zastosować w rozwiązywaniu danego problemu wiedzę i narzędzia nabyte podczas dotychczasowego toku studiów,
- jest gotów do pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach, szczególnie w trakcie prezentacji kolejnych etapów budowania scenariuszy;
- ocena z prezentacji podsumowującej;
Ocena dokonywana jest na podstawie wartości merytorycznych proponowanych rozwiązań wykonywanego zadania oraz kompleksowość i komunikatywności ich przedstawienia w prezentacji i opracowaniu końcowym.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
WHITE PAPER ON THE FUTURE OF EUROPE. Reflections and scenarios for the EU27 by 2025, European Commission, COM(2017)2025 of 1 March 2017, Brussels
Andrzej Klasik, Florian Kuźnik (2018), Badanie i kreowanie przyszłości regionów miejskich. Trzy ścieżki metodologiczne, w: A. Klasik, F. Kuźnik (red.), Rozwój lokalny i regionalny. Teorie i zastosowania, Studia KPZK PAN, t. CLXXXIV, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: