Metro, wieżowiec i roller coaster. Historia społeczna w przestrzeni miasta 1900-5-N-MWRH-W
Konwersatorium ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy na temat historii kształtowania przestrzeni miast oraz przeanalizowanie sposobów odczytywania zależności relacji społecznych i przestrzeni. Zagadnienia będą dotyczyć innowacji technologicznych, przemian społecznych i gospodarczych oraz podejścia do materialnego i niematerialnego dziedzictwa. Lektury i omówione przykłady pozwolą na bardziej świadome i krytyczne spojrzenie na sposoby zagospodarowania, tkankę urbanistyczną, budynki, miejsca upamiętnień.
Tematy:
Wynalazki, które stworzyły (po)nowoczesne społeczeństwo – metro, wieżowiec i roller coaster
Z czego budujemy i jakie znaczenie ma to, że z żelbetu?
Czas i przestrzeń – co sprawiło, że w 1864 roku czas stał się ważniejszy niż odległość i tak już zostało?
Kto jest właścicielem ziemi, kapitału, pracy – od osiedli robotniczych do współczesnego miasta
Kto wynalazł rodzinę nuklearną i gender w mieście? I po co?
Czy budka z frytkami może być zabytkiem? Jak chronić ulotne i niematerialne dziedzictwo
Budujemy pomniki, obalamy pomniki – dziedzictwo niechciane i dissonant heritage
2 ECTS = 2 x 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 20h = 1 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem/ką
(S) – praca własna (samodzielna) studenta/ki
Zajęcia (konwersatorium) = 15h (N)
Konsultacje eseju = 5h (N)
Samodzielne przygotowanie do konserwatorium (2h/tyg) = 16h (S)
Samodzielne wyszukiwanie źródeł i przygotowanie eseju = 14h (S)
RAZEM = ok. 50h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efakty uczenia się (kody): K_W01, K_W03/K_U01, K_U11, K_U12/K_K05
Wiedza. Studentki i studenci rozumieją związki pomiędzy przestrzenią a relacjami społecznymi; potrafią dostrzegać ich przejawy w przestrzeni miasta i krytycznie wyszukiwać źródła na ten temat. (K_W01, K_W03)
Umiejętności. Studentki i studenci potrafią krytycznie oceniać przestrzeń wokół siebie i dostrzegać zmienne relacje władzy kształtujące przestrzeń; mają umiejętność samodzielnego zaproponowania tematu do zbadania i wyszukania źródeł na ten temat. (K_U01, K_U11, K_U12)
Kompetencje społeczne. Studenci i studentki rozumieją potrzebę ciągłego kształcenia się i nabywania nowych umiejętności; potrafią krytycznie analizować opracowania i źródła historyczne badań, stawiać pytania i kwestionować dotychczasowe przekonania; dostrzegają konieczność współpracy ze specjalistami innych dyscyplin oraz instytucji. (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena z konwersatorium:
Obecność (maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność).
Udział w dyskusji na zajęciach. Konspekt eseju z listą samodzielnie znalezionych źródeł.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Wybrana literatura:
Calder, B. Raw Concrete: A Field Guide to British Brutalism, 2016.
Chomątowska, B. Stacja Muranów, 2016.
Cronon, W. Nature’s Metropolis. Chicago and the Great West,1993.
Czyżewski, A. Trzewia Lewiatana. Antropologiczna interpretacja utopii miasta-ogrodu, 2001.
Hayden, D. The Grand Domestic Revolution, 1981.
Jordan, P. De Fietsrepubliek, 2013 (In the City of Bikes).
Koolhaas, R. Deliryczny Nowy Jork, 2013.
Mumford, L. The City in History its Origins, Its Transformations, and Its Prospects, 1961.
Ostrowski, W. Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, 1996.
Potz, P., Scheffler, N. Integrated Approaches to 20th Century Dissonant Heritage in Europe. Multi-vocal perspectives and strategies explored in the Urban Agenda, 2023.
Purchla, J., Komar, Ż. Dissonant heritage? The architecture of the Third Reich in Poland, 2020.
Rose, G. Feminism & Geography: The Limits of Geographical Knowledge, 1993.
Rybczyński, W. Dom. Krótka historia idei, 1996.
Shorto, R. Amsterdam. A History of the Most Liberal City in the World, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: