Demokracja lokalna 1900-5-N-DML-W
Wykład (z elementami konwersatorium) porusza najważniejsze problemy demokracji przedstawicielskiej, która jest ustrojem jednostek samorządu terytorialnego. Choć samorządność terytorialna jest mocno związana z rozwojem idei demokracji liberalnej, praktyki demokratyczne na szczeblu lokalnym są zróżnicowane - między krajami oraz między gminami.
Punktem wyjścia będzie analiza zasad ustrojowych i instytucji definiującej ramy funkcjonowania demokracji lokalnej, a w szczególności demokracji lokalnej w Polsce po 1989 r. Na podstawie tekstów źródłowych przedyskutowane zostaną podstawowe różnice między demokracją na szczeblu lokalnym a demokracją na poziomie państwa narodowego. Następnie, omówione zostaną kwestie kluczowe dla toczącej się debaty publicznej o jakości i przyszłości demokracji lokalnej, w tym: autonomii lokalnej i tendencji re-centralizacyjnych, personalizacji i prezydencjalizacji władzy, zagrożenia korupcją i nepotyzmem, transparentności, nowych form mobilizacji społecznej i form uczestnictwa obywateli w sprawowaniu władzy.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 K_W04 K_W09 K_U01 K_U08 K_K06
Studenci:
- znają zasady ustrojowe określające zakres samorządności terytorialnej i najważniejsze elementy architektury instytucjonalnej samorządu terytorialnego w Polsce (na tle europejskim)
- wiedzą, jakie są podstawowe wartości samorządu terytorialnego oraz demokracji lokalnej
- potrafią omówić różnice między demokracją lokalną a demokracją na szczeblu państw narodowych, koncepcję demokracji wielopoziomowej, a także różnice między demokracją przedstawicielską, bezpośrednią, uczestniczącą (partycypacyjną) i deliberacyjną
- umieją wskazać najważniejsze kryteria oceny jakości demokracji i zastosować je do oceny stanu demokracji lokalnej w Polsce
- umieją wskazać najważniejsze dylematy rozwoju demokracji lokalnej w Polsce i inych krajach Europy, zająć stanowisko w dyskusji i uzasadnić własny pogląd na rozstrzygnięcie wybranych dylematów
- umieją pracować z różnymi typami tekstów źródłowych, w tym literaturą akademicką, publicysytyką i raportami eksperckimi.
Kryteria oceniania
Metody: wykład, dyskusja punktowana
Ocena końcowa będzie składała się z oceny z zaliczenia pisemnego (80%) oraz oceny aktywnego udziału w dyskusji (20%).
Zaliczenie pisemne będzie sprawdzało znajomość literatury obowiązkowej i problematyki poruszanej na wykładzie oraz umiejętność formułowania i uzasadniania własnego stanowiska.
Ocena aktywnego udziału w dyskusji będzie prowadzona na bieżąco, punktowane będą poprawne faktograficznie odpowiedzi prezentujące w sposób klarowny uzasadnione stanowisko.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Fragmenty:
Andrysiak A. (2022) Lokalsi. Nieoficjalna historia pewnego samorządu. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.
Oliver, J.E., Ha S.E., Callen Z. (2012), Local elections and the politics of small-scale democracy.
Gendźwiłł A. (2020), Wybory lokalne w Polsce: Uczestnictwo, konkurencja i reprezentacja polityczna w demokracjach mniejszej skali. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Matyja, R. (2021), Miejski grunt. 250 lat polskiej gry z nowoczesnością. Warszawa: Karakter
Regulski J. (2009), Samorządna Polska. Warszawa: Rosner i Wspólnicy
Sellers, J., Lidstrom A., Bae Y. (2020) Multilevel Democracy: How Local Institutions and Civil Society Shape the Modern State. Cambridge: Cambridge University Press.
Raporty dot. kondycji samorządu terytorialnego publikowane przez Fundację Batorego, Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej, a także artykuły publicystyczne z tygodników opinii i dwutygodnika samorządowego "Wspólnota"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: