Jak działać lokalnie? Koncepcja gospodarki o obiegu zamkniętym - wyzwania dla samorządów i mieszkańców 1900-5-N-JDL-W
Podstawowym celem przedmiotu jest poznanie i praktyczne opanowanie przez studentów działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu w gminie z punktu widzenia władz samorządowych i mieszkańców oraz oszacowanie poziomu zużycia energii finalnej i emisji dwutlenku węgla w gminie na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i przypisanych do każdego wykładu ćwiczeń.
W ramach wykładu przedstawiane są informacje teoretyczne na temat działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu, w tym gospodarki niskoemisyjnej, a następnie student będzie wykonywał samodzielny projekt dotyczący gospodarki niskoemisyjnej w wybranej gminie dla wybranego sektora z użyciem narzędzi pakietu MS Office. Opracowanie analiz przestrzennych, obrazujących zjawisko z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje:
- strategie działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (na poziomie międzynarodowym, unijnym, krajowym i wojewódzkim), - opracowanie bazowej i kontrolnej inwentaryzacji zużycia energii finalnej i emisji dwutlenku węgla w gminie,
- wykorzystanie energii odnawialnej w gminie,
- określenie celów redukcyjnych i wskazanie priorytetowych obszarów działań,
- ustalenie planu działań w zakresie działań na rzecz zrównoważonej energii i adaptacji do zmian klimatu,
- wskazanie potencjalnych źródeł finansowania planowanych prac,
- określenie wskaźników monitorowania realizacji planu na rzecz zrównoważonej energii i klimatu.
W ramach samodzielnego projektu w trakcie ćwiczeń opracowywana jest inwentaryzacja bazowa dla wybranego sektora i analizy przestrzenne, obrazujące zjawisko z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS (anglojęzyczny pakiet oprogramowania), studenci zapoznają się z fachowym słownictwem anglojęzycznym dotyczącym procedur opracowania analiz przestrzennych.
Zasadnicza część ćwiczeń wykonywana jest podczas zajęć, samodzielnie studenci dopracowują wyniki inwentaryzacji bazowej, graficzną i redakcyjną stronę ćwiczenia wraz z opisem do prezentacji, co powinno zająć mniej niż dwie godziny dla każdego analizowanego aspektu gospodarki niskoemisyjnej.
Podczas wykładu prezentowane są najważniejsze elementy, ich utrwalenie oraz ewentualne uzupełnienie wiedzy w oparciu o źródła literaturowe zajmie około 8 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe:
K_W01 - studenci zapoznają się kierunkami badawczymi dotyczącymi problematyki gospodarki niskoemisyjnej w jednostkach samorządu terytorialnego.
K_W02 – studenci rozumieją rolę analiz ilościowych przydatną w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu analiz społeczno- ekonomicznych.
K_W04 studenci potrafią przeanalizować zmiany ilościowe dotyczące emisji dwutlenku węgla w gminie i ich wpływ na człowieka.
K_W05 – studenci znają procedury prawne i organizacyjne wymagane przy podejmowaniu decyzji w zakresie gospodarki niskoemisyjnej. K_U01 – studenci potrafią wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania
K_U05 – studenci potrafią dobrać i zastosować różnorodne narzędzia, służące poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno- instytucjonalnych.
K_U07 – studenci potrafią zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać literaturę̨ przedmiotu i źródła danych oraz zinterpretować zebrane dane, wyciągnąć wnioski i sformułować ocenę.
K_U10 – studenci potrafią komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem odpowiednich technik informacyjno‐komunikacyjnych (wykonać prezentację uzyskanego wyniku i zinterpretować go).
Student potrafi:
- zdefiniować pojęcie zużycia energii finalnej i poziomu emisji dwutlenku węgla w gminie,
- wskazać sektory zużycia energii finalnej w gminie oraz określić nośniki energii,
- zgromadzić, przetworzyć i zaimportować do bazy danych informacje o zużyciu energii finalnej w gminie, - oszacować poziom emisji dwutlenku węgla na podstawie zużycia energii finalnej w gminie,
- zdefiniować cele gospodarki niskoemisyjnej w gminie,
- opracować i przeanalizować wyniki inwentaryzacji bazowej i kontrolnej,
- określić cel redukcyjny i wskaźniki monitorowania.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Wykład:
Kolokwium w formie pisemnej (test z rożnego rodzaju pytaniami, w tym pytaniami otwartymi). Odbywa się podczas ostatniego wykładu, stacjonarnie w sali dydaktycznej lub zdalnie.
Ćwiczenia:
Wykonanie projektu dla wybranej gminy i prezentacja podczas ostatnich ćwiczeń w sali dydaktycznej lub zdalnie. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalna jest jedna usprawiedliwiona nieobecność. Pozytywna ocena z ćwiczeń jest podstawowym warunkiem dopuszczenia do przystąpienia do pisemnego zaliczenia wykładu.
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie wykładu i ćwiczeń. Końcowa ocena z przedmiotu jest składową: 50% z oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz 50% z kolokwium z wykładu. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 51% możliwych do zdobycia punktów; w zakresie: 51-60% ocena dostateczna, 61-70% - dostateczna plus, 71-80% - dobra, 81-90% - dobra plus, 91-100% - bardzo dobra.
Podczas sesji egzaminacyjnej istnieje możliwość poprawy niezaliczonych ćwiczeń. Brak zaliczenia ćwiczeń uniemożliwia przystąpienie do zaliczenia poprawkowego wykładu.
Literatura
Przykładowe artykuły podawane są w trakcie wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: