Migracje zarobkowe i ich skutki społeczno-gospodarcze 1900-5-MGZ-WW
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z tematyką migracji zarobkowych i ich skutków w krajach wysyłających i przyjmujących migrantów
Wykład ma charakter wprowadzający, omówione zostaną następujące tematy:
1. Charakterystyka współczesnych migracji zarobkowych - wprowadzenie.
2. Tradycyjne kraje imigracyjne: Stany Zjednoczone Ameryki – Przykład państwa z największą liczbą międzynarodowych migrantów - ujęcie historyczne wskazujące najważniejsze etapy migracji i współczesną politykę migracyjną.
3. Tradycyjne kraje imigracyjne: Kanada – wielokulturowość i polityki integracji migrantów, tradycyjne dzielnice etniczne, ethnourbs.
4. Historia migracji do Europy - podział na Europę Zachodnią, Południową i Wschodnią, różnice w doświadczeniach migracyjnych.
5. Polityka migracyjna Unii Europejskiej i odpowiedzi UE na "kryzysy" pomocy humanitarnej.
6. Migracje zarobkowe Polaków i migracje do Polski. Polska jako przykład transformacji migracyjnej.
7. Specyfika migracji zarobkowych w krajach Zatoki Perskiej – gospodarki bazujące na pracy migrantów zarobkowych, przemysł migracyjny, handel pracownikami.
8 Charakterystyka współczesnych migracji ludności w i z Afryki - migracje warunkowane zmianami klimatu.
9. Specyfika migracji zarobkowych w krajach Azji Południowej i Południowo-Wschodniej – zmiany kierunków i natężenia migracji, migracje kobiet, migracje studentów.
10. Charakterystyka współczesnych migracji zarobkowych ludności w i z Ameryki Łacińskiej – zmiany kierunków i natężenia migracji, masowe migracje i integracja w stylu "lite".
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1,3 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 30h (N)
Zaliczenie wykładu= 2 h (N)
Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 12h (S)
Zapoznanie się z dodatkowymi materiałami = 6 (S)
RAZEM = ok. 50h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
- najważniejsze cechy współczesnej migracji i ich uwarunkowania
- w jaki sposób migracji wpływają na różne obszary (zarówno obszary wysyłające jak i przyjmujące migrantów)
Student potrafi:
- interpretować zachodzące procesy migracji w świetle teorii migracji
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego
- przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom
Kompetencje/postawy: Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności kulturowej, zachowań migracyjnych oraz społeczno-kulturowych skutków migracji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wyniku z testu pisemnego składającego się z pytań otwartych i zamkniętych.
Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest 50% punktów.
Egzamin poprawkowy odbywa się na takich samych zasadach jak zdanie egzaminu po raz pierwszy.
Literatura
Postawowa literatura:
Lesińska M, Okólski M, (red.), 2018, 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo
Scholar, Warszawa
Castles S., Miller M.J., 2011, Migracje we współczesnym świecie, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa
Thiollet H., 2017, Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie
własne zdanie, Wydawnictwo Karakter, Kraków
Duszczyk M., 2012, Polska polityka imigracyjna a rynek pracy, Instytut Polityki Społecznej, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa
W czasie wykładów wykorzystywane są aktualne opracowania, raporty i artykuły:
- Seria Working Papers Ośrodka Badań nad Migracjami UW dostępna on line: www.migracje.uw.edu.pl
- Seria Studia Migracyjne- Przegląd Polonijny, Polska Akademia Nauk, Komitet Badań nad Migracjami Ludności i Polonią
- Migration Policy Institute https://www.migrationpolicy.org/
-IMISCOE https://www.imiscoe.org/publications/introduction
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: