Geografia ekonomiczna 1900-5-GE
Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń.
W ramach wykładu przedstawiane są zagadnienia teoretyczne z zakresu geografii ekonomicznej oraz prowadzona jest dyskusja na temat praktycznego wykorzystania tych treści w gospodarce przestrzennej. Prezentowane treści obejmują nie tylko historyczne uwarunkowania ładu gospodarczego, czynniki powodujące zmiany w gospodarce oraz relacje człowieka, gospodarki i środowiska, ale także metody analizy i interpretacji tych zjawisk.
W ramach ćwiczeń analizowane jest wybrane zagadnienie z zakresu geografii ekonomicznej. Studenci uczą się wykorzystywać ważniejsze metody badawcze i narzędzia analityczne w realizacji konkretnego tematu.
Pozamerytorycznym celem zajęć jest:
- nauka pracy indywidualnej
- nauka pracy grupowej (podział prac, obowiązków i odpowiedzialności)
- umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnej i prezentacji multimedialnej (także od strony technicznej).
Nakład pracy:
ćwiczenia = 1,5 ECTS (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przygotowanie się do dyskusji, zebranie materiałów, inwentaryzacja, opracowanie wyników, prezentacja wyników)
wykład = 0,5 ECTS (przygotowanie do testu)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01 / K_U01, K_U02
WIEDZA - student zna:
1. podstawowe uwarunkowania kształtowania ładu gospodarczego; zna podstawowe metody badawcze geografii ekonomicznej.
2. podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu miejskiego (ujęcie historyczno-urbanistyczne); wie, jakie generują one potrzeby w zakresie praktyki planistycznej, zarządzania i procesów politycznych, a także rozumie ich wpływ na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni
3. Zna i rozumie metody i teorie z zakresu nauk społecznych niezbędnych
w gospodarce przestrzennej
UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi:
1. wyciągać wnioski na temat poziomu rozwoju gospodarczego regionów i odnosić je do najważniejszych koncepcji teoretycznych; potrafi stosować podstawowe metody badawcze.
2. wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania
3. wskazać optymalną z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego lokalizację różnorodnych zamierzeń inwestycyjnych, w tym infrastrukturalnych, a także obszary, których środowisko przyrodnicze i kulturowe powinno podlegać ochronie
4. w sposób jasny i precyzyjny (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) informować o zjawiskach i procesach przestrzennych, a także zaprezentować je różnym odbiorcom, w tym decydentom oraz opinii publicznej
KOMPETENCJE - student jest gotów do:
1. oceny i zastosowania posiadane wiadomości w praktyce planistycznej w postaci analizy i opisu
2. do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi, innymi decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami, w tym do koordynacji działań podejmowanych przez te podmioty w przestrzeni
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest na podstawie oceny z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń na ocenę.
Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie pracy na zajęciach, aktywności oraz rozliczenia prac domowych. Prace - co do zasady - odbywają się w zespołach.
Dopuszcza się jedną nieobecność na ćwiczeniach.
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte technicznie. Do zaliczenia wykładu może przystąpić osoba posiadająca zaliczenie z ćwiczeń. Zaliczenie wykładu jest możliwe po uzyskaniu ponad 50% punktów z testu.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Domański R., 2005, Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa.
2. Domański R., 1990, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, PWN, Warszawa.
3. Holzer J.Z., 1999, Demografia, PWE, Warszawa.
4. Kaliński J., 2000, Zarys historii gospodarczej XIX i XX w., Efekt, Warszawa.
5. Kuciński K. (red.), 2013, Geografia ekonomiczna, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
6. Parysek J.J., 1997, Podstawy gospodarki przestrzennej, UAM, Poznań
7. Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej - elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wyd. UŚ, Katowice.
8. Strzelecki Z. (red.), 2008, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa.
Dodatkowa literatura (aktualna, artykuły anglojęzyczne) zostanie podana na każdych zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: